Sunday, October 5, 2008

yang BABI di Hari Raya!

seperti Syawal sebelumnya, aku akan cuba menikmati hari raya dengan penuh nikmat..dan memang nikmat tahun ini.. berjumpa sanak saudara dan sahabat lama apatah lagi berjumpa geng2 blogger mat comot, aloha, zul dll.....cuma kesibukan aktiviti (chewah!) tak dapat menemukan aku dgn bro matsaman....takpe bro! there're always have a next time!
cuma yang BABI dan 'kamikup'nya ialah:-

1. KHUTBAH YANG MACAM KUNYIT HIDUP!
khutbah raya di masjid kampung aku hampeh! khatib muda segak berjambang itu mensia-siakan 'pakej' kewarakannya apabila membebel ala budak 7 tahun baca buku teks perihal Raya yang dipenuhi dengan program hiburan di tv..yg ni dari kecik lagi aku dah dengar! kdg2 kesian memikirkan khatib ni yg hanya mampu membebel sebelum pekena ketupat lemang..sebelum mabuk oren..bini aku yg bersemangat ke masjid terus membaca doa tidur ketika khutbah..kata org kalau lapar kita susah nak tidur..aku yg laparkan lontong terus ngantuk..bukit mana lagi kita nak menyalak?

2. SANTA CLAUSE ASTRO DI HARI RAYA
sambil sibuk mengangkat gelas tertengok rancangan raya astro tah rancangan apa tah..bila si Amy Mastura berrambut palsu putih dan sorang pengacara muda lelaki pergi dari rumah ke rumah..si lelaki menolak kereta sorong dan Amy yang duduk di dalamnya berkata "ni Santa Clause raya"!...woi!! mangkuk! woi Menteri Penerangan! woi Astro! jangan liwat hari raya kami yang suci dengan unsur2 lain!! POKEMONNN!!
(bila lagi bebudak PAS yg belasah Carburetor Dung tu nak bedal Ustaz Akil Hayy yang berlakon dakwah di Astro milik Ananda)

3. SAIFUL LIWAT TERUS BERJUANG
Syeikh Saiful Al-Liwati sakit? menurut sumber mamat ni sakit dan berubat dengan tabib di utara! Betulke? sila baca blog cucu mat kilau!..betul ke tidak, dia ni memang cibai!! blognya di'update' dan mendapat liputan berita tv3suku...apa punya tuur stesen tv kita...

4. replika Anwar di Batu Caves membahayakan aqidah?
yang ni aku akan tulis kejap lagi..tunggu!!

5. Hindraf serang rumah terbuka PM!
ramai marah-marah tak patut betul penyokong Hindraf bikin hal di rumah terbuka PM! Ada yang kata biadab dan tak menghormati kemuliaan Syawal dan umat Islam...mereka harus menghormati Syawal..Heyy!!! Mangkuk!! bagaimana dengan keluarga mereka yang ditahan tanpa bicara? tak biadabkah? Terkurung di hari Raya oleh mereka yang kelihatan bersopan di hari raya.. Hey? jangan kerana kita syok mentedarah lemang maka kita melupakan mereka di dalam? RPK dipisahkan dan beraya di Kemunting oleh mereka..tak biadabkah?? Kalau tiada ISA tiada siapa yang akan biadab!!! lihat entry aku tentang keluarga fatma beraya di Indon! Kesian woii!!

*"what makes people think the same thing?" pertanyaan mat saman kati yang bukan saja banyak menulis dan berfikir perkara yang sama denganku, malah nama kami dan anak kami pun SAMA?

18 comments:

Topengperak_Xinwugi said...

KULUP SAKAH - bab "replika" tuh hang taip baik-baik no... hang jangan marah depa... hang puji depa tinggi-tinggi... hang habaq dekat depa, "replika" tuh cantik sangat-sangat...

hang habaq lagi, kalau boleh, penaik lagi banyak-banyak "replika-replika" seterusnya...

aku dah 3 hari direct dah dok layan maki hamun pasai aku bantah "replika" ni kat blog aku...

hang taak caya hang baca komen kat sini : http://www.perisik-rakyat.com/2008/10/sejarah-tercipta-pkr-naik-berhala-ref.html

sini : http://www.perisik-rakyat.com/2008/10/kenapa-aku-bantah-replikaberhalatugu.html

dan sini : http://www.perisik-rakyat.com/2008/10/pkr-enggan-turunkan-foto-besar-anwar.html

telipon aku 2-3 hari ni klu angkat dok makan maki hamun ja... hahaha...

tu tak kira lagi yang ugut tu... depa x brani nak sms sbab depa takut no depa aku publish... depa call trus... "jangan sampai blog tersungkur" depa habaq dekat aku...

kah kah kah (aku pinjam kah kah kah tukar tiub)

matsamankati said...

