Monday, November 2, 2009

menyingkap wajah Iblis!


ramai pulak suke bila aku tuleh pasal hantu setan jin ni..dan banyak pulak permintaannya. Tapi aku tak mahu sebab bukan itu yang perlu diuar-uarkan. Hantu setan tak perlu diperbesar-besarkan hingga dia menjadi tuhan mengawal dan menakut2kan hidup kite. Dia makhluk tak sempurna jasad. Ada orang dah tua ganyut dan rajin beramal ibadat tapi masih gigil telur dengan hantu. Jangan! Kecuali kalau korang dapat kaitkan misteri ini sebagai satu lagi kehebatan Tuhan Yang Maha Agung! Itu saja..cukup!

Well. macamana rupa syaitan? Ada orang tanya aku dan aku dengan yakin menjawab macam muka kamulah! Setiap orang ada satu iblis, satu binatang, satu insan, satu tuhan, malaikat di dalam 'diri' batinnya.
Untuk menjelma syaitan terpaksa menumpang dalam diri manusia. Terzahirlah ia. Dia takde wajah khas untuk ditunjukkan. Perhatikan muka orang yang sedang marah. Matanya merah terbelalak, hidungnya kembang-kempis, dadanya membusung, giginya terkancing. Itulah rupa setan. Setan kamu. Muka setan terjelma juga jika seseorang sedang melayan menghayun meriam di atas perut sundal. Muka setan penuh nafsu terjelma di situ. Setan kamulah juga!
Itulah setan, jin dan iblis yang paling bahaya. Yang di dalam perut kamu!

Sejarah zaman berzaman sejak Adam hinggalah Muhammad, Jin, malaikat dan Iblis akan menjelma dengan merupakan diri seperti manusia kerana manusialah sebaik- kejadian walaupun cacat anggota tubuh dan akal. Mereka tak boleh atasi itu MELAINKAN kita merendahkan martabat insaniah kita lebih rendah dari binatang ternakan. Kerana tak KENAL DIRI!
Tiada pengaruh Iblis itu atas seseorang jika seseorang itu yakin ia tidak akan mampu ditewaskan oleh makhluk itu.
Khutbah wida' rasulullah SAW juga ada menyatakan bahawa Syaitan telah berputus asa menghasut manusia dalam hal-hal yang besar, maka dia akan cuba menjalankan jarum dalam hal-hal yang kecil.
Jin juga dijadikan oleh Allah SWT untuk beribadat kepadanya. Ia makhluk halus dan sukar dilihat. Akan tetapi ia sangat suka hendak berdamping dengan manusia. Berdamping dengannya bererti 'susah'..
Dalam sejarah dakwah Rasulullah SAW , baginda sangat kecewa apabila penduduk Taif menolak seruannya akan tetapi ditenteramkan Allah SWT dengan ayat yang menyuruhnya terus berdakwah kerana hidayah itu bukan urusan baginda sebaliknya adalah milik Allah. Kehampaan itu ditebus apabila dikatakan sekumpulan jin terpesona dengan seruan itu dan memeluk Islam.

Iblis dan syaitan tidaklah membahayakan dan memudaratkan kerana akhirnya diri kitalah juga yang menentukan arah kita. Syaitan hanya bisikkan 'bayangan' nikmat itu dan tak pun memaksa kita. Tiada pula dia menjanjikan apa-apa kepada kita. Itulah yang dia jelaskan kepada orang2 yang berdosa di Padang Mahsyar nanti.
Tak percaya? Rujuk Surah Ibrahim ayat 21 dan 22..

12 comments:

joegrimjow said...

kadanag2
manusia lebey bahaya dari setan

silbi abigail said...

bro minta izin nak link kn entri bro ni kt blog saya... boleh ea.. nak link kan ni dah... klu x boleh kasi tau.. nanti saya kasi kensel.. orait?

ubilepih said...

gmbor atas tu ELBIS..ha..ha..ha..

kulupSakah said...

joe,
bukan kadang2 tapi memang selalu..yang rosakkan dunia manusia

silbi (amboi nama..)
silakan!

ubilepih,
hak hak!

aku said...

camane ye rope setan aku masa jd baik..

mountdweller said...

Hanya Mahathir ada kawan setan baik!

benludin said...

sutan lagi bahya

Hanapi said...

Musuh-musuh bagi manusia..dapat dari majlis pengajian..
1.Syaitan
2.Nafsu yd ada dalam diri manusia.
3 Dunia
4.Manusia

silbi abigail said...

thank you brader labun..

Anonymous said...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!

Term Papers said...

Picture is really amusing and the text is really amazing and realistic text. Really creative work done.

Anonymous said...

Its like you learn my mind! You appear to grasp
a lot aabout this, ike you wrote the guide in it orr something.
I feel that you could do with a few percent to pressure the message home a little bit,
however other than that, that is magnificent blog.

An excellent read. I will certainly be back.

My homepage :: gay porn