Tuesday, November 10, 2009

hari ini 2 tahun dulu!



10 Nov 2007- detik bersejarah apabila rakyat bangkit menguningkan kotaraya menyatakan protes dan menuntut pilihanraya yang telus dan adil. Perhimpunan BERSIH mengajar kerajaan betapa kemaraan rakyat amat berbahaya. Strategi yang tersusun berjaya menewaskan mereka sehingga pihak keselamatan terpaksa menggunakan strategi lain untuk mematahkan demonstrasi2 selepas itu. Kami terperangkap di Masjid Jamek bersama 3000 yang lain apabila FRU menunggu betul2 depan pintu pagar dan menembak air mawar ke arah kami. Mereka terpaksa akur kegagalan membendung ribuan yang lainnya menghala ke istana.

Demo dalam klip di atas Januari 2008, di KLCC membantah kenaikan petrol 3 bulan selepas BERSIH.Pihak polis mematahkan awal2 lagi apabila tokoh2 dan aktivis2 ditangkap sebaik saja mereka sampai. (tumpukan perhatian anda pada minit ke 2:50- 3:15 tih tih tih!)
Jika anda menghadiri setiap demonstrasi selepas BERSIH anda akan perasan strategi yang mereka gunakan.
Demo anti PPSMI contohnya- mereka biarkan perarakan hampir sampai ke istana. Pasukan polis dan FRU yang menunggu di sana menembak gas dan cannister sehingga perarakan dipatahkan.
Demo Anti ISA Ogos 2009 juga mereka gunakan strategi menangkap awal2 muka-muka kaki demo tegar.

"HIDUP RAKYAT! HIDUP RAKYAT!"

7 comments:

roslaini saad said...

Ada ke kesan apa bila buat demostrasi...takut macam anjing menyalak bukit...anjing hilang suara..bukit tetap tak runtuh...

Kenapa bila ada orang Indonesia bakar bendera Malaysia dulu tak ada siapa pun buat demo....

joegrimjow said...

kena wujudkan benda dini skali skala
bru tebuke mata!

Aa said...

Jemput ke blog saya:
http://lebanglibu.blogspot.com/

Aa said...

Jemput ke blog saya:
http://lebanglibu.blogspot.com/

KiLaT said...

gua tak campur...
gua tak tolak...
gua tak bahagi..
gua juga tak darap kali..

~KiLaT~
gua jalan kaki tengok kanan dan kiri.

mamai said...

aku masih tak serik lagi...

roslaini...biar hilang suara jgn hilang akal...menjawap pertayaan anda pasal apa tak demo bila orang indon bakar bendera malaysia hang kena tanya kat PM hehehe

OrangGilak said...

hehehe... waktu ni belum terer buat urgent arrest lagi... terkulat-kulat ikut loyar2 senior dari belakang, tgk dorang wat keje cemana. sungguh indah kenangan tersebut :D