Monday, January 18, 2010

abu hasan penchuri


1990

Selalu dia datang ke Gerai Anep di CM, berbual-bual dengan kami sebelum atau sesudah bertugas. Namanya Abu, mat pet Bangsar. Pencuri sepenuh masa. Bermodalkan suratkhabar Utusan (kah kah! Akhbar ini juga bersubahat) yang dijadikan alat "cover line" dia mampu mencuri dengan pantas. Barang-barang curiannya dijual untuk mendapatkan dadah. Dia memang mahir.

"Kau ada baca-baca kot?" tanya aku..
"Sori! Pukau-pukau tak main aa..tapi Pak Cik aku memang pakai ilmu. Dia boleh curi duit bawah bantal orang yang sedang tidur tanpa orang tu sedar. Aku cuma pakai skil. Tu kau tengok kedai kaset tu!" Dia memuncungkan bibir tebalnya ke arah kedai kaset Horizon. Tersembur sedikit air liur dari celah dua batang gigi rongaknya.

"Bagi aku 2 saat saja, tauke tu berpaling saja aku mampu curi kaset dia." Musim sale di pasaraya membeli belah adalah pesta baginya. Kadang2 budak2 bola mengirim barang2 seperti stokin atau seluar pendek sukan kepadanya. Dengan seluar besar fesyen GQ (top masa tu) kau pasti tak mampu bayangkan bagaimana dia boleh peronyokkan sehelai seluar pendek sukan seperti tisu dan memasukkan sepuluh helai di sebelah poket seluar kirinya dan sepuluh lagi di sebelah kanan. Dan dia boleh keluar dengan selamat. Dia pernah meminjamku RM10 sebagai modal hendak ke Subang Parade. Dia mencuri jam dinding di kedai bawah dan menjualnya di kedai atas. Seperti yang dijanjikan, petang itu juga dia membayar semula hutangku.

Seminggu dia hilang. Apabila dia muncul dia mengatakan yang dia dilokap kerana tertangkap di Sungai Wang Plaza.
"Aku curi CD dan masukkan dalam baju. Aku dah sampai pintu keluar tapi guard nampak. Dia tolak aku sehingga jatuh dan 30 keping cd berlambak di atas lantai. Polis yang ambil keterangan terkejut bagaimana aku boleh curi sampai 30.' Dia ketawa.
"Aku tak kisah kena lokap cuma satu je tak tahan..boring! Kah kah kah!". Pernah dia kata sewaktu dilokap dia dapati pak ciknya juga berada di lokap sebelah. Terpaksalah dia menyorok2.
"Aku kena cari lawyer, bicara bulan 12 ni! Nak kena cari duit". Dan dia terus mencuri untuk mendapat wang membayar lawyer.

Beberapa bulan kemudian dia datang lagi.
:
"macamana, Cukup duit?" tanya Anep.
"Tak jadilah. Aku rasa aku kalah nanti!" jawab dia.

Aku tak tahu apa jadi selepas itu. Apakah Abu masih hidup hari ini ? Adakah dia masih di luar atau di dalam? Kalau di luar adakah dia masih mencuri? Kalau di dalam adakah dia serik? Seribu kali pun dihukum, Abu tetap Abu. Melainkan tangannya dipotong, dia mungkin insaf dan Allah mencuci dosanya dengan hukuman itu. Memenjara hanya menyeksanya dan dosa itu masih belum dibersihkan. Bagaimana pula pencuri2 kacak bergaya "di atas" yang mencuri juta-juta dan billion? Patutlah mereka takut akan hudud.

9 comments:

Mat Luku said...

kah kah kah...abu hassan penchuri....
kalau 30 keping cd potong tgn,30 bilion nak potong apa agaknyer? kah kah kah....

Anonymous said...

Menarik...kalu org bawah kena potong tangan, yang "di atas" patut dicincang sampai lumat..

ali said...

What?! 30 cd. Den nak cd butterfinger den balikkkkkk

kulupSakah said...

potong tangan dah cukup,potong lain itu zalim...haha

maun said...

Potong kulit je lup..potong semua, hidup susah mati pun susah lo...

AnakSemuaBangsa said...

yap...masaih kau ingat..seluar besar fesyen GQ (top masa tu) smart abis klu gigi tak rongak..
bg mat rock pakai bell bottom nampak lebih kool..hihihi..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

akum bang kulup
ni cerita pasal mb lamake?

Term Papers said...

What an amazing post that I have ever come through. It gives the information that I was really searching for the past week and I am really satisfied with this post. Need more like this. Thank you.

Unknown said...

The movie is beautifully shot, the story and setting extremely uncomfortable and the acting is fantastic.

Termpapers for sale