Friday, January 29, 2010

gua kaya bila umur gua 50, gua tahu!



Hari ini 2 tahun yang lalu sewaktu sedang memandu di federal highway, sms sampai ke henfonku datangnya dari Dayah.."Bang! Sedihnye..Loloq dah meninggal!"..aku telefon Dayah, line tak clear!

Aku terkejut. Sham yang sedang tidur panik. "Kenapa?" tanya Sham.
Aku terus menelefon nombor Loloq dan seseorang menjawab.
"Betulkah apa yang saya dengar?" tanyaku.
"Ya!" katanya. "Jenazahnya sampai kejap lagi."

Aku terus ke Sungai Buloh. Sampai di surau berdekatan rumahnya, aku lihat ramai orang. Hujan lebat. Kawan aku Cikgu Seli sampai dengan motosikal.
Aku masuk ke bilik mandi jenazah. Ku buka selimut yang menutupi jenazah. Dadaku berat. Aku sedih tapi aku belum pernah menangis untuk sebuah kematian. Kematian Tok, Pah, Mak Alang, Ayah Tua dan ayahanda Raja MUhaiddin bapa mertuaku semuanya ku terima dengan redha. Tiada air mata. Tapi aku tetap sedih.

Mamat Khalid mengesat matanya. Tam Spider, Nan Saturnine, Firdaus Keyboard, M.Nasir dan ramai lagi kulihat gagal mengawal sedih. Ilham, anak M.Nasir tersedu-sedu. Aku berpaling ke sebelah kananku apabila terdengar dua wanita kecil molek bertudung dan serba hitam teresak-esak. Ah! Ella dan Jojie. Jaclyn Victor, Amy Search, Joe Wings, S.Amin Shahab, Farihin dan sangat ramai. Mereka tak kenal aku.

Aku teringat Loloq seperti guru aku yang mengajar banyak falsafah kehidupan. Tentang Tuhan dan diri- di mana kesebatiannya. Seringkali kami melepak dan kadang2 mencangkung di tepi hiway Sg.Buloh bicara soal Tuhan, alam dan insan. Tentang hayat. Dia beritahu aku, tanah apa yang nampak dulu apabila banjir Nabi Nuh mula surut dan apa yang berlaku selepas itu. Dia ajar aku tentang teori penghanyutan pulau dan sebagainya.

Dia boleh baca tulisan tangan Jawi lama dengan pantas mengalahkan aku sewaktu aku bawa sebuah kitab yang aku dapat dari seorang kawan.

"Gua tahu gua akan jadi kaya bila gua 50 tahun!" katanya yang sangat ku ingat.
Ya..kaya bermakna dah cukup segalanya.
Maka itu dia meninggal pada usia 50 tahun setelah segalanya cukup untuknya.
Seperti pengalaman "Laukku Cukup Masin" yang diceritakan.

Al Fatihah! JUga Mufti Selangor Ishak Baharom yang meninggal dunia pada hari yang sama.

12 comments:

kelompen said...

suatu kehilangan yg berat
semoga loloq tenang
al fatehah..

author faethal said...

Al-Fatihah untuk arwah Loloq dan Ishak Baharom.
Dua tokoh yang kehilangannya belum berganti..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

akum
ada sapa berani komen pasal kaya ni
haritu banyak sangat cengkadak rimbanya

aku said...

dlm 2-3 ari ni gua kemaruk sgt dgr 'suralaya dlm d major'...
gua blom jumpa jwpn utk satu kenyataan dlm 'laukku cukup masin'..

eby said...

al-fatihah

peihong said...

alfatihah

Fa-T said...

dia pergi dengan ilmu dan pengalaman...

kulupSakah said...

Fa-T,
kau sehat?

Fa-T said...

Alhmdllah sehat

klang boy said...

kpd semua sahabat
jgn guna perkataan akum atau askum utk assalamualaikum
gunalah assalam atau salam
itu pesan ustaz saya
sekian t.kasih

ubilepih said...

Al fatihah dan salam

WanBeruas said...

..Dato Ishak Baharom..aku banyak belajar dari dia semasa aku kecil..beliau amat sedih bila dapat tahu ada dikalangan kengkawan aku anak murid dia yang terpesong mengikut ajaran 'Crypto'..