Sunday, August 3, 2008

tips kepada konspirator!!











Filem sekuel "LIWAT Part2: I wanna believe" dijangka akan mengulangi nasib yang serupa dengan filem Part 1 nya keluaran 10 tahun dahulu.. Gagal lagi menggagalkan malah dianggap sebagai "joke of the century". Filem bangang yang membawa mentaliti kita berundur ke zaman Charlie Chaplin itu dicemuh masyarakat seluruh galaksi Bima sakti kerana penuh dengan aksi yang memualkan. Menurut En Mansoor Kelabu, pengkretek filem Melayu sampah, 3 faktor terbesar kegagalan filem dahulu yang mendapat kutipan undersubscribe- tidak berjaya memecah box office ( bukan 6 boxes ezam) ialah:-

1) Kegagalan pelakon Azizan yang kaku memegang watak gay atau mak nyah, tidak seperti lakonan terbaru aktor Jalaluddin Hassan, adik aktor Musang Hassan yang cemerlang membawakan watak guru mengaji muqaddam yang gay. Sepatutnya penulis skrip Ummi Hafilda sendiri memainkan watak pelacur yang diliwat, lebih meyakinkan audien. kontroversi ditangkap khalwat dan mengaku bertenggek atas perut pasangannya sedikit sebanyak mengganggu kutipan filem ini.
2) Aktiviti liwat belum popular lagi di Malaysia ketika itu. Justeru itu ia dianggap asing dan tajuknya tidak mesra rakyat. Sepatutnya digunakan judul " Jangan Sondol Belakang", "aku Yang Terliwat" atau " Aduh! Busyuknya!".. Penonton beranggapan terdapat kesilapan menaip (typing error) pada tajuknya yang mungkin "lewat" bukan "liwat".
3) sebab terbesar kegagalan filem ini adalah setiap tenaga produksinya dari penerbit hinggalah ke tukang tampal poster semuanya bodoh alias bangang, maka penonton tidak sanggup jadi tongong dibahalolkan oleh badut-badut bangsat ini.

Tidak mengambil iktibar dari kegagalan lalu, sekuel ini diteruskan dengan budget yang ciput. Menurut Mansoor Kelabu kesilapan yang sama terus dilakukan (maklumlah bangang!) dalam filem terbaru ini yang dijamin bukan saja rugi malah akan mengkebumikan syarikat Keris Melayu Film production beserta pengusaha-pengusaha VCD cetak rompak sekali. Antara kesilapan yang paling ketara:-

1) Sepatutnya wajah mangsa liwat dikelabukan atau memakai topeng untuk menutup kemaluan (?) agar tipu helah ni lebih berkesan (mencontohi Sirul dan Azilah). Ini akan menjadikan filem ini 'real' dengan alasan dia malu kepada masyarakat kerana mendedahkan identiti buntutnya.

2) Saiful juga gagal menghayati watak sebagai mangsa liwat. Intonasi dan gesturenya ketika babak report polis tidak natural, sepatutnya mangsa liwat kelihatan depress tetapi wajahnya riang seperti baru mendapat biasiswa daripada TPM. Lakonannya banyak dipengaruhi oleh mentornya sendiri aktor Najis Razak yang pernah memenangi Gerammnya Award melalui filem lakonannya "7 Days in Mongolia". Ternyata pengarah filem ini, Gani Empattahil gagal mengeksploitasi bakat Saiful yang dicungkil(diliwat) dari program realiti "who wants to be a billionaire".



3) Kesilapan terbesar filem ini ialah mereka masih lagi bangang dan menyangkakan audien masih bahalol seperti 10 tahun dulu..

Marilah kita sama-sama ke punggung (tak silap ejaan) wayang untuk mentertawakan nasib badut-badut yang gilakan award ini.



"FILEM KITA LIWAT KITA"





4 comments:

Harimau-Menaip said...

Penulisan kritis 2 makna yang agung.
Keep it up bro.

kulupSakah said...

tq bro... pena lebih tajam dari gigi rimau...err tlg promo blog ni ekk?

Master Yoda said...

Salam sedara,

Memang ulasan yg panas dan hangat...

Deejay HOT fm pon nye ulasan tak hangat mcm ni...

kulupSakah said...

trimakasih sedara..ramai yg lebih hebat perjuangan mereka..ini hanya sedikit saja...terus berjuang!