Monday, January 24, 2011

jangan pandang kiri.... (siri tegak bulu kening)

"malam ni kau ikut aku, diorang jadi pegi." kata mat korea. aku yang sesekali balik cuti semester takde pilihan.kawan2 seangkatan semua dah keluar kampung. tinggallah mat korea kaki tassawuf. tu pun terpaksa join mat-mat menurun nombor ekor.
malam ni gila sikit. Lias, Yut dan Kutan nak masuk memuja kat rumah arwah Long Peah. Long Peah ni dulu masa hidup diorang kata bela hantu raya. aku tak tau betul tak tapi Sadar anaknya yang baya lebih kurang kami akui sendiri. Sadar ni pun spesis hantu jugak, tak mati-mati sampai hari ni walaupun kaki fit.
aku nak ikut. sialnya depa boleh bekerjasama dengan Angah attendan hospital untuk dapatkan sikit darah orang mati eksiden kat unit icu. Angah bawak beberapa keping kapas yang basah darah diisi dalam botol.
kapas ini akan dijadikan sumbu pelita. mungkin roh orang mati ini akan datang malam ni menjerit kepanasan dan mereka akan minta nombor sebagai cagaran.
"ini malam mesti real Lup. minggu lepas aku ikut diorang pergi kat busut tepi sungai batu lapan. hantu macam frankenstein datang. haha!. muka pecah-pecah berdarah. pengsan Pok De nengok."

malam itu:
aku mengancing gigi teringat kata2 mat korea siang tadi. sejuk sungguh malam ni, jaket kulit rusa aku terasa nipis. apalah nak jadi malam ni. aku membonceng motor honda cup mat korea memandangkan dia je yang aku boleh harap. yang lain spesis hampeh.
sampai di halaman rumah yang dah tebal semaknya, kami menyimpan motorsikal bawah pokok jambu air. hisap rokok sebentar. gelap. lampu jalan dekat 100 meter jaraknya. sayup-sayup dengar suara tv dari rumah jiran-jiran dekat tepi jalan utama.
cengkerik, burung tukang dan nyamuk bikin musik latar. desing, degung, nyaring dan serun.
baru nak melangkah...PRAPPP! Sial...pelepah kelapa gugur.
aku terdengar seakan suara perempuan ketawa di atas pokok. kami berpandangan tapi buat-buat tak tahu. tak mahu layan. tak nak pandang.Kutan menyuluh ke atas. dia dah biasa dan berani. Kutan boleh tangkap ular pakai tangan je, aku pernah tengok waktu kami pergi masuk hutan cari landak dulu. aku dengan katak pun alah. ketawa itu sesekali ada, sesekali hilang. bunyinya mengejek....

(rileks dulu beb....minum kopi jap)

11 comments:

alien said...

saspen ni

Marhaenonymous said...

baru je nak saspen..iklan laa pulak!!

zX said...

chaist chaist dan chaist!

stim dah terpotom ... kasi sambung cepat la Lup hahha

kulupSakah said...

sabar....suara ketawa tu masih terngiang2..kena stop jap

ISA said...

apasal lu tak lempang jer.. tuan punya suara yang ketawa tu...

potong stim tul....

Fa-T said...

minum kopi dulu... kahkahkahkah... tak mau tergantung... kasi sambung

author faethal said...

Hawau lu Lup!

Boleh pulak aku baca entri lu kali ni jam 3.00 pagi. Kat luar tengah hujan dgn angin kuat pulak!!
Sial tul entri ni...cam harem!!

(Aku akan baca sambungannya wak siang je!)

Yuyun@HanLeeYun a.k.a. KuLaT_NaKaL said...

aler bro Kulup..cepatlah continue the story..

kasyaf said...

sambung la weiii...

WanBeruas said...

Adehhh..mike g makan lakse kuale dulu ke..

Irwan said...

arghhhhh!!!!!

dah berapa hari dah ni? bila nak sambung?