Thursday, May 9, 2013

Hantu-hantu politik

Saya percaya jumlah orang kita takutkan hantu jembalang sudah semakin berkurangan pada zaman ini. Hari ini kanak-kanak kurang keluar rumah. Hantu sukar nak sakat. Kalau keluar pun malam sudah tidak gelap lagi. Hantu barangkali keliru kerana siang dan malam hari ini sudah tidak banyak beza lagi. Waktu kecil-kecil dulu kalau di kampung saya, Sayong memang nesan kubur terpacak di tepi jalan, di depan-depan rumah. Saya biasanya akan memegang tangan kakak sulung saya untuk meminjam kekuatan ketika melintasi perkuburan ini.

Ketakutan terhadap hantu makin lama makin pudar apabila saya semakin dewasa. Ayah saya memang pantang dengar kami bercerita hantu. Ayah tidak mahu kami menjadi seorang yang penakut. Lama kelamaan saya jadi berani sedikit dan jika ada kes-kes hantu di mana-mana, saya pasti dipanggil untuk pergi menyiasat.

Tetapi hari ini saya kembali takut dengan hantu. Setiap waktu tak kira siang atau malam fikiran saya dihantui hantu-hantu. Apabila bergebang di kedai kopi cerita-cerita hantu yang dibualkan menyeramkan saya sehingga saya pulang ke rumah. Apabila melayari internet, hantu-hantu mula masuk ke laman sesawang yang saya singgah. Entahlah, mungkin hantu-hantu ini yang mengawal jari jemari saya untuk memetik kekunci ke laman hantu.

Saya jadi seram. Duduk, baring, berdiri, berak atau makan pun saya memikirkan hantu-hantu ini. Cerita-cerita seram hantu politik dahaga darah kuasa dan mencekik pangkat melemahkan lutut saya. Ketawa mengilai mereka sangat menyeramkan. Saya takut.

Saya mesti cuba menghindari hantu-hantu politik ini. Ancam mengancam, ejek mengejek, mengilai, mencekik kuasa, menghisap pangkat ini mesti saya atasi sebelum saya dirasuk menjadi seperti mereka.

Vampire jika kita digigit, kita juga akan menjadi vampire yang akan menggigit orang lain yang juga akan bertukar menjadi vampire dan seterusnya menggigit orang lain yang kemudiannya menjadi vampire lagi dan lagi dan lagi.....

Paparon - a'udzubillahiminassyaitonirrojim

4 comments:

Anonymous said...

This website really has all of the information I wanted about this subject and didn't know who to ask.

Visit my webpage; dry scalp treatments

Anonymous said...

Thanks very interesting blog!

Have a look at my blog - Recycling facts

Anonymous said...

I don't know whether it's just me or if perhaps everyone else experiencing issues with your blog.
It seems like some of the written text within your posts are running off the screen.
Can someone else please provide feedback and
let me know if this is happening to them too? This might be a problem
with my web browser because I've had this happen before. Kudos

Also visit my blog ... Permanent Hair Straightening

Anonymous said...

Very nice post. I just stumbled upon your blog and wished to mention that I
have really loved browsing your blog posts. After all I'll be subscribing for your rss feed and I'm hoping you write once more soon!



Feel free to visit my webpage diaper rash home remedies