Wednesday, August 27, 2008

Selepas PRU 12- Perang Uhud, selepas Permatang Pauh- Perang Badar!

Ironinya.............
Kecoh seketika semasa isu muqabalah tempohari, ketika merasa dah menang masing-masing antara kita merasakan kekuatan kemenangan itu berpunca dari kita sahaja dan sedikit menafikan kekuatan sahabat yang lain..
hakikatnya- tanpa salah satu dari Pakatan Rakyat tiada kemenangan yang akan kita dapat! ini fakta! Anwar bagitahu Tok Guru hanya Kelantan saja kerajaan milik Pas kerana ia solid PAS(pemimpin ini menunjukkan kerendahan hatinya dan akur dengan kekuatan sahabat) tetapi tok guru kata "tidak! ini kerajaan Pakatan Rakyat!" (pemimpin ini merendah diri lalu mengiktiraf pula sahabat yang lain)..

Bagi yang hagas tidak pula...merasa kuat!
lalu hampir-hampir menjadi seperti Perang Uhud..kesempatan itu diambil oleh musuh yang lemah lalu cuba membalas serangan...Alhamdulillah gagal!

hari ini selepas Perang Permatang Pauh kita akan menyambut Ramadhan..aku teringat Perang Badar dikecap kemenangannya dalam keadaan berpuasa di Ramadhan Al mubarak (jangan diejek jadi Al Murtabak seperti isu muQabalaHmuZakaRah dulu)..hampir sama..

Sahabat meraikan kemenangan itu seperti kita meraikan kemenangan hari ini seolah2 perang sudah habis!

Rasulullah menjawab- ada lagi perang yang lagi satu!
Perang melawan HAWA NAFSU!
nafsu tamak, haloba dan gila kuasa akan menyerang kita yang rasa dah menang nanti..

MARI KITA BUNUH DAHULU PRASANGKA INI!

3 comments:

TOK PENGULU said...

PERANG NAFSU YANG PALING BAHAYA BRO... TAK PAYAH KATA ORANG CERMIN DIRI SENDIRI... YANG TAK BERKUASA BOLEH CAKAP ITU INI. YANG TAK BERDUIT BOLEH BERMIMPI ITU INI. HAKIKATNYA APA AKAN JADI KALAU DAH DAPAT???????

niche said...

salam tuan kulup,

skiranya nafsu dididik menggunakan akal manusia, maka slagi itulah sgl kebejatan duniawi yg diperkatakan menguasai diri manusia. seharusnya nafsu n akal itu 'dididik lembut' agar kedua-duanya mampu memberi kesejahteraan kpd diri n stiap insan......

mf tuan kulup,
cheers...

kulupSakah said...

tok pengulu,
sebab tulah di akhir ayat aku tu aku tulis mari KITA (maknanya termasuk aku) bunuh prasangka tu..itulah ciri pemimpin-kalau kitanaik kita pun sapu maknanya kita tak layakla jadi pemimpin dan pemimpin yg buat camtu samalah macam kita..tak layak alias hampeh!

niche,
nafsu itu perlu ye tak? tapi kena jinakkannya.. camana nak makan, minum dan menambah zuriat tanpa peranan nafsu?..ya! betul..didik agar dia jinak