Wednesday, November 11, 2009

terkulai di perut wanita..

sebelum tu, kartun terbaru aku di sini

Aku diperkenalkan oleh seseorang kepada sang ustaz ni. Beberapa tahun dulu waktu Annisa kecil dan sering keluar masuk wad di hospital Universiti, bapa kepada salah seorang pesakit kanak-kanak di situ menyuruh aku pergi mengubati anak aku dengan ustaz ini.

"Saya dulu kena migrain, ada ketulan darah di kepala. Bila di'scan' memang nampak. Ustaz ni ubati saya tapi dia nasihatkan selepas seminggu berubat saya dibenarkan scan untuk melihat hasilnya. Betullah, memang tiada lagi ketulan tu dan saya sudah tidak sakit kepala lagi". katanya.

Annisa disyaki menghidap Mitochondrial disease- sel yang menjana tenaganya tidak berfungsi. Muscle Biopsy dilakukan iaitu menggerudi paha Annisa dan diambil sel ototnya. Spesimen itu dibawa ke Australia untuk diselidiki benar atau tidak Annisa menghidapnya. (Sampai hari ni aku tak tahu keputusannya- tah ke mana hilang tak tahu). Ketika itu Annisa memakai tiub di hidungnya yang menyalurkan susu terus ke perut. Keadaan dia lemah dan tak mampu menyusu. Aku sendiri sampai pandai memasang tiub itu dengan memasukkannya melalui hidung hingga ke perut.
Selepas Profesor yang mengambil kes aku mengatakan tiada penawar penyakit ini dan punca bagaimana terjadinya tak diketahui. aku berkata yang aku akan cuba mencari alternatif.
"carilah walau ke langit ke 7 pun, tiada!" katanya.

"Sampai bila pula anak saya mesti pakai ryles tube ni?" tanya aku.

"Sampai bila2 dan kalau dia semakin lemah, kita akan tebuk perutnya!" jawabnya.

"takpelah! saya orang Islam dan saya yakin ada jalannya jika berikhtiar!" jawab aku.

Aku jumpa Ustaz ini. Depan mata aku, tanpa diberitahu Ustaz ini berkata,"Anak ini ada cecair dalam kepalanya, tenaganya tak boleh dijana kerana hempedunya kurang pahit sejak lahir, ada sedikit ketumbuhan kecil di jantungnya. Saya dah pulihkan. kilang air liurnya ada dua. Saya dah tutup satu. Ya! Bab air liur tu betul, selalunya air liur Annisa akan meleleh dan tak sampai 5 minit biasanya saputangan akan basah. Jam-jam tu jugak terus tiada lagi air liur mengalir.

Ustaz menyuruh aku mencabut saja tiub tu. Aku agak sangsi tetapi tiga bulan kemudian aku bertawakkal mencabut tiub itu dan melatih semula Annisa minum susu dan makan secara oral. Alhamdulillah, Annisa boleh sehingga hari ini.

2-3 tahun lepas aku terkejut melihat wajahnya terpampang di akhbar harian, bergari kerana didapati bersalah dan dihukum penjara- merogol pesakit!

Apa pun yang sebenarnya berlaku aku tak tahu- berkat usaha dia dan izin Allah, aku berterima kasih. Jika benar dia bikin itu, harap dia mempelajarinya di penjara!

10 comments:

armouris said...

info tentang migrain kat sini - Migrain - Separuh Kepala

mountdweller said...

Salam sdr.

Kita semua tahu, Syaitan akan hanya menunggu peluang yang terbaik untuk memusnahkan anak Adam.

Pyanhabib said...

bab jalan kaki: tak pasal-pasal libatkan gua, ceh!
1. dalam mat som, gua ada
2. konsert nasir, gua ada
*lu ada masa? apa salahnya try jalan kaki dari kajang cari gua kat ulu klang,kena teh. tih tih tih...

Yong said...

Heran ke? Tak heran pun. Menteripun didakwa meraba2 pompuan. Skang jadi duta.

sang kegelapan said...

la penangan setan bang kulup...

b.tan said...

salam,
bro, memang tak heran pun sebab diakhir zaman ini macam-macam boleh berlaku. apa yang penting keyakinan kita pada yang Esa tetap teguh.
wassalamu.

D'ayo said...

terkadang aku tak percaya bab rogol-rogol nie... kadang-kadang kita dengan tak semena-mena jadi mangsa... bukan mangsa rogol tapi mangsa aniaya...

aku said...

dia tak tahan digoda kut..

ezy said...

Assalamualaikum sdr.

boleh saya tahu ustaz mana yg sdr. hantar anak pegi berubat tu? email saya ezywara@gmail.com

kulupSakah said...

armouris,
tq.ha! kok sesapo yg migrain tu silolah ke sano, den tk migrain, den migrate jo..

mountdweller,
soheh sangat tu pok den!

pyanhabib,
jalan kaki ngeteh? mampossss!..(tulah, pasaipa lu pong bole terbabit?)

kawan2 yang lain,
barang dijauhkan kite dari benda2 camni.kulup ni bab pompuan bukan boleh percaya jugak? kuehkuehkueh!

ezy,
takpelah, kira tutup bukulah..