Aku ingat aku sorang yang marah-marah raya tahun, rupanya ada member yang lagi marah! Sebaik sampai rumah terus capai laptop..

Marah lah..simpan-simpan pun tak guna.

Anonymous said...

yg no 5 tuh aku nk komen skit...
aku rase ko nie tak sayang bangsa melayu ko sdiri...ko nie cume nk pentingkan n agungkan ko nye perjuangan yang ntah ape2 tuh smpai ko tak penah pikir ape perasaan orang2 melayu skarang nie...tolonglah kite org melayu..kaum lain buat hal, buat porak peranda time kite sambut syawal yang mulia...korang lagi nk sokong...aku rase korang ni melayu bangang...tak penah ade semangat cintakan kaum melayu kite yang tengah porak peranda...kepada kaum2 HINDRAF kami org2 melayu berdendam ngan keling..jaga2 lah time depavali nie..akan ade satu peristiwa..pundek punye paria keling...

rajauda said...

anonymous,

bestlah bahasa org melayu mcm awak ni. patutlah org melayu mcm awak ni semua maju2. dlm ISA tu 95% org melayu islam tolonglah pi perjuangkan nasib depa n keluarga mereka. andakan pejuang melayu. takutnya saya dgn amaran anda tu....

Anonymous said...

bile kaum2 lain wat hal,sakitkan hati kaum melayu..kami yang berbangsa melayu banyak bersabar dan simpan dalam hati...selagi kami boleh bersabar kami sabar..selagi kami boleh simpan kami simpan..tp tolonglah jangan ambil kesempatan atas budi baik yang kami telah beri kepada kaum2 lain...INGATLAH SATU JE...JIKA NEGARA KITA MALAYSIA DISERANG OLEH NEGARA LAIN...SAYA PERCAYA BANGSA CINA AKAN BALIK KE NEGARA CINA..INDIA AKAN BALIK KE NEGARA INDIA...KAMI YANG MELAYU NAK BALIK KEMANA??? INILAH TANAH TUMPAH KAMI...INILAH NEGARA KAMI...INILAH TEMPAT KAMI...FIKIR2 KAN LAH WAHAI KAUM MELAYU...

thedoctor46 said...

hello rajauda...
wat pe nk bebaskan pesalah2 ISA tuh...biarlah dorang duk dalam tuh...selamat skit malaysia nie...
klu dorang kuar kang manjang nk wat demonstrasi je lah kojo nyo...
menyusahkan orang len...nk g mane2 pun dah susah,..berani buat berani tanggung lah...baik ko ckp suh bebaskan pesalah2 lain kat penjara sungai buluh tu...apara...guna akal la...

rajauda said...

anonymous,

mcm bestlah teori hang tu tapi tu teori dah lapuk kami tak pakai dah.. tu teori pi cerite kat budak sekolah tadika.

thedoctor46,

kalau mereka salah bicaralah. islam agama yg adil bukan susah sgt bicarakan mereka. kalau cukup bukti mereka salah barulah penjarakan.. palah badigol sangat. llah yg maha mengetahui dan maha bijakasana pun mengadili hambanya di padang masyar tapi untuk menunjukan yg Dia maha adil....

rajauda said...

thedoctor46,

tak abis lagi tadi,

Allah mengadili hambanya di padang masyar untuk menunjukan betapa adilnya DIA. walhal DIA maha mengetahui boleh saja DIA humban kita ke neraka atau ke syurga.

