Monday, May 3, 2010

bahalolisme

bahalolisme bermaksud mandulnya keupayaan berfikir, mati rasa, dungu sebab banyak makan tahi tuan.
bahalolisme bermaksud telinga jadi tuli mata jadi buta pada kebenaran, tidak mampu membezakan yang mana baik atau buruk. Apa saja yang dibuat tuannya akan dianggap betul.
Contohnya: Jika seseorang dituduh liwat oleh seseorang yang mana kita tidak tahu sama ada ia benar atau suatu fitnah - tempat terbaik untuk menentukan kebenaran ialah di mahkamah syariah tempat di mana Allah menjanjikan keadilan di dalamnya kerana Allah maha Mengetahui yang manusia ini pelesit cukup pandai menipu dan berselindung. Jadi di sana akan terbukti siapa yang bersalah. Undang2 ityu cukup sempurna untuk memerangkap sang dajal.
Puak bahalol akan tidak berani ke sana sebaliknya terus-terusan menegakkan benang basah. Menuduh orang itu orang ini dan bersilat mencari teori bangang.

Contoh kedua:- Jika ada tuduhan rasuah terhadap pemimpin kerajaan kita mengalu2kan siasatan dilakukan sama ada rasuah kek, lembu atau duit berjuta-juta. Jika didapati bersalah mereka akan dihukum. Puak bahalol akan mempertahankan tuannya sebab dia lembu. Orang lain dikatakan rasuah tapi tuannya dikatakan politik wang atau rasuah teknikal.

Contoh 3:-
Menuduh orang lain bersubahat dengan Yahudi tapi bila dibongkar tuannya bekerjasama dengan zionis, telurnya masuk ke dalam, mengecut dan hatinya berkata, "Ah! Apa salahnya, kami memang zionis".

Itulah fahaman bahalolisme. Pengikutnya tidak berupaya berfikir sebaliknya memparasitkan diri di tempat orang lain menyibuk menayang juburnya yang disangka cantik wal hal penuh kurap dan nanah.

selalunya mereka bacul. Hai bacul! Entry ini memang khas untuk sang bacul.

12 comments:

Mat Sudin Bertam said...

umno ni kbykan nye terkene penyakit ni...

jemput singgah ke http://aku-punye-pasal.blogspot.com

Bingai @ Bangang said...

Aku sokong bicara ini. Nasib baik orang macam aku tak termasuk dalam kategori ini kerana:

1. Bila seseorang itu dituduh liwat, aku tak nak komen sebab perbuatan tersebut semakin menular di dalam masyarakat kita. Yang mengaku menjadi mangsa telah buat pertuduhan maka beliau bertanggungjawab membuktikannya. Si kena tuduh pula perlu mempertahankan dirinya kerana kalau tidak kerana sesuatu Allah tidak berikan beliau dugaan yang maha hebat ini. Jadi mengapa aku nak pro mana-mana pihak?

2. Apa bila pemimpin dituduh rasuah maka siasatan perlu dilakukan untuk mendapatkan kesahihannya. Mengapa perlu mempertahankannya kerana Allah akan bersama-sama orang yang benar. Sekiranya terdapat kebenaran terhadap pertuduhan itu maka kita pula menjadi pendokong kepada salahlaku pemimpin. Pemimpin datang dan pergi. Sehebat-hebat Tun M pun beliau mengundurkan diri. Setinggi jawatan PakLah juga terpaksa mengundurkan diri sedangkan kita masih di sini. Mengapa perlu fanatik?

3. Bekerjasama dengan Yahudi? Selagi mereka bukan bersikap Syaitan (aku memohon perlindungan dari syaitan yang direjam!) maka mereka masih makhluk Allah. Lebih mudah bekerjasama dengan mereka yang sudah kita pasti Yahudi supaya kita lebih berhati-hati daripada bekerjasama dengan musang berbulu ayam yang tidak kita ketahui tekad dan tujuannya. Astagha...

Walau macam manapun aku tetap berada di dalam kategori tersendiri. Siapa berani baca tagline aku di bawah ini?

(aku yang bingai)
e-Direktori Bloggers Malaysia

batang kulup said...

gua rasa lu dah telan air ludah ajis ni bro...jgn telan bro..skit2 no hal..kalu banyak blh mabok..
Tapi kalu kepala lu bedenyut..wa rasa baik lu suruh nuar rendam dia punya kaki pastu lu minum..garenti lu punya hati ada terang bro

kulupSakah said...

hai bacul!

kulupSakah said...

eh silap..bahalol!

kulupSakah said...

mat sudin dan Bingai,
jauhkan diri dari bahalolisme!

Mat Sudin Bertam said...

of course xkan..wpon di twrkan jwtn senator aku xkan jd bahalol cam si bacol..

jemput singgah ke http://aku-punye-pasal.blogspot.com

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

zaman pak lah kira open sikit.. zaman sekarang dah makin masuk kelubang ass

kulupSakah said...

tulah pasal....
er..sudin- tak bole masukla blog ko..silap url ke?

tuyuk said...

kakakakaka... nice entry abg kulup*

Mat Sudin Bertam said...

xslp le bro..ni aku taip blk..
http://aku-punye-pasal.blogspot.com/

Term Papers said...

Really outstanding stuff. Great job and delivered well.