Monday, February 21, 2011

tale from the dark and bacin side!

arghh! Hentikan cerita gelijijikloya bicara liwat seyfool tuh!
10 tompokan air mani dijumpai, tompokan diri sendiri pun ada..
apa nerakakah ini? aku tak mahu bodoh!
sapa lagi yang percaya ni? bangangg!

"ah! Kau orang Anwar, kau taksub." kata dia.
"kaplahatok kau, jangan kaitkan aku dengan orang itu ini, itu budaya umno. aku bukan tungau nak gayut kat sapa-sapa. kalau anwar salah, aku tibai. tapi kes ni nampak cukkuuuppp bangang! kah kahkah!"
"tapi betul anwar buat, aku dengar dari sedara dia sendiri."

betul, banyak aku jumpa puak umno akan kata dia percaya anwar liwat sebab sedara anwar sendiri cakap. tapi setiap kali aku tanya sedara dia yang mana, semua senyap. kah kah! ni mesti kes sampai menyampai dari a ke b ke c ke d..

siapa sepool?
sekitar 60an-70an bapak aku tinggal di Janda Baik dan kenallah dengan bapa seyfool ni Azlan kerana mereka aktif pertubuhan belia kampung. Azlan bendahari bapak aku ketua. tapi kenal gitu dan azlan pun takde apa2 masalah..
tapi geng2 seangkatan aku di janda baik pun tak kenallah mat jubo ni, mungkin dia tak penah dok sana.
cuma satu hari waktu aku balik kampung, Lani kawan sekampung aku tanya,"Lup, kau ingat arwah Aki Rejab?"

Sepantas ingatan aku mengingati seorang tua yang sering berbasikal dari kampung ke kampung mengambil upah gunting rambut.

"ye..kenapa?" tanya aku.

"dialah atuk sedare seyfool!" kata Lani.

- ye, aki rejab memang sangat popular. tukang gunting rambut bergerak ini suka bergurau dan berjenaka dan salah satu jenaka popularnya yang hampir semua orang tahu termasuk bebudak seperti kami ialah dia akan datang ke arah kami yang sedang bermain lalu berkata,"ha! Ni semua jubur berlubanglah ni!"

ke mana2 dia pergi dia akan mengulang dialog lawak itu kepada bebudak.

- apakah itu signal Tuhan untuk cucunya 30 tahun kemudian?
wallahua'lam.



* All fatihah untuk Aki Rejab. Kami menghormati beliau. tulisan ini sekadar renungan untuk kita menilai apa yang berlaku hari ini. Jangan dikata apa-apa terhadap arwah aki.

3 comments:

melati mekar said...

Betul arwah aki rejab dgn tag line dia "jubur berlubang". Tapi bagusnya dia seorang je yg rajin bawa basikal dengan khidmat gunting rambutnya.

Pena Marhaen said...

cari rezeki dengan mengayuh basikal menggunting rambut lebih bagus dari menjaja cerita kena liwat turun naik mahkamah..hehe

rahim said...

salam bro kulum. gua dah ingat aki tu. muke masam. tagline dia mmg jubor berlubang tu le....slalu ronda bentong