Monday, May 11, 2009

golongan "tikus" dalam Malaysia!

"Sistem kita dah hancur Lup. Dasar pecah perintah formula penjajah diteruskan kerajaan untuk memastikan mereka terus berkuasa, mereka tak mahu rakyat berbilang kaum bersatu maka itu mereka ditakut-takutkan dengan ancaman perkauman!" kata Cheng Ho.

"Aku dah biasa membebel bab tu, bosanlah!" aku mendengus.

"Takdelah Lup. Sistem yang bobrok akan terus hancur, tapi Cina macam aku tak boleh cakap sebab aku akan dilihat rasis!" Cheng Ho macam kecewa. Ada seketul batu membebani dadanya yang mahu diluahkan.

"Anak sedara aku cukup berbakat sebagai pemain bola tampar, dengan fizikal tinggi lampainya serta skil individunya dia bercita-cita untuk bermain mewakili negara satu hari nanti. Abang aku cuba memohon sekolah projek sukan di Bukit Jalil tu untuk anaknya. Ya dapat! Tapi bukan pengkhususan bola tampar sebaliknya sebagai olahraga!"

"pasaipa pulak?" tanya aku.

"Diorang kata kuota untuk bukan bumiputera dalam pengkhususan bola tampar dah penuh!" kata Cheng Ho.

"pulak! Hampeh kunyit betul..tapi apa salahnya terima je olahraga?" tanya aku.

"Ini bukan masalah syok sangat nak masuk sekolah tu! Ini soal potensi Lup! Sebab tu kita tak maju ke mana-mana. Orang yang benar-benar berbakat dan berminat diketepikan hanya kerana sistem dan peraturan yang langsung tak menguntungkan diamalkan. Tah sapa yang bikin peraturan ni dan untuk apa ia dipertahankan aku pun tak tahu. Sistem tak betul, tapi bila dikupas ia akan jadi macam isu perkauman! Mengapa isu bumiputera atau bukan bumiputera diambilkira dalam misi untuk menaikkan nama negara? Kami ni rakyat apa? Bayar cukai untuk negara mana? Nicol David main squash untuk bangsa diakah? Hanya kerana nak kekalkan kuota bumiputera, maka Naib canselor universiti mesti Melayu dan akibatnya universiti kita tercorot di mata dunia!"

"bukan masalah rasis ini masalah kronisme! Bukan soal bumiputera ..Aku sebagai bumiputera pun masih tak faham apa yang dimaksudkan dengan hak-hak istimewa! Naik bas pun bayar penuh juga, masuk tandas awam pun sama! Warga asing Nepal, Myanmar, Indon, Filipina dan India pun dapat kemudahan air percuma di Selangor walhal mereka ni tak bayar cukai, tiada dokumen dan lebih malang lagi mereka membawa duit kita mengalir ke luar. Apa istimewanya? Orang miskin di Malaysia tak dapat peluang pekerjaan kerana tergugat dengan warga asing yang dikerah masuk macam "buffalo soldier" ke negara kita oleh puak kapitalis. Mereka dibayar murah dan diberi tempat tinggal dan makan ala kelas kambing. Orang kita tak dapat bekerja!"

Cheng Ho mengakui kebenaran kata-kataku. "Di negara-negara maju mereka menguatkuasakan akta pendapatan minimum bagi pekerja di negara mereka. Aku tak faham kenapa Malaysia tak berani tetapkan pendapatan minimum untuk kaum pekerja di Malaysia mestilah sekurang-kurangnya RM1200 sebulan. Ini menghalalkan pengambilan pekerja-pekerja asing ke mari. Mereka ini kebanyakannya tiada identiti dan bebaslah mereka buat jenayah. Kau tau Lup di negara kita sudah ada beberapa kategori rakyat malaysia. Golongan kaya, sederhana, miskin dan ditambah satu lagi..golongan "tikus"!

"Tikus?" aku terbeliak.

"Ya! Dalam rumah kita selain kita dan keluarga kita menetap di dalamnya ada juga makhluk lain menumpang seperti lipas, cicak dan tikus. Malaysia pun begitu. Tikus inilah yang semakin banyak dan bakal merosakkan dan meminggirkan "tuan rumah". Aku tak menolak bahawa satu hari nanti anak-anak kita silap-silap terpaksa merempat ke negara lain untuk mencari makan macam mamat Nepal tu!" kata Ho sambil menunjuk ke arah guard Nepal di depan kami.
Tiba-tiba muka aku rasa tebal macam ditepek stokin, gelabah!

7 comments:

Pyanhabib said...

hidup cheng ho!

Din said...

Salam bro..
Char Koey Teow BM paling sedap masa tikus banyak berkeliaran.. :)

shalehudin@gmail.com

alang said...

Abg Din. Char koew teow BM yg sebelah pejabat pos tu ke? haha. Memang sedap.

Bro Kulup Sakah; Tikus ok lagi, jgn jadi mcm lipas. Lipas lagi wa tk bleh blah.hehe

Ros said...
This comment has been removed by the author.
Din said...

Ya alang..
Ikut hikayatnya.. sejak pindah tpt baru nie.. tikus dah tak dak.. makan pun jadi x sedap.. :)

mamai said...

meh kita racun ajer tikus-tikus itu

Anonymous said...

macamana nak racun?
itu tikus terpelihara
oleh yg dipelihara poketnya
oleh tikus-tikus itu juga
yg ampuh antibodinya

itu sitebal poket
yg merdeka dari gerigitan taring tikus
sentiasa terlihat sibuk
mendirikan tembok2 besi
berenda plastik dibawahnya bersulam burit bertekat duit

itu cheng ho
dlm malaysia cuma satu
lsin-lsin cheng ho bo ho
cuma tau ho ho ho!