Monday, November 16, 2009

sabotaj, 'payback', disiplin dan khianat!

Orait, lepas membelasah puak2 yang merasa alim kucing dan kambing, kita layan filem lak. Jangan tanya pasaipa aku kurang menulis pasal politik la ni. Ahhh! Biar dululah. Nyampah melayan depa tuu. tuleh berat2 korang maleh komen. Kalu cerita hantu puake kemain lagi..hisy!


Kepada korang yang tak pernah tengok filem di bawah ni, aku rekomen.



Kombinasi Robert DeNiro, arwah Marlon "godfather" Brando dan Edward Norton yang cukup mantap. Nick, pencuri profesional otai (DeNiro) diminta mencuri cokmar emas di sebuah muzium berdekatan daerah tempat tinggalnya. Dia yang profesional pada mulanya enggan tetapi akhirnya bersetuju dan diminta bekerjasama dengan seorang anak muda (lakonan Norton). Mereka merancang strategi. Anak muda ini menyamar sebagai budak cacat bekerja sebagai cleaner di muzium tersebut sambil memerhatikan keadaan. tetapi dia selalu merasa dipinggirkan oleh DeNiro dan Brando. Dia rasa kedua2 mereka memandang rendah padanya.
Dia merasa dia lebih bijak dan banyak memainkan peranan dalam misi ini. Nick berazam ini rompakan terakhirnya dan akan memulakan hidup baru nanti. Sebelum rompakan, Nick pergi usha kawasan laluan bawah tanah dulu untuk masuk dan keluar ke tempat cokmar disimpan berpandukan peta yang dibaca Norton dari dalam kereta. Tanpa pengetahuan Norton, Nick sudah cuba mencari laluan larian alternatif jika sebarang perkara lain berlaku.Seorang otai berpengalaman yang cool pastinya sentiasa berwaspada dengan anak muda yang tamak dan gelojoh. Benar, pada hari rompakan Norton telah membuli Nick dengan sengaja membiarkan dia tergantung di atas peti tempat tersimpannya cokmar tersebut. Dan apabila cokmar itu berjaya dicuri Nick, Norton telah merampasnya dan cuba memerangkap Nick dalam kamera CCTV. walaubagaimanapun mereka berjaya lari dari tempat itu berasingan. Siapa sebenarnya yang dapat cokmar itu?

Aku suka beberapa falsafah dalam cerita ini apabila Norton bertanya "bagaimana Nick boleh berjaya sebagai pencuri, apakah kerana bakat?" kata Nick "ramai orang berbakat dah mampus, tapi 'disiplinlah' yang membuat seseorang berjaya walaupun seorang perompak!' kah kah kah!
-------------------------------------------------------------------------------------------------
ha..ni SLEEPERS, cerita yang tah berapa kali aku tonton tak tahulah, sejak bujang sampai dah jadi bapak orang!
4 budak lelaki dari pekan Hell's Kitchen yang nakal telah dimasukkan ke sekolah pemulihan akhlak kerana tersalah bergurau dengan penjaja. Budak-budak biasalah, ingat perbuatan dia tak bahaya. seorang pura2 order makanan dan kemudian lari, si penjaja mengejar dan lagi 3 orang mengerjakan makanan di gerai tolaknya. Mereka kemudiannya menolak kereta sorong penjaja itu ke tangga subway tetapi kederat budak mereka gagal mengawal dan kereta tolak itu meluncur menuruni tangga membaham seorang lelaki tua...

Di "Boys School" segalanya terjadi. Warden2 mengganas mendera dan memukul bebudak di situ. Dan...............mereka telah diliwat oleh warden2 di situ sehinggakan mereka menjadi bebudak yang sangat tertekan. rahsia itu mereka simpul mati dan tak akan beritahu sesiapa pun termasuklah father Bobby, paderi Hell's Kitchen yang sangat prihatin terhadap mereka.

