Friday, May 17, 2013

Perang Selangor: tentera ben Imam Ali vs Khalid al Walid Ibrahim

Perang Jamal atau apa? Itulah keadaan di Selangor. Dalam keadaan kerusi kurang dari parti Pakatan Rakyat yang lain, PKR terus berbalah tentang siapa pula exco Selangor dari parti. Sedikit kronologi, Pas memberikan kerusi MBkepada PKR sekiranya yang ditampilkan adalah MB sebelum ini, Khalid Ibrahim. DAP setuju. PKR atau lebih tepat, penyokong Timbalan PKR iaitu Azmin Ali mahukan Azmin. Sentimen rakyat menyebelahi Khalid dan akhirnya Khalid menang dalam pusingan pertama.

Hari ini perang pusingan kedua. Majlis Pimpinan Pusat PKR mahukan Azmin dilantik sebagai Exco Kanan untuk menyeimbang dan mengawal pentadbiran Khalid. Exco baru juga disaran menggantikan yang lama. Memetik kenyataan sumber MPP di website Antarapos.com:-

“Beliau (Azmin) juga berundur secara baik untuk memberi laluan kepada Khalid menjadi MB demi menjaga perpaduan dan kestabilan parti. Justeru ahli MPP berpendapat Azmin patut di lantik menjadi Exco kanan,” kata sumber itu.

Kenyataan ini bagi Paparon agak tidak profesional kerana berundur secara baik ini nampak berbunyi jahat. Harus diingat perkara paling pokok ialah kerusi ini ehsan Pas dan DAP. Itu bukan alasannya. Satu lagi alasan ialah antara faktor kejayaan Selangor juga adalah kerana Azmin adalah pengarah pilihanrayanya. Ini juga boleh dipatahkan. Kejayaan Selangor boleh juga dihujahkan kerana keyakinan rakyat Selangor terhadap imej Khalid. Benda ini seperti ayam dan telur. Ada hujah juga menyatakan bukan Khalid seorang saja menjayakan Selangor. Ia kolektif dengan barisan exco yang lain.

Tentang jawatan exco kanan ini ada pandangan menyatakan sepatutnya disandang oleh Pas atau DAP kerana kerusi mereka lebih banyak tetapi penyokong PKR.

Paparon setuju exco lama yang Khalid mahu kekalkan digantikan yang baru kerana ada di antaranya tidak efisien. Seperti Xavier dan Rodziah misalnya. Muka baru wajar diberikan atas semangat mahu berkhidmat demi rakyat Selangor dan bukannya mahu bina kem. Dengarnya YB Kajang pun intai mahu jadi exco. Sedar diri sikit kerana anda bertanding di kawasan yang telah siap segala jentera dan penyokong. Kerja anda senang sahaja. Paparon fikir duduk diam-diam ajalah!

Situasi exco ini mungkin menyebabkan Anwar serba salah antara Ben Ali atau Khalid Al Walid. Antara orang kanan kesayangan yang siddiq dan antara kehendak rakyat dan rakan parti. Wan Azizah nampaknya menyebelahi Khalid.

Ini perang Jamal atau perang apa?

4 comments:

Anonymous said...

khalid tak dak cita2/mimpi jd MB
khalid tak mcm hassan ali
khalid tak sprt azmin ali
khalid pon bukan mcm mustapa ali

khalid juga sgt2 arif/TAHU rahsia si UG2..
rkyat perlukan pmimpin sprt khalid utk berdiri mmbela naseb rkyat..

yg lain2 tu mcm budak2 gelojoh..
mcm ulat2 yg kmaruk bngkai2 busuk

RAKYAT wajib perangi & bunuh ulat2 yg KMARUK bngkai2 yg busuk?


TheSniper said...

Kalau dituruti, lagi banyak la mintaknya puak2 ni. Senangnya, jangan bagi!

Anonymous said...

Khalid mesti pilih mereka yg boleh bekerja bersama beliau..bukan yg gila kuasa..

Anonymous said...

Siapa azmin dalam penbangunan selangor sebelum pru13? Lembu punya susu, sapi mau nama..