“Geram betul aku dengan si anu itu. Entah kenapa dia sakit
hati sangat dengan aku sampai kenaikan pangkat aku pun gagal disebabkan sabotaj
daripada dia. Perangai mengalahkan Abu Jahal!” Rongos rakan Paparon sewaktu kami
duduk minum-minum di sebuah restoran. Paparon hanya diam. Yang Paparon fikirkan bukan
masalah yang dirungutnya itu tetapi entah mengapa tiba-tiba fikiran Paparon terkesan dengan nama Abu Jahal yang disebutnya. ABU ini slogannya memang
menjadi fenomena dalam iklim politik tanahair hari ini. Asalkan Bukan Umno atau
‘Anything But Umno’. Dan slogan ABU ini entah mengapa bertingkah dengan nama
Abu Jahal yang rakan Paparon rungutkan sebentar tadi. Bertingkah menari dan menjadi
satu. Tidak semena-mena watak kenalan yang diceritakan oleh kawan Paparon tadi
tenggelam kerana Paparon lebih tertarik dengan watak Abu Jahal itu dan entah
mengapa fikiran Paparon mula menyelak watak-watak ‘Abu’ di sekeliling Rasulullah
S.A.W dahulu. Oh! Bukan juga slogan ABU yang Paparon nyatakan tadi. Dalam sejarah
Nabi Muhammad berjuang, watak ‘Abu- Abu’ ini begitu hebat dan menyumbang banyak
dalam siri usaha baginda menegakkan Islam tidak kira watak itu jahat atau pun
baik. Dan watak-watak itu Paparon rasakan tidak mati malah terus wujud sehingga
hari ini.
Paparon teringatkan Abu Lahab, paman Rasulullah sendiri yang
cukup-cukup menentang dakwah Rasulullah. Digambarkan perwatakannya cukup ganas
malah gelaran Abu Lahab itu sendiri membawa maksud api kemarahan yang cukup
marak. Kebenciannya terhadap gerakan Rasulullah sangat kuat dan sentiasa cuba
menzalimi Baginda S.A.W dengan seribu satu perancangan kotor. Watak Abu Lahab
ini diabadikan oleh Allah di dalam Al Quran sebagai salah satu surah dan di
dalam surah itu Allah mencerca Abu Lahab.
Seorang lagi paman Rasulullah, Abu Talib berbeza pula
wataknya. Abu Talib pemimpin dan pelindung Bani Hasyim, sangat dihormati
sehingga kaumnya segan untuk mengganggu Rasulullah dek kerana keperibadian Abu
Talib itu sendiri. Abu Talib begitu menyayangi Rasulullah, melindunginya dan
mengakui kebenaran apa yang disampaikan Muhammad S.A.W tetapi sehingga ke akhir
hayat, Abu Talib tetap kekal dengan pegangannya dan tidak memeluk Islam. Puas
Rasulullah memujuknya di perbaringan saat nyawa di hujung hidung tetapi
sia-sia.
Ingatan Paparon beralih kepada pemimpin utama Bani Quraisy dari
suku Bani Abdu Syams iaitu Abu Sufyan bin Harb. Awalnya beliau sangat menentang
Rasulullah dan sentiasa berusaha untuk menggagalkan usaha Rasulullah akan
tetapi apabila hidayah tiba, Abu Sufyan memeluk Islam dan benar-benar menjadi
pejuang membela Islam. Keberanian dan sungguh-sungguh Abu Sufyan membela Islam begitu
terbukti sehinggakan beliau kehilangan matanya di dalam Pertempuran Yarmuk dan beliau
akhirnya dikenang sebagai salah seorang panglima Islam di dalam sejarah zaman
berzaman.
Abu Jandal bin Suhail, di dalam kedudukannya yang masih
baharu memeluk Islam terpaksa kembali semula ke Mekah, ke pangkuan kafir kerana
kehendak perjanjian Hudaibiyyah yang dimeterai antara Baginda S.A.W dengan
Suhail bapa kepada Abu Jandal sendiri. Abu Jandal telah disiksa dengan hebat,
diuji keimanannya dan ketika berjaya melepaskan diri dari siksaan kaum bapanya,
Rasulullah dan sahabat dengan sayu dan hiba meminta Abu Jandal kembali ke Mekah
seperti dijanjikan walaupun Abu Jandal merayu untuk bersama Islam. Pengorbanan
Abu Jandal agak berbeza kerana terpaksa murtad. Adakah watak Abu Jandal pada
hari ini? Terpaksa murtad demi keharmonian sebuah perhubungan kekeluargaan?
Ahh! Apa yang hendak dikhabarkan lagi terhadap Abu Bakr As
Siddiq, sahabat karib Rasulullah yang telah bersama ke mana sahaja tidak kira
ketika zaman susah apatah lagi pada waktu senang, sama-sama bersembunyi diburu
musuh bahkan bukti keakraban beliau terhadap Rasulullah dikuatkan dengan menyerahkan
puterinya Aisyah untuk diperisterikan Rasulullah. Apa sahaja yang dikatakan
Rasulullah adalah benar belaka tanpa ragu-ragu walaupun ketika terjadinya
peristiwa Isra’ dan Mikraj yang sangat mencabar akal waras manusiawi.
Selembar demi selembar nama-nama sahabat yang lain seperti
Abu Dzar, Abu Hurairah dan lain-lain mengetuk jemala. Paparon cuba mencari hubung kait
watak-watak ini dengan diri Paparon dan watak-watak persekitaran Paparon yang hidup
pada hari ini. Bahkan ketika kawan Paparon merungut di awal cerita Paparon ini tadi Paparon tidak pasti di manakah kedudukan
diri Paparon . ‘Abu’ yang manakah Paparon pada hari ini di dalam kehidupan yang serba
mencabar dan menuntut pendirian yang tegap? Abu Sufyankah atau Abu Talib? Atau terawang-awang tidak menjadi apa pun, hanya seperti abu terbakar (bukan Abu
Bakr) yang ringan ditiup taufan puting beliung? Kalian juga bagaimana? Abu (bukan
slogan ABU) yang mana?
Paparon - tulisan asalnya adalah untuk dimuatkan di dalam kolum yang diberikan kepada Paparon di dalam majalah Milenia pada Januari 2013 lalu tapi majalah tu tutup kedai.....
1 comment:
abu jandal = ezam? lol
Post a Comment