Friday, May 3, 2013

Sembahyang kat mana pun mahu tanya ka?

Membaca balasan surat terbuka oleh Dr Nasir presiden Parti Sosialis Malaysia yang dikirimkan kepadanya oleh orang-orang yang berasa lebih alim dan menganut sebuah parti politik yang dirasakan sudah hebat berada di jalan lurus sangat mengesankan.

Dr Nasir menjelaskan sebaiknya tentang pertanyaan mereka di masjid mana dia sembahyang, teringat juga Paparon akan seorang calon PKR yang menyebar cerita pesaingnya Syed Hamid Ali tidak ke surau dan membela anjing di rumah. Dijawab secara sinis Syeh Hamid "Bukan setakat anjing, babi pun ada bela!".

Inilah penyakit angkuh dan berasa alim yang hinggap di dada-dada mereka yang berasa lebih Islam daripada orang lain. Sibuk dengan amal ibadah orang lain, menilai melalui paras dan luaran, sentiasa skeptik pada orang yang tak berpakaian 'alim'.

Malulah pada Syeikh Bahaudin Naqsyahbandi, ulama besar tapi buat kerja part time cuci tandas dan bayangkan tandas zaman dulu jenis tandas angkut. Ini pernah ditulis seseorang yang menyaksikan sendiri Nik Aziz membuat kerja ini. Kerja ini untuk membuang ego di dalam diri. Malah zaman tariqat berkembang suatu masa dulu, syarat pertama melangkah ke tariqat ialah mesti pergi menyamar jadi pengemis setahun. Rasakan diri dimaki dihina, uji keangkuhan dalam dada. Kalau tak tahan, lari sebelum belajar alif lagi.

Hari ini belajar agama main dengar-dengar ceramah aje atau baca buku. Ustaz facebook pun banyak, ikut saja fatwa-fatwa facebook dan sudah rasa hebat.

Pernahkah merasai dan mengalami pengalaman kerohanian? Faham apa Paparon maksudkan?

Begini, sebelum tanya orang lain solat di mana, tanya dulu diri sendiri di mana qasad taarud dan taayin dalam solat kita?
Di mana tujuh ayat Al Fatihah itu kau letakkan pada diri?
Apa hubungan 13 rukun solat dengan tujuh anggota, lima indera dan satu jiwa? Campurkannya jadi tak 13?

Tanya diri kita dulu....
Jangan sebok solat orang...
Selamat mengundi!

No comments: