Monday, September 6, 2010

antara hampeh dengan isi.

kisah 1

seorang lelaki tua Cina berhenti melihat Annisa dan An-Nur. Mengusap-usap kepala mereka.
Katanya kepadaku, "U are a good man my friend. that's why Allah give u this angels. May Allah bless u and give a good place in heaven with your pearls."

"Thanks, what shall i call u uncle?" tanyaku.

"Chong. Father Chong."

Dia berlalu.

kisah 2

seorang lelaki India lalu. Mabuk. Juga memerhatikan anak-anak aku dengan dahi berkerut. Dalam keadaan mabuk, dia mengangkat tangan ke atas seperti berdoa. Kemudian dia terhangguk-hangguk.
"Dia mesti baik. Dia boleh baik. Sekejap lagi dia baik."
Dia berlalu.

kisah 3

Aci tua melintas. Memegang kaki Annisa. Berdoa memandang langit. Aku tak faham sebab bahasa Tamil.
"ini anak Tuhan mesti jaga baik-baik punya. Awak mesti banyak sembahyanglah tambi." dia kata kepadaku. Terus aku teringat jiran Cina aku dulu berkata,"kami akan pergi sembahyang sama tokong kasi dia baik."

kisah 4

sepasang suami isteri. Pak cik berketayap dengan isterinya berselendang.
"Kenan ke anak ni?". "Anak buah saya pun ada anak cam ni gak. Dia kenan beruk. Yang ni macamana?" tanya sang mak cik.
Pak cik pula berkata," mungkin masa awak bersama isteri awak, ada roh-roh binatang tersesat masuk dalam kandungan."


..............

bzzzzzz,,tut tut pesssssssss..ting ting ting..prettt...

22 comments:

Mat Sudin Bertam said...

tu le kepercayaan org melayu stlh 53thn disumbat bende2 tahyul oleh umno..

daLyaanoon said...

tahyul celaka!

C++ said...

Bhai Fendi (LKS)...

Itu lah orang Melayu... sebab tue la dier Melayu.. dan Melayu tak semestinya Islam...

Roh Islam tak lekat dihati....

Susah...

Anonymous said...

entry ni best,tp aku rasa ko dh penah citer dulu....

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

orang melayu dah lama islam tapi masih ada unsur-unsur Hindu.
kurafat dan syrik masih tebal.bersongkok berkupiah lansung tak menjadi ukuran.
kenapa tidak bersangka baik kepada Allah ..
walaupun dah pernah baca tapi yang ini ringkas dan padat..selamat hari raya..maff zahir batin

Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?v=ZtUdzhlVN7I

meriam kuale terbaekkk bro :D

Anonymous said...

insya'allah... spesis Pak Cik Mak Cik tu akan lenyap tak lama lagi...

D'ayo

Selamat Hari Raya buat kamu sekeluarga...

niche said...

salam bro ...

ade mata, buta ...
ade hati, mati ...
ade akal, dangkal ...
ade jiwa, kosong ...

author faethal said...

Salam KS,
Aku rasa Pakcik dengan Makcik tu yang kena Kenan Beruk!

Anonymous said...

jebon nyer makcik...ahli syurga tuh....

dlines said...

sebagai umat islam..kami cadangkan agar agama islam w/pun lahir dari perut islam tak semestinya faham islam..kena belajar dan diajar hingga ke liang lahad .lihat yusof islam..lebih islam dari kebanyakan kita.

kulupSakah said...

terima kasih kwn2 atas komenmu,
kalau ada yg rasa dah pernah baca dulu, ya..kerana ia masih terus berlaku dan berlaku..situasinya sama walau orang berbeza..

AnakSemuaBangsa said...

Aper punya turrr daa..kisah 4 tu...
kesempatan ini..cz lame tk komen dgn ucpan selamat hari raye maap zahir@batin...dose2 aku kt ko mase kt republic dulu..
balik ketari ko..??

sulaiman akhlaken said...

Bro,

utk kes ke 4 tu ada baiknya kau pulak yang tadah tangan sambil pandang ke langit mohon agar mereka berdua diberikan hidayah...
Aminnn.

cerek itam said...

pertama kali layari blog saudara..sangat bagus dan saya dah bookmark.semoga anda sentiasa disayangi Allah.belailah angel anda dan doa saya mengiringi...

Nerzhul said...

hampeh punya pakcik makcik.

Nur Wajdan said...

Salam,
Abang saya pun OKU. Dalam keadaan serba kekurangan tu pun ada lelaki melayu islam dok cuba nak curi duit dia. sabar jer la dengan perangai orang melayu ni.

Jerry said...

Have you ever considered adding more videos to your blog posts to keep the readers more entertained? I mean I just read through the entire article of yours and it was quite good but since I'm more of a visual learner,I found that to be more helpful well let me know how it turns out! well this pic is awesome.

Termpapers for sale

kamil said...

jnj lah 2okg bansa aku mak&pakcik yg jnis tak abi blajar agama

kamil ketari said...

sabar2 je shabat ku

hidayah said...

Astaga..Islam tu indah dan melarang keprcayaan tahyul..tapi memang lumrah,kebanyakkan orang melayu sekarang islam sebab nenek moyang islam,bila buat&cuba tegur cakap kita terlalu islamik,serban, kopiah,purdah,tudung x melambangkan iman &fikiran seseorang...semoga kita semua diberkati..AMIN

Term Papers said...

kids have been sleeping, tried enough I guess.