Thursday, September 24, 2009

lagu raya..

intepretasi Raya berbeza bagi setiap orang. Bagi aku makna raya itu bergantung pada bagaimana individu itu memaknakannya. Lagu raya semakin banyak berkumandang di corong radio dengan berbagai interpretasi, dari dulu hingga kini.
Dari zaman P.Ramlee dengan Dendang Perantau, Suara Takbir mahu pun lagu Miskin Kaya, S.Jibeng dengan Musafir di Aidil Fitri masuklah ke tahun 70an dan 80an dengan lagu Black Dog bone, Hail Amir dan Uji Rashid, M.Nasir Suatu Hari Di Hari Raya, Sudirman, Sheila Majid, Sanisah Huri, Fazidah Joned, Cenderawasih, Ideal Sisters hinggalah ke generasi baru.

Raya selalunya digambarkan dengan kesedihan, kesusahan, terkenang diri di rantauan, sebatang kara, beraya dengan kuih-muih ketupat lontong dan mercun berdentum-dentum. Cahaya di AidilFitri oleh Black Dog Bone cukup merintih hiba seolah-olah dunia ini bagai tiada harapan lagi, malap bagi dirinya yang yatim piatu, juga S.Jibeng yang kesepian. Dendang perantau P.Ramlee cuba menghimbau kenangan dan mencipta suasana syahdu apabila raya menjelang. Saloma menceriakan dan Fazidah Joned dengan suara 'ajaib' (hanya lagu raya ni yang benar2 mempopularkan dirinya) memedihkan jiwa.

Lagu Balik Kampung Sudirman bukanlah lagu raya sebenarnya tapi ia sesuai dan popular di bulan puasa. Fitrah manusia akan kembali kepada yang asal atau cintakan kedamaian pasti akan terkenangkan 'roots' mereka. Yang lain-lain menggambarkan raya berjumpa sanak saudara, ibu bapa anak-anak yang bergembira.

Bagi aku dua lagu M.Nasir menepati pandanganku tentang raya. Suatu Hari di Hari Raya mengupas setiap sudut makna raya pada setiap rangkapnya. Kebesaran Tuhan, kasih sayang terhadap ayah dan ibu. Itulah kebahagiaan. Juga Salam Dunia lebih besar skopnya. Harapan melihat kebenaran dan kedamaian ditegakkan amatlah tinggi sehingga tiada lagi rasa ketakutan melilit jiwa ini.

terserah untuk anda memilih yang mana. Pilihlah mengikut makna raya bagi anda.

6 comments:

Anonymous said...

apa perayaan pon mesti ada lagu-lagunya...untuk megumbirakan suasananya...walaupon gua peminat irama logam hitam dan seangkatanya...sepasang kurung biru lagu kharil johari johar...menusuk kalbu gua

Unknown said...

Satu je lagu raya untok gua "Dari Jaoh Ku Pohon Maaf / Sudirman" Lagu wajib tu bro...

Pyanhabib said...

terdengar takbirrrrr di subuh hariiiiii
menjelang sudahhhhh aidilfitriiii
tapi hambaaaaaa musafir diri
tak siapa ingin hampiriiiiii....
(tih tih tih....)

kulupSakah said...

..tak siapa ingin hampiriiiii...huh!

Term Papers said...

It's hard to find good articles these days. This one is really good.

Term papers said...

I completely agree with the above comment, the internet is with a doubt growing into the most important medium of communication across the globe and its due to sites like this that ideas are spreading so quickly.