Tuesday, September 28, 2010

aji-sio dan aji nomoto

"mehlah duk dulu Lup, buat pe nak balik cepat!'
"Ntahnya. Mari duduk dulu."

Aku duduk.

"Apa cerita ni Lup? Keling makin kurang hajar sekarang. Orang kaya Melayu seperti Sosila dibunuh, dibakar dengan kejam. Keling sekarang dah berlebih ni!" kata aji nomoto.

"Moyang-moyang saya pun keling juga." kataku. Dia tersengih kerang.
"Kalau keling bunuh Melayu kita kata keling kurang ajar. kalau keling si Kugen mati dalam lokap diseksa kita kata padan muka keling jahat mati. Melayu bom awek Mongolia apa cerita? Melayu tembak melayu Aminulrashid sampai mati macamana?"
"Samalah macam Israel. Bila mereka diserang mereka kata pelampau Islam membunuh, bila mereka menyerang mereka kata mereka menyerang pengganas."

Aji sio menyampuk,"Lup! Semalam aku panggil budak-budak aku pergi bakar gerai Indon. Kurang hajar, bakar bendera kita tapi mencari rezeki kat sini. Habis hangus kami kerjakan."
Aku angguk malas nak lawan.

Kedua-dua ni kawan aku. Tua daripada aku dan kedua-duanya Haji. Sorang kuat menipu sorang tahapahapa.
Haaajiii kau tau?

5 comments:

makanbola said...

byk je haji camtu bro...kat kg aku belambak..dh xpelik...yg pelik sbenanya nk cr haji yg btl2 mcm dh pegi haji!!

yobrizab said...

banyak haji dikampong aku cakap demer senang kerajaan umno memerintah kerana dapat duit pencen, ntahler dikampong lain! bior bebenor demer ni yang tak mahu dengor pengajian ugama dimesjid dan surau. anak-anak yang merantau pun bila balik tak nak bancuh kepala mak bapak demer yang dah nyeleweng ni!

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

wakakakak wakakakaka wakakakaka wakamakak wakakakaka

sepol utusan said...

ajinbara huhuhuhu

Term Papers said...

Really nice text, enjoyed reading the text and the information is quite glum that how people think negative about others without personal observation.