Sunday, January 2, 2011

akibat bermulut capoi

johari kaki surau, ajk rasanya. selalu juga kami bersembang-sembang . pasal agama, dunia dan macam-macam. setelah lama tak jumpa dia, satu hari kami bertembung di restoran abang ben. kami bertegur sapa lebih kurang dan dia berlalu.

"apasal johari nampak susut je bang ben?" tanya aku.
"dia sewel sikit sekarang." kata abang ben sambil memainkan kuku jari kelingkingnya yang panjang. terasa geli pulak mengenangkan dia memasak di restorannya dengan kuku ala beruang itu.
"tulah..lama tak nampak dia tau-tau kurus je. sakit apa?" sebagai melayu, sifat jaga tepi coli orang ada juga dalam diri aku.

"gini..."muka abang ben tetiba bertukar serius sambil menyedut asap sempoerna. "satu malam dia dengan bini dia nonton forum agama kat tv pasal kawen cerai."

abang ben menyambung main kuku beruangnya. aku terbayang penyekehku hinggap di ubun-ubun dia. mujur cuma terbayang.

"johari tiba-tiba bergurau dengan bini dia, dia sudah menjerit aku ceraikan kau talak 754 kat bini dia. mereka suami isteri ketawa. esoknya bini dia tak sedap hati lalu bertanya ke pejabat agama kemusykilan tu. rupa-rupa jatuh talak. tu yang sewel tu. kah kah!" gelak abang ben. aku tak ingat aku gelak atau tak.

ini cerita beberapa tahun dulu. aku tak ingat jatuh talak 3 atau satu..tak tahu aku bab hukum dan aku tak ingat. sebab johari kemudiannya berpindah dan sepanjang berpindah aku pernah sekali terjumpa di ceramah pas tapi segan nak tanya.
brader, ini macam punya gurau jangan main ooo...

3 comments:

Pena Marhaen said...

pergh!!!lain macam punya kasar gurau...

Hamba Allah said...

kan dah sewel..
tu la bab2 ni jgn dibuat main2..
bahaya oo

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

ambik ko