Friday, May 3, 2013

(dikemaskini) Mari duduk fikir sebentar

Teringat ungkapan Syed Hamid Ali yang wawancaranya bakal dimuatkan di dalam majalah Posto! isu kedua nanti. Kata beliau " Harapkan yang terbaik tetapi buat persiapan untuk yang terburuk."

Mari kita duduk sebentar dan berfikir. Pejam mata dan jujurkan hati. Mari melihat bumi yang nyata dan jangan campur adukkan dengan harapan. Kita memang menaruh harapan. Berharap sahaja yang masih belum dikenakan bayaran waktu ini.

Kita sudah tentu mahukan terbaik tetapi soalnya bagaimana menangani jika berlaku sebaliknya? Di atas kertas memang nampak mudah. Pakatan Rakyat menang. Rata-rata tempat yang kita pergi memang sangat jelas ketara sokongannya. Slogan 'Ini Kalilah!' menggusarkan Najib dan suku sakatnya.

Ini soal maut dan kiamat karier. Ini soal menghantar Barisan Nasional ke dacing timbangan sebelum dihumban ke neraka jahanam sehingga tiada lagi kedengaran suara-suara mereka. Yakinkah anda peralihan ini lancar? Maksudnya mereka akur menyerah kuasa dan mengambil kerusi pembangkang. Atau bermaksud fail-fail jenayah mereka akan dibuka.

Jangan campurkan harapan dalam membuat analisis. Mari berfikir, catatkan analisis anda apa bakal berlaku dua hari lagi? Apakah harapan anda bersubahat dalam analisis? Apakah kita jujur?

Paling penting apa persiapan kita?
Cuba catatkan dan bandingkannya dengan realiti yang menanti beberapa jam lagi.

No comments: