Sunday, July 4, 2010

appa punya turr! edisi belasah kawan sendiri.

bila tengok gambar saudara haslan tentang program nasyid anjuran tourism selangor (kalau tak silap) Sabtu lalu di stadium melawati shah alam yang gagal walaupun ada artis dari luar negara macam2 aku rasa. nak nangis, tergelak, malu dan nak ucap padan muka pun ada gak.
yennadey?
restoran mamak tengok world cup pun lagi ramai. Pekan Frinjan pun ramai jugak pada malam yang sama walaupun demam bola melanda dunia.
kenapa jadi gini? Aku kekadang cemuih juga dengar komplen kawan2 kita. mula2 malas ambil pot tapi lama kelamaan kalau dah ramai komplen yelah tu..
mengapa banyak program anjuran kerajaan negeri selangor bawah exco2 tertentu gagal?
buat program seni gagal, karnival rakyat hancus, program wanita lingkup..macam syok sendiri kenapa?

sebab pimpinan dan orang2nya gagal mengenalpasti kebolehan dan potensi kawan2 pejuang sendiri. paling penting mereka tak percaya agaknya. Seniman yang pro PR sewaktu zaman perit tidak pernah berkira soal wang untuk buat persembahan di mana2 program parti atau rakyat tetapi bila kita memerintah - mereka dilupakan. Kepala kita masih nak pop, ambil artis tv dengan bayaran standard mereka walhal mereka ni dalam program anjuran umno ke dalam rtm ka dok tibai kita..naik meluat aku tengok ada mamat tu boleh dapat perform tapi bila tengok dalam tv kekadang perli tok gurulah, perli PR....ni artis cari makan..oportunis.
panggillah seniman kita jadi penasihat. rangka program, promosi dengan betul. bagi yang mahir tubuhkan ajk. budak2 frinjan ada pengikut mereka, ada republik anak muda, sindiket soljah yang aktif membuat persembahan tanpa bayaran.
bagilah mereka peluang. mereka tak mahu stadium melawati aih..
tapi angkat mereka kerana bakat dan sesuatu yangmereka bawa. Ni asyik nampak yang dah top dan glamer je. Takde beza dengan jomheboh. Kalau syok tengok artis wanita menyanyi sambil main gitar tu (sapa ke namanya) apa kurangnya Beeha, penyanyi wanita yang menyanyi sambil bermain gitar di Frinjan. Atau bebudak Dewangga Sakti yang main muzik ala mini orkestra. Lagu ketuhanan? Ramai!
Kumpulan Usratika ada. Kumpulan Dendang Anak yang dah menjelajah seluruh nusantara pun ada. PR cubalah angkat dan bina satu imej mempopularkan seni muzik dan lagu alternatif. Ambil penyanyi nasyid luar negara berapa besar kos tu?
Penyanyi Meor, Nikbinjidan, Airmas, Black Amin (sekadar menyebut beberapa nama) adalah penyanyi lagu independen yang berbakat dan ada pengikut sendiri.

Promosi?
Dah tentu akhbar perdana tak nak cover punya. takkan tak reti2 lagi. itu pun tak tahu ka?
carilah blogger kita yang cukup berpengaruh dan bincangkan tentang penyebaran maklumat. Ada budak parti PKR kata TV Selangor pun dipilih tah apa kriteria tah sampai tak berkesan langsung sampaikan info.
Ramai bersungut cukup susah nak yakinkan exco2 ni untuk buat program. Pegawai2 yang mereka lantik (bukan ahli parti tapi dari NGO yang YB ni aktif) tak kenal mereka dan banyak lak sekatannya.
Kawan aku geng lawyer pernah bawa proposal untuk buat program melalui satu exco tu tapi mereka kemudiannya diberi ceramah oleh pegawai kanan yb bagaimana mahu buat wang.
ceh!!

kata budak2 bawah ni, "tolong dengar suara bawah, jangan sampai kami fed-up!"

7 comments:

azmietaha said...

AKU SOKONG YANG INI.
TAK MAU PERCAYA DENGAN KENGKAWAN PON 1HAL. GUNA OPORTUNIS PON 1HAL.
ITU PASAL TAK HASIL!

lizay_73 said...

setuju 200%...

Webmaster@Echam said...

Ni yang payah kalo takmo dengar cakap org bawah. Dah duduk atas tu jeling2lah sikit ke bawah ni.....

Anonymous said...

Salam Bro..

Aku setuju sgt bro apa yg bro luahkan.jgn lupa kan budak2 kita yg di bawah, yg angkat kita, yang naikan kita.

Kalau merenung bulan di langit,jgn lupa rumput di bumi

-kiung-

mahaza said...

Nampak sangat takde promosi langsung dan masih mengharap muka dok keluar kat MELAYAU atau TV3SUKU.

Program HAPUSKAN AIRMATA GAZA tempohari pun sudah cukup. Itupun nasib baik diwar-warkan kat masjid dan tempat open air kalau tidak entahlah......
Tu yang TAK BERJENIH... kalau dapat Putrajaya lagilah lumgkop agaknya... belum pape dah bongkak tak bertempat.

Anonymous said...

yeapp....masih prlu mmperbanyakkn muhasabah diri. Jgn fikir kite trlalu gah, hakikatnya owang nmpak kiter lemah
jangan gitu bang....hehehhee
jgn lupa besday saya ari ni
hahahaa (promote)
doakan kebahagiaan saya dunia akhirat di bawah naungan pr
hhahahaaa

Anonymous said...

p mai p mai tang tu jugak ghopernyer...2x5

sokong lu bro..kalo gini citernyer...tunggu je laa..