Monday, November 30, 2009

feel dan rasakan stimnya...ahh!

Jidin buat aku gelisah (rujuk entry sebelum ni). Lepas upacara Qurban aku ke rumah Wak Baharom, pengusaha ikan patin sangkar yang selalu bermuzakarah dengan aku tapi tak pernahlah kami bermuZAKARah.

"Apa yang dikatakan Jidin tu betul ah! Takde pedaah langsung! Nak berurusan dengan Tuhan kena ada feel, baru datang stim! Kena khusyuk! Kau tau khusyuk?" tanya Wak.

"Taulah! Menumpukan sepenuh perhatian tanpa terpengaruh dengan gangguan." kata aku.

"Yelah! labun bolehlah! Tapi kau boleh feel? Ilmu Allah Taala ni bukan pakai cakap je, kena feel! kena 'rasa' sebab rasa tu yang buat kita yakin. Dari yakin baru dapat nikmat yang hakiki. ha! macamana definisi khusyuk pada kau?" Wak sudah provok aku.

Aku diam sambil meneguk sirap. Raya rumah Wak dapat makan patin sangkar masak tempoyak.

"bahalul kau ni! Dah banyak sangat campur urusan duniawi. Otak kau dah lemah! Jiwa kau dah malap."

Aduss! Wak belum pernah kena seligi aku.

Wak merengus. "Kau pernah rasa nikmat berjimak? Apa kau rasa masa nak sampai syok? Nikmat? kau pedulik tak pada yang lain atau apa2 masalah dunia yang lain? Tak kan? kau cuma ingat yang satu tu je..nikmat nikmat nikmat! tapi kau dah tak boleh ucapkan dengan kata2 lagi masa tu kerana nikmat kau dah sampai ke puncak yang hanya kau saja yang tahu. Ingatan kau hanya pada 'itu' saja. Tiada kata2 hanya nikmat saja. Yang mampu keluar hanyalah nafas suci kau ah ah ah!". Wak ketawa mengekeh sambil menggayakan aksi terlampau.

Aku terdiam dan sedikit kegelian. Tapi aku akui kebenarannya. ya! Khusyuk!

Wak berkata lagi," Tapi mengapa ingatan padaNya tak sampai ke tahap khusyuk begitu? Sebab hati kotor gelap, lampu aladin tak digosok sampai berkilaau nampak wajahmu!"

Tu lagu Aladin. Wak layan Spider ke?

" Banyak upacara ritual dah dikomersialkan dan dipermudahkan sampai feelnya hilang. Ingat waktu kita kerjakan saie dulu? Mana feel Siti Hajar lari-lari kecil antara Safa dan Marwa di tengah panas terik? Segalanya dah jadi mudah. Kita seolah lari dalam dewan yang panjang. Rasa air-cond tak rasa panas langsung. Siap boleh minum air zam-zam yang disediakan kat tepi jalan. Kaki kita tak rasa debu panas tapi sakit sebab simen yang keras. mana feelnya?" Wak nampak kesal. "Aku tak tahu apa kan diubah oleh kerajaan Arab Saudi nanti nak bagi semua orang senang. Aku takut esok tawaf pun kita pakai rel yang bergerak."

Aku teringat masa saie hari itu dan untuk mendapatkan feel memang aku lari-lari sambil nyanyi lagu Hijab Kekasih dan Raikan Cinta.

teringinku melihat di sebalik hijabmu
wajah yang ku puja..

9 comments:

benludin said...

gua stim bila makan petai jeruk

Anonymous said...

aku stim malam tadi cari ayam import tak jumpa... balik rumah bedal ayam kampung yang halal

Anonymous said...

apa lu cerite ni bro? main mainkan ugama ke?

aku said...

nak dpt feel tu yg susah bro..
tentu ada caranya...

b.tan said...

salam,
feel akan datang bila kita telah mengenali dan merasai lazatnya amalan ibadah yang kita lakukan, tetapi bukan sekali sekala mesti selalu mengingatiNya Yang Maha Esa.
Wassalamu.

D'ayo said...

Bhai...

Ini macam lebih kurang yang saya komen dulu tang kartun-kartun lama... saya kalau baca kartun Lat mesti syok giler punya sebab kita melaluinya, tapi anak-anak zaman sekarang... dia orang baca sampai khatam, tapi tak de rasa syok...

Term Papers said...

Don't have anything special to say. Just wanted to tell you I really enjoy the stories you find.

Jerry said...

Interesting subject. I am really glad to read your blog. I am impressed with your good work. I have gone through many blogs but I found yours the most interesting.

Term paper

Resume Writing said...

Cover Letter:I love analysis throughout your blog, I wanted to leave a little comment to support you and wish you a good continuation. Wish you the best of luck for all your blogging hard work