Monday, February 1, 2010

soalan anda tak relevan!

Apak menelefon aku dari kampung beberapa hari lalu. Katanya ada surat temuduga permohonan tanah untuk aku.

"Kau ada minta tanah ke Lup?" tanya apak.

Oh! Aku teringat dua tahun lalu sebelum PRU, Mat kawan sekampung yang paling akrab dalam hidup aku menelefon meminta butir2 peribadiku. Katanya ada program tanaman berkelompok dan setiap seorang akan diberi tanah 2 ekar. Aku hampir terlupa sebab dah dua tahun.

Pagi tadi aku pergi temuduga. Kampung aku bukanlah besar. Ramai juga muka2 calon yang aku kenal dan aku masih ingat. Ada awek yang dulu kami ngorat tapi kini sudah dimamah usia. Betapa pantas masa berlalu. Ada awek Benggali yang kini dah berbinti Abdullah.Yang lelaki ada yang dah rongak, beruban, boroi dan botak tengah. Mereka sudah tidak cam aku lagi.

Dalam bilik temuduga ada tiga panelis. Ketuanya Cina, seorang India dalam lingkungan 50-an dan seorang pemuda Melayu yang ku kira lebih muda daripada aku. Soalan-soalan dilancarkan berkisar latar belakang aku dan kaitan aku dengan daerah aku ini. Biasa saja.

Cuma soalan terakhir dari lelaki Melayu itu berbunyi: "Awak mengundi di mana?"
Aku jawab tempat mengundi aku yang dah tentu bukan di situ.
"Takpelah! Nanti tukar ke sini!" kata lelaki Cina itu.
Aku tanya apa kaitan minta tanah dengan pusat mengundi?
Lelaki Melayu menjawab," Oh! Oleh kerana awak bertanya biarlah saya jawab secara profesional. Ini projek tanaman berkelompok oleh kerajaan yang ada sekarang, maka itu ia pasti mencari calon2 yang menyokongnya.'

"Macamana kalau kerajaan yang ada sekarang bertukar nanti?" tanya aku.

"Nanti lain cerita. Macam di Selangor Pakatan Rakyat, pastilah mereka cari calon2 yang menyokong mereka." kata Melayu tu. Si India hanya tunduk memandang borang tak angkat muka sementara si Cina sesekali memandang aku dengan matanya sedang mukanya tidak diangkat dari merenung borang pemarkahannya.

"Bukankah lebih baik kita beri pada rakyat tanpa mengira fahaman politik? Harus kita bezakan antara parti, kerajaan dan negeri." kataku.

"Ya! Betul. Tapi untuk pengetahuan awak, segala borang permohonan ini akan akhirnya dipilih oleh Exco yang bla...bla...bla.." Dia membebel tentang prosedur.

Banyak yang hendak aku perkatakan. Tentang betapa negara takkan maju selagi kita memilih berdasarkan sentimen politik walhal yang benar2 berkemahiran dan berkelayakan dipinggirkan. Lihatlah kerugian MARA dan pinjaman TEKUN yang lingkup sebab bagi pada kroni. Mereka perabihkan duit tapi projek takde. Yang mahu niaga tiada peluang lalu meminjam along. Akhirnya kaos! Tapi aku malas sebab mereka hanya menurut perintah. Makan gaji!

Aku memotong. "Saya faham. Saya hanya memohon. Terserahlah. Tapi soalan tentang saya mengundi di mana itu langsung tidak relevan!" kata aku sambil ketawa kecil. Aku mengucapkan terima kasih sambil bersalam dengan mereka sebelum keluar.

Sumpah aku akan buat kenduri pulut kuning kalau aku terpilih..

28 comments:

fikiranlicin said...

Fak pada orang2 macam ni... Kronisme berleluasa. Macam negara ni bapak diorang yang punya.

karl said...

Assalamualaikum bang kulup,

Soal rezeki ni kuasa Allah. Kalau ada rezeki, dapatlah tu nanti :)

abgBro said...

bro klu kt sini derang direct je tnye sokong ape? ijau ke biru... jahat cara halus puak2 ni

abgBro said...

bro klu kt sini derang direct je tnye sokong ape? ijau ke biru... jahat cara halus puak2 ni

Harimau-Menaip said...

Memang tak relevan. Entah hapa hapa mamat tu. Dia bersalah kalau terbukti dia pegawai Gred A dan berpolitik.

Anonymous said...

http://arifomar.blogspot.com/2010/02/paparan-khas-untuk-dato-wan-azizah.html

Anonymous said...

BELUM pun sebulan Klinik 1Malaysia dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 7 Januari lalu, kesannya kepada jaminan kesihatan dan khidmat perubatan lebih baik yang dekat dengan rakyat, semakin dirasakan masyarakat bandar.

