Thursday, May 21, 2009

kerbau kerbaulah jua..

sewaktu hendak membuat bendang, kerbaulah dikerah tenaganya menggalas tenggala menarik bajak. Berpeluh si kerbau berlumpur comot (bukan Mat Comot) lah dia. Kalau lambat dijerkah kalau malas dibelasah, birat bontot dibedal sang tuan.
Kucing siam di rumah rileks saja tidur, makan, menggesel dan menggebukan bulu..

Bila padi masak dan menampakkan hasil, sang tuan membeli makanan sedap-sedap untuk si kucing siam, dipeluk diciumlah kucing siam yang semakin gedempol itu..

Kerbau kerbaulah juga..
di kandang haring, makan rumput kuah lumpur dan tetap dibedal...

19 comments:

maun said...

Makin berbisa entry Lup sekarang ni. Sekali melibas 10 tersungkur. Sekali berkata 10 tergaru kepala menafsir. Sekali bermimpi terbongkar segala hipokrit manusia. Lup..Lup, Macam M. Nasir le pulak..tak terkomen aku!!!Seolah Lup Sakah sedang membuak perasaannya. Tak tahu apa sebabnya..Sabor Lup.

Snowflake said...

Assallamualaikum
Ala... kesian kerbau kerbau tu. Tak semua kucing siam gedempol, tapi yang pasti semua kucing manja, kalau kerbau manja, pasti kulup pun suka. Gw sukak entri ni.
Wassallam

gedek! said...

Hahaha! Tulisan ringkas... tapi buat aku terdiam! A good one, bro!

Anonymous said...

tuan -(kerajaan)
kerbau -(rakyat)
kucing siam -(kroni)

hahahahaha......
jangan marah aaaaa....

mamai said...

dalam maksud bro...hehehe pening gua tapi gua paham....ini kerbau mesti mau belajar....aku takut satu hari kerbau terajang tuan dia

Snowflake said...

Salam
Tumpang laluan untuk si Anon,
gw sukak ama loepunya teori.
Wassallam

al amin said...

waw entry yang cukup hebat dan penuh seribu makna.

teman tabik ,brother kulup.

marauhirang said...

Salam.....

Siapa kerbau......
Aku...
Kau...
Mereka....
Atau....
Kita semua....

hehehehehehe

Panglipulara© said...

Hati2 lup, kerbau itu tak semuanya bercucuk hidung, tapi semuanya bertanduk...

wakaradesign said...

tabik tiga kali.
hep!
hep!
hep!

Anonymous said...

Salam KS,

nangis aku baca labun mu di ari jumaat yg mulia nih, tp bak kata panglipurlara, kebau tu sumer bertanduk, tertanya2 aku bila ler dia tu tau gunakan tanduk dia tuh kan?

Pastu idung aku pun turut berair bila terdengor jiran aku berlemah lembut tiapkali manggil kucing tomok dia, sdgkan dgn anak kandung dijerkah2 jer mcm manusia takder maruah, alangkah mulianya nasib sikucing kan? anak berak dijeritnya bibik, kucing berak ditatangnya taik, hmmm....

Anonymous said...

aku nak jadi kucing
mengiow2 mengiow2
menjilat2 menjilat2
bedal selagi boleh bedal
menggesel selagi ada tgn menggentel

bila tuan aku biadap
cakar saja
gigit saja
berak saja merata-rata
aku nak nengok apa depa boleh buat kat kita

Mohammad Hariry @ Che Har said...

sempoi.

Anonymous said...

salam........
kerbau balau....
waasapuppppp...bro.......

mat lazim said...

salam.....
kita x boleh agak apa yg kita akan dapat,sume penuh dengan kejutan.

pikir2 kn lh!!!!!!

aku said...

hahaha kucing siam...

ditepuk2 biar makin montok
diusap2 biar makin mengerbang bulunya..

dibawak pegi shopping keluar negara pun best..

kulupSakah said...

maun, snowflake,
hehehe..

gedek,
salam perkenalan, wah dah lain muka sekarang ek?

anonymous,
itu kau punya interpretesi, salah ke tak belakang kira,
tapi tak sama dengan aku..

kerbau lurus bro mamai, sebab tu selalu dikerbaukan

al amin, marauhirang,panglipurlara, anonymous-anonymous, mat lazim (macam nama datuk sepol bahari liwat je..), hariry, aku,

jadi kucing best ropenye..

wakaradesign,
gua pun tabik spring jugak,
haitttt!!

*cerita ni pernah disampaikan oleh Saifuddin Nasution dalam salah satu ceramahnya sebelum PRU 12 lalu..so tabik sama dia, aku modified dengan gaya bahasa aku sendiri..

Anonymous said...

lumrah alam..

Roti Kacang Merah said...

sebagai wakil Adi, Labu dan Labi, aku terasa seh.

not funny.

now kena book tiket ke Sharm El-Sheikh.