Monday, February 7, 2011

kulup di alam bunian

hari makin lewat. 2.30 pagi. deadline gedung kartun terlepas lagi, sepatutnya hari ini. naza grafik, jonos, orangorang the colourist, art saad semuanya kena stay di ofis. aku keletihan.

"aku kena balik jugalah geng, korang siapkanlah yek, esok kalau kepala konco tanya mengapa tak siap, pandai-pandailah temberang." kataku kepada mereka sambil membayangkan zunar@kepala konco akan membebel esok paginya.
mata makin berat tapi memang aku terpaksa balik kajang. aku capai helmet dan jaket kartunis oly yang tertinggal untukku pakai melawan kesejukan pagi.
aku turun dari ofis. rumah pink tempat ayam-ayam daging melukah lendir kelihatan sibuk dengan pelanggan. ada juga orang sekulit dengan aku tersengi-sengih. aku tak peduli. lantak koranglah nak bertenggek pun, bukan duit aku dan bukan kondom aku. Chua Soi Lek pun tak kesah asalkan korang jangan bersalam dengan ayam tersebut beralaskan sarung tangan sudah. pasti esok suratkhabar akan kecoh.
aku menyetat (alah..mengengkollah) enjin motor panther gammaku yang setia walaupun sejak aku beli 15 tahun dulu barangkali tak sampai sepuluh kali aku basuh. dada Brickfields kubelah dengan derum enjin motor yang masih merdu.

1 kilometer berjalan tiba-tiba opsss....kabel klac motor putus....ahh! macamana ni? aku panik. nak patah balik ke ofis kena tolak juga. nak balik memang dah tak boleh. aku sms sham beritahu hal yang berlaku. mujurlah ada sebuah pejabat di tepi jalan berhampiran padang dekat jejambat masih buka. aku masuk ke dalam kawasan pejabat tersebut.

"Maaf Tuan, kabel klac motor saya putus..tumpang sini sekejap ye?"
Lelaki berpakaian seragam tersebut senyum dengan penuh curiga. kelihatan kurang mesra dan pergerakannya pun agak lambat-lambat dan malas.
dia membelek-belek motorsikalku," bukan motor curi yek?"
"saya punya." kataku.
Dia menghulurkan rokok, cuba peramah. aku mengangkat tangan mengisyaratkan tak mahu.

"tak boleh jadi, saya kena balik ofis, motor ni kena tinggal sini juga.." aku telefon naza supaya mengambilku.
20 minit kemudian naza dan geng-geng datang mengambilku dan terus ke Bangsar minum teh. kemudian kami balik ke ofis menyambung kerja sehingga semuanya tertidur menjelang subuh.

esok paginya berjaya juga deadline disiapkan dan aku ingin pulang. aku mahu mengambil motosikalku dan membaikinya. naza menghantarku ke pejabat semalam.
alangkah terkejutnya kami apabila aku mendapati motorku elok saja parking di sebuah tanah lapang. pejabat yang aku pergi semalam lesap entah ke mana. jangan kata pagar, bumbung, dinding, pintu dan tingkpa pun ghaib.

"kau jumpa bunian kot semalam." kata naza.
aku terdiam. mujurlah motorku selamat...

*pejabat itu memang hilang..aku masih ingat pejabat tu namanya Balai Polis Brickfields..hari ni tah hilang ke mana, cuba korang tanya tukar tiub.
kah kah kah!
1-0!

10 comments:

Pena Marhaen said...

ni yang musykil ni..boleh hilang plak!!hahaha!!

gedek! said...

Tukar Tiub tak panggel Balai Polis... Tukar Tiub panggel Rumah Pasong....! Kah kah kah....!

Isa said...

perghhh.. rumah pasong pun boleh hilang...????

Cikli said...

nasib baik hang tak ambik rokok tu.
kalau tak mungkin hang dah terhisap something....hahaha

kulupSakah said...

tulah....
patotnye aku tuleh "rumah pasong padangbata"

cikli - kalu mkn mee, silap2 jadi cacing
haha!

C++ said...

Bhai... Gua tau dier ilang kemana... hahaha... pasai ader puak-puak dah dapatkan khidmat Daud Padang Tembaga la... hahahah

WanBeruas said...

..Bro kena tanya dengan Nujum Pak Belalang nihh..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

aku dah balik

kulupSakah said...

oraitt..

Fa-T said...

MISTERI!