Dengan sejumlah 48 klinik termasuk 10 di Wilayah Persekutuan dan Selangor, warga kota khususnya yang berpendapatan rendah boleh menarik nafas lega. Apa tidaknya, Klinik 1Malaysia ditempatkan di kawasan perumahan mereka, tidak lagi perlu berkenderaan ke Klinik-klinik Kesihatan yang jauhnya sehingga 10 kilometer dari rumah.

Membayar serendah RM1 iaitu kadar yang sangat murah, pesakit atau ibu bapa yang membawa anak-anak sakit ringan seperti demam, batuk, sakit kepala dan selesema ditawarkan pemeriksaan, rawatan dan ubat-ubatan sebaik mungkin dari pukul 10 pagi hingga 10 malam.

Wartawan Unit Khas Utusan Malaysia, NORIMY AIMI dan ROSALINDA MD. SAID serta jurugambar ISMAIL KAMADIN dan AIZZUL A. MAJID mengunjungi beberapa Klinik 1Malaysia di sekitar ibu negara untuk mengetahui sejauh mana klinik tersebut dimanfaatkan dan menjadi sebahagian ‘aset’ kepada warga kota.

Hasilnya, tiada seorang pun yang mempersoal keberkesanan dan perkhidmatan Klinik 1Malaysia. Kemudahan dan layanannya mendapat pujian. Hampir setiap pesakit atau responden berterima kasih dan melahirkan rasa syukur atas penubuhan Klinik 1Malaysia.

P/s :Kerajaan Cakap serupa Bikin. Kita Patut Sokong.

C++ said...

Bhai Anonymous February 1, 2010 7:26 AM,

Klinik 1Malaysia MMA (Malaysia Medical Association) tak iktiraf la... tak der certificate MMA ... jadi kira macam klinik haram la...

Tak percaya... pi la tanya kat MMA...

Uthma-Neo said...

Slam Bro..

Gua Salut lu berani cakap mcm tu masa temuduga tu. Sebab selalunya yang pergi temuduga suma mengaku sokong gomen.. sebab nak dapat tanah, semua hangguk. kadang terlebih kuah dari sudu sebab nak bodek punya pasal.

Gua rasa bertuah la kalu lu dpt...

Anonymous said...

C++ said...

Klinik 1Malaysia MMA (Malaysia Medical Association) tak iktiraf la... tak der certificate MMA ... jadi kira macam klinik haram la...

Tak percaya... pi la tanya kat MMA...

February 1, 2010 5:37 PM

Satu lagi kebodohan yang ditonjolkan oleh Puak2 Mentaliti Berserabut. Akal engkau sebenarnya terletak dujubur agaknya ???

Anonymous said...

Puak Mentaliti Berserabut mintak tanah rupanya. MMM baguslah ... kot2 kerajaan kesian nak bagi.
Kalau dapat tu bersyukurlah .. bukan apa kerana selama ini kita alpa nak bersyukur pada Allah swt bila orang yang kita tak suka itu adakalanya memberi kita ruang untuk bernafas dengan sempurna.

Anonymous said...

dapat tanah besok jgn buat pulut kuning jer..
buatla doa selat sekali..

ye lah.. Allah yg bg rezekie..

bukanner aper..
takut kiter jadek lg teruk dr org di saner 2..

-KASSIM SELAMAT-

daLyaanoon said...

selamat isi borang ketuanan! hahaha!

Anonymous said...

Korang ingat bukak klinik 1Mesia tu pakai duit simpanan najib ka..?? Duit rakyat tu...

Tak salah kalu nk bagi kemudahan kepada rakyat, sebab memang rakyat berhak..Akai ada,kuasa ada,duit ada..takkan nk kebas sorang2.!!

Tak perlu ler duk puji lebih2 puak2 pemerintah tu,seolah2 geng depa tu prihatin sgt dgn rakyat

Aku MARAH nie..

Anonymous said...

kalu buat kenduri nanti jemput saya. bodoh punya umno haprak !!!

Anonymous said...

Anonymous said...
Korang ingat bukak klinik 1Mesia tu pakai duit simpanan najib ka..?? Duit rakyat tu...

Tak salah kalu nk bagi kemudahan kepada rakyat, sebab memang rakyat berhak..Akai ada,kuasa ada,duit ada..takkan nk kebas sorang2.!!

Tak perlu ler duk puji lebih2 puak2 pemerintah tu,seolah2 geng depa tu prihatin sgt dgn rakyat

Aku MARAH nie..

