Saturday, September 5, 2009

tumbuk rusuk kiri!

Puspa, lawyer kecik molek yang selalu kena angkut ke lokap setiap kali demo bertanya dirinya tulang rusuk siapa?
nota: dikatakan Hawa dijadikan dari rusuk kiri Adam, maka setiap isteri kepada suami dalam dunia ini adalah tulang rusuk sang lelaki yang hilang sejak lahir.

Aku tanya dia: Macamana orang yang kahwin 2,3 atau lebih? Banyak benorlah tulang rusuk dia?
patutlah aku rasa tulang rusuk aku masih ada kekosongan yang belum diisi..
Hahahaha!!!

Ini Qias yang cukup halus. Betapa lelaki (Adam) itu amat perlukan Hawa sehinggakan tanpa hawa bagai tidak lengkap jasad dan roh. Sebab itu ia seperti rusuk, dan kenapa rusuk kiri kerana ia hampir dengan jantung dan hati, betapa hawa juga mahukan dirinya selalu dekat di hati adam. Saling memerlukan.
Hawa juga sifatnya seperti tulang rusuk, untuk membentuknya jangan terlalu kasar kerana ia akan patah akan tetapi jika terlalu lembut akan menyakitkan.
Perlu ada fatanah dalam membentuk hawa apatah lagi adam sebagai ketua keluarga. Jangan sampai digoda makan buah khuldi, kalau boleh menjeritlah minta tolong seperti entry sebelum ini.

p/s tajuk di atas takde kena mengena,tapi nak tanya kenapa perumpamaan tumbuk rusuk digunakan untuk "rasuah" selain makan suap?

11 comments:

Pyanhabib said...

rusuk gua pun macam kosonggggg je hah ha!

Anonymous said...

kupasan menarik, aku setuju

ubilepih said...

Macam lagu ramli sarip jerrrr!

kulupSakah said...

Bob Lokman punye lirik tu..dia pahamlah apa Adam apa Hawa

aku said...

rusuk gua kurang satu..
doktor ckp kalu kureng lg 3 pon ok, sesak kit la..

sang kegelapan said...

gua ade rusuk tp xde bini lagi camne?

Tunsiber said...

hah..hari ni jugak nak gi buat x-ray. Mari mengecheck-ki-dot tulang rusuk! Mana kedai x-ray dekat haa?

orgkg said...

Tumbuk rusuk tu gamaknya sebab merujuk kepada perempuan yang dijadikan dari rusuk lelaki.. jadi, kalau nak sesuatu dari sang lelaki kenala 'tumbuk-tumbuk manja' bininya dulu.. gitula kot! (mcm ayat2 la dulu kat bik moma kalo nak kan projek dari sominya tu...)

Anonymous said...

Hawa dari tulang rusuk nabi adam tu datang dari ajaran Kristian

semutzapi said...

gua pun x fahan la pasal apa ntah...tapi gua rasa kita bole rujuk sama itu sprm.

mosabit said...

ITU MAKAN SUAP...PASAL ITU ORANG KURANG UPAYA NAK CARI DUIT SENDIRI BANYAK BANYAK...
ITU TUMBUK RUSOK....ITU ORANG KENA TUMBUK DIA PUNYA RUSOK SUPAYA DIA TAK LEH KATA APA LAGI...IKUT JER CAKAP ...AMIK JER DUIT TU....BUAT BELI UBAT RUSUK YG DAH CEDERA......