Suatu hari selepas beberapa tahun dibebaskan (rekod kanak2 yang masuk ke sini kemudiannya dimusnahkan), 2 dari 4 sahabat ini menemui salah seorang warden ini sedang makan berseorangan di sebuah bar di pekan kelahiran mereka. mereka telah menembak mati warden ni. Kerana itu mereka dipenjara dan akan didakwa.
Di sinilah segalanya bermula! 'payback!"

Mereka berempat membalas dendam terhadap warden2 yang lain. Bagaimana? Salah seorang dari 4 sahabat ini adalah peguam dan dia telah menjadi pendakwaraya dalam kes bunuh ini. Tugasnya ialah dia mesti 'kalah' dalam kes ini dan melepaskan tertuduh, kawan baiknya. bagaimana? Untuk membuktikan yang warden ini jahat dan bukan kawannya yang membunuh. Konspirasi rahsia ini hanya diketahui oleh sang peguam dan salah seorang kawan dari 4 orang ini iaitu Lorenzo (watak utama cerita ini). Malah 2 sahabat yang dituduh pun tak tahu. Kejiranan mereka juga tak tahu sehingga ada yang mengutuk peguam ini yang sanggup menjadi pendakwaraya dalam kes ini.
Dia menulis skrip soalan2 dan seorang peguam tua dan kaki mabuk di pekan mereka dipanggil untuk menjadi peguambela 2 tertuduh ini. Tugas peguambela ini hanya membaca saja skrip yang telah disediakan.
yang paling berat untuk menyediakan alibi dan hendak membuktikan yang mereka tidak membunuhnya.
Konspirasi ini berjaya apabila 'saksi' ini muncul dan mengaku bahawa pada malam kejadian, 2 anak muda ini bersamanya menonton sebuah permainan dan bukan berada di bar tersebut. Siapa saksi ini?

aku suka semangat setiakawan ini. paling best Dustin Hoffman jadi peguambela tua mabuk. haha! DeNiro cool jadi paderi. Kevin Bacon macam cilake jadi warden yang cukup jahat sampai aku benci dengan lakonannya yang jahat sungguh!
lain2:- Jason patrick, Brad Pitt, Billy Crudup dan awek Minnie Driver..

Diadaptasi dari novel Lorenzo Cartacarerra (watak utama cerita ni). walaupun kerajaan menyangkal cerita ini tetapi Lorenzo mempertahankan kebenaran ceritanya. Bagaimanapun menurutnya nama dan tempat dalam novelnya telah diubah.

3 comments:

zX said...

**Nyampah melayan depa tuu. tuleh berat2 korang maleh komen. Kalu cerita hantu puake kemain lagi..hisy!**

Waduh2 .. bisaaaaa .... Wakaka ..

Yg sebtulnye Lup, kawe dah malas nk ikut perkembangan politik malaya .. buang karan je.. 2x5 & 5x2 ..

buyung_ans said...

Lup,

Baru2 ni teman layan cerita Taken lakonan Liam neeson dan cerita Felham 23 lakonan John Travolta dan Denzel Washington.

Best...Mike kena layan jugak.

Doktor Biasa Kawan TED said...

Ha ha ha he he he…ANWAR TAK RETI APA PUN EKONOMI..SABDA : Mahated orang suruhan BN Umngok yang diheret kesana kemari sekarang…ludahlah ke langit TED ooooiiii…AKU SETUJU…ini MENGESAHKAN UMNO parti TERBODOH dalam dunia dan akhirat…17 tahun ANWAR dalam UMNO dan jadi berbagai MENTERI termasuk MENTERI KEWANGAN di bawah DAGU..Al Nyanyuki MAHATED menjadi Presiden UMNO terbangang…Anwar tak reti apa2 ekonomi…Mahated tak ajor ke ANWAR tu menteri kau sendiri…PATUTLah orang MELAYU ketinggalan dalam EKONOMI..kecuali UMNOPUTERA…gampang…MAHATED hanya doctor biasa RETI ke EKONOMI…