Kalau PR memerintah dia nak buat semua ini kah. Langsung lah tak terpikir sampai kesitu. Sebabnya banyak pemimpin PR "tak mengaji sekolah"
BN adalah yang terbaik diMalaysia dan tak keterlaluan yang terbaik di DUNIA. Cuba bandingkan dengan negara lain ... ?????
Cuma manusia yang tak pernah bersyukur sahaja yang bertindak keterlaluan.Kerana apa ??? kerana mereka ini rata2 tergolong di antara manusia yang dangkal .. dungu .. bebal .. riak .. sombong .. dan yang terbaik bagi mereka ini dalah HAPRAKKKK.

Anonymous said...

Guan Eng tak layak jadi Ketua Menteri: Wakil PKR

LUMPUR: Ahli Parlimen Nibong Tebal mewakili Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tan Tee Beng, mendakwa Lim Guan Eng sudah tidak layak menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang. Tan berkata, sudah tiba masanya untuk rakyat Pulau Pinang menentukan kedudukan Guan Eng pada pilihan raya umum akan datang. "Ramai wakil rakyat PKR dan Ketua Bahagian PKR di Pulau Pinang kecewa dengan pentadbiran Guan Eng," katanya pada sidang media di sini sebentar tadi. Berita lanjut : KLIK

Penghuni Gua : MP Cina Nibong Tebal dari PKR ini juga telah mengkritik dengan hebat KM Pulau Pinang . Adakah DAP akan mendesak PKR agar tindakan tatatertib parti dikenakan terhadapnya. Adakah PKR akan mengambil tindakan seperti mana PKR mengambil tindakan terhadap 3 pemimpin melayu seperti Zahrin, Zul Kulim dan Zaid ( yang ini kalau kena pun , lantak le )?

2. Kita lihat , adakan Melayu dalam PKR terus diperbodohkan oleh PKR sendiri atau terus diperbodohkan oleh Lim Guan Eng dan DAP.

3. Kita sama-sama lihat nanti. Tapi dah masuk 3 hari masih belum ada apa-apa. Rasanya melayu dalam PKR terus diperbodohkan oleh DSAI dan DAP. Padan muka anda semua.

4. Kepada pengundi muda: Fikirkanlah.

http://arifomar.blogspot.com/2010/02/kritik-lim-guan-eng-adakah-adun-cina.html

Fa-T said...

kita ni mengundi calon bukan MENGUNDI TANAH!

ahaha tergelak sambil terkencing gua.....

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

bro kulup
aku tambah buat ,dodol tepung hitam putih kalau dapat
...............................

Anonymous said...

Fa-T said...
kita ni mengundi calon bukan MENGUNDI TANAH!

ahaha tergelak sambil terkencing gua.....

Lu cakap lu tergelak sampai terkencing ...
Bro ... gua sampai terberakkkkk...

Anonymous said...

fikiranlicin said...
Fak pada orang2 macam ni... Kronisme berleluasa. Macam negara ni bapak diorang yang punya.


Kronisme ??? Bro cakap macam orang tak der OTAK. Kain sendiri terkena TAIK .. bro tak perasan ker.. sampai busuk ya rabbi !!!
Bro pandang la kat Kelantan .. sampai anak menantu semua .. ada kepentingan .. apa itu bukan kroni ker. Baru perintah Kelantan .. kalau perintah Malaysia .. alamat lingkup lah Malaysia. Macam ni .. baru bro boleh cakap .. macam Mak Bapak diaorang.
Tak nampak ker Gajah depan mata. Bro ni buta mata ker .. buta hati ..???

Anonymous said...

Uthma-Neo said...
Slam Bro..

Gua Salut lu berani cakap mcm tu masa temuduga tu. Sebab selalunya yang pergi temuduga suma mengaku sokong gomen.. sebab nak dapat tanah, semua hangguk. kadang terlebih kuah dari sudu sebab nak bodek punya pasal.

Gua rasa bertuah la kalu lu dpt..
BETUL KER ?? ENTAH YA ENTAH TIDAK.. KONONNYA NAK TUNJUK RANGGI.TAK PAYAH NAK HAPRAK LAH.. TANPA PERTOLONGAN GOMEN.. KO ORANG NI SUSAH NAK HIDUP.BERSYUKURLAH SIKIT..BANYAK DAH SUBSIDI GOMEN BAGI KAT BUMIPUTRA.CUBA KAJI DAN HITUNG KEISTIMEWAAN2 YANG GOMEN BAGI KAT ORANG MELAYU??

Anonymous said...

Anonymous said...
Uthma-Neo said...
Slam Bro..

Gua Salut lu berani cakap mcm tu masa temuduga tu. Sebab selalunya yang pergi temuduga suma mengaku sokong gomen.. sebab nak dapat tanah, semua hangguk. kadang terlebih kuah dari sudu sebab nak bodek punya pasal.