Islam agama tamadun, cantik, indah, lembut, belas. dan seharusnya penganutnya bersifat seperti itu juga. kalau tak sayang sesama manusia mcm mana nak mengaku islam.....

thedoctor46 said...

klu bab2 cmni baru lah korang nk ingat tang agama...tang2 lembut, indah sumea...tp kt permatang pauh itu ari PKR nye penyokong lembut mcm sotong ka...mcm beruk aku tgok...kcau orang dok sana sini...la ni baru nk ckp cmtuh..
aku bukan sokong sgt ISA tu gak...tp klu dah tahap nk gangu kehidupan kami yang hidup aman nie semua nk wat demonstrasi yang ntah menjahanamkan rete benda awam...pastu menyusahkan orang ramai nk g mane2...pe kejadahnya smua tu..bek tangkap n sumbat je dlm ISA...aku pun tak suke la nk berdemonstrasi mcm korang...tak suke keganasan...huhuhu

Anonymous said...

rajauda

aku tak tau lah yg ko nie bangsa ape...mungkin cina, india atau ape2 bangsa kt malaysia nie...tp klu ko org melayu..takkan ko nk tgok kaum kau manjang kene hentam ngan kene gugat ngan kaum lain...tak tau lah ko kan...yelah..dah si DSAI pun sangup jual bangsa sdiri..ape kan si penyokong2 dia...sok negara malaysia ni dah jadi singapore bru korang tau...time tu dah takde gune bro....skang nie jlah kite bole btulkan...aku tgok PKR nie dah menjurus pada hak2 bangsa lain...aku tak nmpak pun PKR ni bole bele org2 melayu....

Topengperak_Xinwugi said...

thedoctor46 - org UMNO bila parti dah nak tersungkur baghu nak ingat agama, idup sehari2 x ingat pun agama, tu sebab blh main budak bawah umo mcm mat melaka tu, tu pasai blh raba-raba mcm JJ tu, tu pasai blh togak arak mcm Krismudin tu, tupasai x payah tutup aurat mcm bini pak2 menteri tu...

dekat P-044 tu pun yang terkinja-kinja pun org UMNO jugak, hang tak tengok ka gambar depa dok buat aksi liwat masa pencalonan tu? hang tak tengok atau hang dah buta yang tu aku tak pasti... yang pastinya hang nak kelentong orang kat sini...

dekat P-044 yang nak bakar bangunan UMNO kubang semang tu sapa? orang UMNO sendiri kan? sebab apa depa nak bakaq?

sebab ada "beruk" UMNO jugak yang "kencing" duit upah depa... yang tu awat hang tak komen?

yang buat susah hang nak pi kereja tu bukan orang yang buat demo...x tau la pulak ku kalau2 hang x reti nak beza polis yang buat roadblock dengan org yang buat demo...

hang ni meghapu betoi...

hang tak suka keganasan? yang orang UMNO mengamuk dekat Penang koyak2 gambar tu apa? kelembutan?

Khak Ptuih..!

hang dok ikut parti bodo, dengan hang skali dah jadi bodo..!

rajauda said...

topeng perak,

terima kasih tolong jwb. malas aku nak menjawab dah.. buat menghabihkan boreh yo.

thedoctor46 said...

topengperak...

mang aku tau kelemahan UMNO...tp cube ko bace balik ape yg aku komen kt atas..aku ckp pasal bangsa aku bangsa melayu...tp umno tak lah seteruk PKR bai...sampai sangup nk duk same2 ngan bangsa lain yang kapir laknat tuh...ko nk bangsa ko nie lagi teruk ker..aku pkir parti UMNO je lah yg bole selamatkan UMNO...sbb aku tgok PKR pun dah tak nk bela bangsa sendiri...ko pun bodoh nk mampus...bile sound skit dah nk melenting...aku tau la korang nie semua taksub ngan korang nye bos si DSAI tu...tp yg aku peliknye ape yang di buat walaupun salah korang tetap sokong...pelik aku...zaman skang nie..si PENJUBOR mcm tuh pun korang nk bela...dia berangan2 nk jd PM pun korang sokong...korang percaya kt dia mcm percaya kt tuhan lak aku tgok...bodoh+bahalol penyokong2 PKR nie...korang menyokonng DSAI untuk smpai kepada cita2 dia...tp korang dapat ape?????
HABUK PUN TARAK....KAH..KAH..KAH...
LAGI DSAI JUBO KORANG ADELAH...KAHKAHKAH...BODOH 1000X

Samwan said...

Salam,

Saya tak sokong mana-mana parti cuma belas ikhsan sesama manusia terutama yang beragama Islam (tak kira la dari bangsa Melayu ka, Cina ka, Hindu ka, Siam ka atau lain lain ka). Kita sesama Islam adalah saudara.

Cuma yg saya pelik dengan Melayu didalam UMNO. Mengaku Islam tapi membezakan antara manusia dari segi bangsa.

Mengaku bumi Malaysia ni kepunyaan mereka walhal cuma menumpang sementara hidup buat sementara.

