Monday, July 12, 2010

jangan ada gentar atau rasa tak popular


gambar atas: agen asing

tahniah saudara Azmin Ali yang lantang bersuara tanpa rasa gentar dan rasa tak popular dalam usaha memastikan kerajaan pakatan rakyat Selangor mampu menjaga kebajikan rakyat Selangor. baca di sini..Memang benar, kecenderungan exco2 tertentu melantik syarikat2 tertentu menjadi perunding untuk sesebuah acara dan majlis besar-besaran boleh menimbulkan spekulasi kerana dikhuatiri ia akan mengamalkan kronisme sama seperti kerajaan rasuah umno/BN. Kos perbelanjaan akan juga meningkat kerana syarikat perunding ini pastilah akan 'sub' kan kepada yang kecil2..

Umpamanya Tourism Selangor pada tahun ini telah melantik sebuah syarikat untuk menjadi penganjur Festival Musical berbanding tahun lepas di mana pada tahun lepas banyak syarikat2 persembahan yang kecil2 berpeluang mengadakan persembahan dengan penuh kepelbagaian identiti. Hari ini mereka tidak dapat peluang lagi melainkan mereka kenal syarikat perunding ini. maka dasar "Merakyatkan Ekonomi Selangor' pasti gagal disebabkan oleh pemimpin sendiri. Selain itu kalau kita lihat Program Tuisyen Percuma Rakyat Selangor dilihat terlalu susah birokrasinya disebabkan kelemahan pengurusan perunding yang dilantik. Diharap tahun ini ia akan bertambah baik. Perunding dan juga exco terbabit diharap kerap turun ke padang untuk melihat kelancaran program ini di peringkat 'ground' dan bukan membiarkan staf mereka menjalankan kerja tanpa seliaan.

Azmin juga membangkitkan masalah kelewatan kelulusan program pinjaman mikrokredit untuk peniaga2 kecil. Sebelum ini Anwar juga sudah membangkitkan perkara yang sama. Betul tu! Cepatlah sikit, apa yang lembab sangat..nak tolong peniaga2 kecil ni tak payah banyak kerenah sangat. Along uruskan loan senang je.. Peniaga2 pasar malam ni bukan reti sangat nak buat proposal ke kertas kerja ke..mudahkan urusan, jangan banyak sangat birokrasi..interview mereka dan buat lawatan tapak kemudian beri dengan faedah yang cukup rendah. dulu kata Selangor kayakan?

KETUANAN RAKYAT!

nak jayakan pun mesti telus. jangan ada yang ambil kesempatan macam TEKUN umno buat tu. asal ahli umno je takde bisnes pun boleh mohon dan lulus. tipu sana sini sikit, dapat. yang benar2 memerlukan tak dapat. kalau ada ahli perti PR yang benar2 meniaga dan layak untuk dibantu, bantulah kerana mereka layak. tapi kalau ada yang menipu dan ambil kesempatan, terajang je ke balai polis atau sprm yang sangat suka menangkap orang PR.

kerajaan negeri telah memulakan dengan baik dan jangan sia2kan peluang yang ada. mana2 exco yang lembab, hampeh, dan mula nak amalkan kronisme - tendang depa sebelum imej rosak.

JANGAN BAGI MUKA!

1 comment:

pak leman said...

kebas jgn tak kebas..
PRU nanti dah tak sempat kebas..
mana blh rembat..kasi rembat sampai licin..barulah namanya penyamun rakyat..!