Gua rasa bertuah la kalu lu dpt..
BETUL KER ?? ENTAH YA ENTAH TIDAK.. KONONNYA NAK TUNJUK RANGGI.TAK PAYAH NAK HAPRAK LAH.. TANPA PERTOLONGAN GOMEN.. KO ORANG NI SUSAH NAK HIDUP.BERSYUKURLAH SIKIT..BANYAK DAH SUBSIDI GOMEN BAGI KAT BUMIPUTRA.CUBA KAJI DAN HITUNG KEISTIMEWAAN2 YANG GOMEN BAGI KAT ORANG MELAYU??

Aku sokong kau.Jangan jadi macam si Haprak Uthma-Neo.Bangang ke aper LEBIH KUAH DARI SUDU. Nampak sangat kebodohan penyokong2 PR ni. Cakap pun tak betul .. dah nak kondem orang lain ... DAEII ..PODAHHHHHH !!!

Uthma-Neo said...

Anonymous said...
Uthma-Neo said...
Slam Bro..

Gua Salut lu berani cakap mcm tu masa temuduga tu. Sebab selalunya yang pergi temuduga suma mengaku sokong gomen.. sebab nak dapat tanah, semua hangguk. kadang terlebih kuah dari sudu sebab nak bodek punya pasal.

Gua rasa bertuah la kalu lu dpt..
BETUL KER ?? ENTAH YA ENTAH TIDAK.. KONONNYA NAK TUNJUK RANGGI.TAK PAYAH NAK HAPRAK LAH.. TANPA PERTOLONGAN GOMEN.. KO ORANG NI SUSAH NAK HIDUP.BERSYUKURLAH SIKIT..BANYAK DAH SUBSIDI GOMEN BAGI KAT BUMIPUTRA.CUBA KAJI DAN HITUNG KEISTIMEWAAN2 YANG GOMEN BAGI KAT ORANG MELAYU??

Aku sokong kau.Jangan jadi macam si Haprak Uthma-Neo.Bangang ke aper LEBIH KUAH DARI SUDU. Nampak sangat kebodohan penyokong2 PR ni. Cakap pun tak betul .. dah nak kondem orang lain ... DAEII ..PODAHHHHHH !!!


Untuk Si Polan Anonymous di atas.. cakap jgn pakai kepala lutut. Kalu ko ado pendapat ko cakap je la, tak payah ko nak kutuk2. Mana ko tahu aku penyokong PR? Aku beri komen berdasarkan pengalaman aku.

Kalu ko rasa ko betul, kenapa ko pakai anonymous lepas tu suka hati mak bapak ko je nak kutuk org...

Takat salah taip skit pun lu nak kecoh ke?

Mano teloq ko?

Anonymous said...

Buat Uthma-Neo :
Sbb tu lah orang suruh timba ilmu sebelum bercakap atau menulis.
Kalau lah si Polan tadi org UMNO .. dah tentu dicerca dan dihina berbagai rupa.
Tapi tak kisah lah .. dah terbukti banyak manusia2 saperti Uthma-Neo bersepah2 dikaki2 lima .. lorong2 gelap ..dan di kedai2 kopi ... bila berbicara ikut sedap lidah berkata2 dan langsung tak ada KUALITI.
Kata orang Cakap Pandai ..tapi HABOKKKKKKK.

Anonymous said...

MANO TELOQ KO?

Letih layan orang gila ni.
nak mengaku orang UMNO pun takut PEJUANG MELAYU KEPALA BANA APA macam tu? Ada keris tadak TELOQ...

Anonymous said...

Puak Mentaliti Berserabut mintak tanah rupanya. MMM baguslah ... kot2 kerajaan kesian nak bagi.
Kalau dapat tu bersyukurlah .. bukan apa kerana selama ini kita alpa nak bersyukur pada Allah swt bila orang yang kita tak suka itu adakalanya memberi kita ruang untuk bernafas dengan sempurna.


tanah milik ALLAH!!
kia cuma menumpang...
kuasa x kekal...
jgn riak

Anonymous said...

Kalau PR memerintah dia nak buat semua ini kah. Langsung lah tak terpikir sampai kesitu. Sebabnya banyak pemimpin PR "tak mengaji sekolah"
BN adalah yang terbaik diMalaysia dan tak keterlaluan yang terbaik di DUNIA. Cuba bandingkan dengan negara lain ... ?????
Cuma manusia yang tak pernah bersyukur sahaja yang bertindak keterlaluan.Kerana apa ??? kerana mereka ini rata2 tergolong di antara manusia yang dangkal .. dungu .. bebal .. riak .. sombong .. dan yang terbaik bagi mereka ini dalah HAPRAKKKK.


ko ni anak tikus mana ni...
UMNO terbaik di dunia...
lawak mampos...haha
ko patut buka mata besar2..
tgk dunia yg luas...
bukan stakat tgk UMNO vs PR...
dah cakap umno terbaik di dunia...
shame on you!!