Kalau kita tak hormat dengan bangsa lain dan agama lain. Takkan agama lain dan bangsa lain akan hormat dengan kita.

Konsep parti di Malaysia yg cenderung kepada bangsa atau perkauman tak ubah seperti perbezaan kulit. Kalau dok berbangga dengan bangsa Melayu saja. Kita cuma boleh hidup di Malaysia saja la. Tak global la. Bila Melayu nak maju macam ni, kalau setakat menjadi JAGUH KAMPUNG.

Melayu jenis macam ni memang tak boleh hidup dinegara. Melayu yang terlalu bangga atau taksub macam ni jenis yang tak pernah merantau ke luar negara. Ataupun pernah merantau tapi dilayan dengan teruk diluar negara sana. Kesian saya dengan mereka, mereka masih ditakuk lama.

Kesedaran apakah yang ada pada Melayu jenis ini. Pada saya UMNO itu tidak salah, pemimpin UMNO yang harus dipersalahkan. Sebab UMNO itu hanya la satu parti bukan jasad yg bernyawa. Pemimpin UMNO yang menggerakkan parti UMNO keambang kesesatan dan disokong pula oleh ahli2 dan pengikut yang umpama sokong membawa rebah.

Kalau replika Anwar tu dikatakan salah dan nampak jelas (saya pun kurang bersetuju dgn replika tu). Tetapi tidak menutup aurat dikalangan isteri pemimpin UMNO tidak pulak ditegur atau dikatakan salah. Malah menjadi trend dikalangan mak mak datin.

Perlu diteliti, "Tiada paksaan dalam beragama yakni bukan Islam bebas untuk memeluk Islam" bukan "Tiada paksaan didalam Islam". Kalau dah tak ikut hukum, bukan lagi orang Islam. Sama la, kalau tak ikut perlembagaan parti, bukan lagi ahli parti. Jangan jadi bodoh disebabkan perbezaan pahaman politik. Politik bukan Agama, tetapi Islam tu menyeluruh termasuk la bagaimana hendak berpolitik sebab ISLAM itu Satu Cara Hidup yang menyeluruh.

Itu yang dikatakan perjuangan UMNO untuk bangsa Melayu yang rata-ratanya Islam hanya sekadar mencari sokongan Melayu untuk terus berkuasa. Memang sahlah penyokong UMNO tu pencacai sahaja. Sebab tak berani nak menegur pemimpin pujaan mereka supaya menegur isteri menutup aurat.

Kalau keluarga sendiri tak dapat dijaga dan diberi nur Islam, inikan pula rakyat Malaysia yang berjuta-juta. (ini untuk pemimpin yang bangang)

Memang ramai yang akan cakap saya ni penyokong atau pencacai PAS atau PKR. Saya cuma hamba Allah yang beragama Islam yang cukup pelik dan hairan dengan perjuangan UMNO untuk bangsa Melayu dan umat Islam di Malaysia ni. Masih relevankah perjuangan UMNO tu untuk Melayu yang beragama ISLAM? Rasanya memang tak pernah relevan. Kalau tak masakan hukum Allah tak ditegakkan.

Andai kata ada yang melatah atau melompat beruk dengan pendapat saya. Maka memang SAH anda sudah dibuai dan dididik dengan ajaran pemimpin UMNO yang sudah menyimpang dari landasan ISLAM. Dan anda layak mendapat gelaran "PENCACAI UMNO" sebab hanya mereka yang tak bersetuju dengan pendapat sebegini.

Apa pun ada yang akan kata, kubur kita lain-lain maka jawapan saya kepada mereka Bagimu agamamu, bagiku agamaku.

Wassalam.

p/s: sama2 la kita ingat mengingati sebelum terlambat

rajauda said...

samwan,

betul 1000%. kita niat utk mengigatkan mereka dlm umno tu tapi mereka ni dah madal....

Anonymous said...

ye lah...semua PKR ngan ANWAR AL_JUBORI tu je yang betol pada pihak korang...malaysia nk dijual pun korang tak kesah...yahudi blakang PKR pun korang tak kesah...
betol2 dah kene JUBOR la korang nie...kah..kah..kah..

ubilepih said...

Deme2 ni raya dah jadi adat bukan ibadat macam kata kawan gua si Ben...tak lama lagi ada lah yang nyanyi Carol masa sahur..atau malam tujuh likur...lingkup-lingkup

Term Papers Writing Services said...

Term Papers Writing Services Really a great environment, text has a wide information. Thank you for posting.