Monday, October 25, 2010

sandwich tanpa sardin..hmm

Laporan Audit Negara - makanan pelajar kena rompak. bagi peruntukan untuk sandwich dibaginya tanpa sardin..
dan hutang negara 2009 lebih 300 billion pencapaian palng tinggi sejak 5 tahun..

geng pekasam bangang dan umno bongok masih mahu membela kebabian ini?

8 comments:

Modern Talking said...

tiada kata nama diri yg layak untuk mereka, kecuali SICELAKA

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

kopi lebih keras lebih bagus.. tapi jika si penjual kopi hanya mejual kepada yang tahu pasal kopi..takde gunanya...bro suruh mereka bersama turun kekampung.. keceruk pekan ketengah bendang ... ketengah alor...di bandar besar sapa yang menguna dacing..kami guna timbang digatal

otaklunyai said...

Ini cerita BASI. Dah lama dah anak-anak kita disekolah ditipu oleh kerajaan. Bermula dari program susu disekolah lagi perkara ini dah berlaku. Yang double mangkoknya rakyat... dah kena tipu masih nak undi bee end.

Nak salahkan siapa... pembekal makanan dan pengusaha kantin sekolah tertekan dengan amalan disekolah2 yang meminta sponsor bila setiap kali aktiviti sekolah dijalankan. ini tak termasuk sponsor makanan untuk guru2. Tak termasuk duit 'undertable'. Jadi mana untungnya. Terpaksalah pengusaha2 ni kurangkan mutu makanan yang dibekalkan untuk menampung margin keuntungan yang telah 'disebat' oleh pihak sekolah. Kalau tak sponsor tak dapat tender atau diberhentikan serta-merta dengan berbagai alasan. Jadi mana nak. Inilah amalan yang telah bertahun2 berlaku disekolah2. Kementerian dan jabatan bukan tak tau... mereka lebih arif sebab mereka mentekedarah duit haram tu lagi banyak... kalau tak tak kan asyik tukar silibus pembelajaran..

Yang menjadi mangsa adalah murid2... cerit-berit, terkinchit, sakit perut, keracunan dan berbagai2 lagi.. dan magsa seterusnya adalah pengusahan/pembekal. Yang kenyang mentekedarah duit haram.... biasalah.

Bila ada guru2 yang cuba bersuara menyatakan pandangan di senarai hitamkan, diugut dengan SKT dan macam2 lagi...

Masalah ini tak akan ada kesudahannya sebab amalan kotor ini masih berterusan malah telah menjadi sesuatu yang tidak salah.

Mengapa pihak sekolah perlu memaksa pihak pengusaha ini sponsor aktiviti sekolah jika peruntukan yang cukup diberikan oleh pihak pemerintah. Dengar bajet bukan main hebat.. tapi yang mentekedarah duit rakyat lagi hebat..

Sama-samalah kita fikirkan, silapnya dimana? apakah kita masih redha untuk diperintah oleh puak2 yang sesat lagi menyesatkan ini... tunggulah bala yang lebih besar akan menjelang... Insyaallah..

azmie said...

sardin, tomato, daun salad tak dak. dah abih dimakan babi. yg tinggal roti kering, maggi, lauk basi

juhar said...

kalau entry cenggini mesti anon umco tak masuk komen kan?

Irwan said...

diorang ni nak merompak, rompaklah orang dewasa. budakbudak janganla kacau ndaknya....

Anonymous said...

HAK ANAK2 KITA TU D REMBAT NYE!GAMPANG BAJANG NAME NYER!

-KUNG0-

Term Papers said...

Should see before having the food at whatever place.