Thursday, July 8, 2010

ini betul cerita hantu

korang kalau cerita hantu kemain lagi..ceh! Cerita sedih dan berat senyap je..

Masa kecik-kecik aku suka dengar Tok cerita hantu. Pengalamannya berjumpa hantu. Dan Tok memang terapkan kepada kami anak cucunya agar jangan sesekali takut dengan hantu. Aku akan duduk sambil mendengar cerita Tok.

Suatu petang hampir senja tok mandi sungai dekat rumah. Tiba-tiba bunyi suara ketawa mengilai. Tok jerit," Ate menjerit je buat penama? Marile mandi same!". Suara itu tak kedengaran lagi.

Masa yang lainnya Tok mandi waktu malam. Dan sewaktu naik ke tebing dan hendak salin pakaian, tiba2 ada lembaga hitam seperti kerbau hendak meluru kepadanya. Bunyinya sangat kuat. Tok sedikit pun tak panik. Tok mengelak sikit saja sambil melindungi api pelita agar tak terpadam. Anehnya bayang hitam itu hilang.

Ketika menggagau udang di Sungai Perak bersama dua kawannya kedengaran suara perempuan mengilai cuba mengganggu. Tok menjerit, "hah! Mari sini kamu bior kami bergilior merogol kamu." Biasalah, pontianak barangkali takut juga dirogol. Cabut adalah lebih baik.

Pernah Tok menghantar Kak Yong aku untuk tidur di rumah kawannya pada suatu malam dan sewaktu berjalan pulang melintasi kawasan perkuburan ada lembaga memakai tarbus cuba mengganggu Tok. Tok mengeluarkan golok dan mengejar lembaga tersebut.
"Mari ke mari kamu, bior aku tangkap kamu letak di muzium. dapat jugak anak cucu aku nompang nengok rope kamu!".

Tok banyak berpesan kepada aku tentang hidup dan hakikat kehidupan. Hubungan insan dengan Tuhan - yang mana Allah yang mana insan, yang mana Muhammad dan yang mana Adam.

"Siapa berani dengan kamu kalau kamu dah kenal hakikat?"
Al fatihah Tok.




Allahyarham Tok, Pah , aku (duduk sebelah kiri) dan Arip sepupu aku.

7 comments:

marauhirang said...

Salam..

Ate...kalu jumpe hantu kopek camne lak...
Minta posing la pulak ye... ambik gambor...Hantor dalam internet... Bior Pamela Anderson x leh cari makan....

hehehehehe..gurau malam Jumaat

kulupSakah said...

bikmama ada..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

kah kah kah kah ate...kamu banjar ye kulup " menggagau "

kulupSakah said...

teman jawa + india + melayu

Isa said...

lain kali kalau tukor nombor tepon bagitau la....

ini baru betoi2 hantu...

Anonymous said...

weh esok kedai bukak tak?
gua nak dtg makan2

-brader-

cicitkulupsakah said...

ate gambor teman xde ke?