Thursday, May 2, 2013

Kamilia dah mula cerdik

Kamilia: Hanya calon Bebas benar-benar telus
3:33PM Mei 2 2013
Hanya pemimpin Bebas boleh bertindak sebagai "agen rakyat" rakyat yang betul-betul telus kerana tidak terikat dengan dasar-dasar parti yang dianggotainya, kata bekas naib ketua Wanita Umno Datuk Kamilia Ibrahim.

Beliau yang meletakkan jawatan daripada Umno untuk bertanding calon bebas di Kuala Kangsar berkata, pemimpin Bebas jika terpilih berhak memilih mana-mana dasar yang dirasakan lebih bermanfaat untuk disokong di Parlimen.

"Ini akan membolehkan parlimen membuat dasar yang menguntungkan kesemua rakyat Malaysia tanpa melibatkan kepentingan mana-mana pimpinan parti," katanya.

Kamilia pada 20 April - hari penamaan calon - membuat keputusan mengejutkan bertanding sebagai calon Bebas di Kuala Kangsa menentang calon partinya dari BN Datuk Wan Mohammad Khairil Anuar Wan Ahmad dan Idham Lim (PAS) dalam pertembungan tiga penjuru.

Sejurus sahaja disahkan sebagai calon, beliau mengumumkan keluar Umno dan melepaskan semua jawatannya dalam parti Melayu itu sebagai tanda protes terhadap pemilihan calon oleh BN yang tidak meletakkan pemimpin tertinggi Wanita sebagai calon.

Menulis di Facebook beliau, Kamilia menjelaskan, kehadiran calon-calon Bebas hendaklah dilihat sebagai sinar baru dalam senario politik Malaysia yang mampu bertindak sebagai kuasa pengimbang di Parlimen.

"Kebanyakan negara-negara maju di dunia telah pun mengarah ke senario ini termasuklah Malaysia yang menyaksikan kehadiran 270 calon Bebas dalam PRU13, tertinggi dalam sejarah," katanya lagi.

Beliau juga mengkritik, senario politik Malaysia yang menyaksikan sikap taksub kepada perjuangan parti, ditambah dengan sentimen bangsa atau perkauman

"Situasi ini menyebabkan rakyat hanya diberi 2 pilihan iaitu Parti A atau Parti B, yang menjuruskan kepada senario memilih 'lebih baik syaitan yang anda kenali dari malaikat yang anda tidak kenali'," sindirnya.

Dalam masa yang sama Kamilia juga mengkritik peranan pari yang cenderung mengikut kehendak pucuk pimpinan semata-mata manakala anggotanya pula menjadi mangsa pembasuhan minda.


Paparon - duduk luar umno baru cerdik sikit. Dah tua-tua kalau bangang, buruk.

No comments: