Thursday, April 22, 2010

Hulu Selangor fest..

khamis: 2 petang.

dalam keadaan ngantuk lepas pekena siakap dengan abang Pyanhabib dan Kak Erin di Restoran Cina Muslim Tmn Melawati, aku memandu ke Kuala Kubu Bharu. Nasib baik Sham ikut.
Misi: mencari Ummu Asiah di bilik media PKR.

Pekan kecil Kuala Kubu Bharu selalunya sunyi. Kali ini seperti ada perayaan.

Teringat malam semalam di Sg.Buaya. Estet yang hampir keseluruhan kaum india di dalamnya menyokong PR. MIC hampir lumpuh dan terpaksa memanggil orang luar untuk mengganggu program Anwar dengan membuat bising menghalakan speaker ke arah mereka.
Penduduk estet marah kerana orang luar tunjuk samseng di kawasan mereka. Nyaris budak2 MIC berbaju "MIC Bandar Syed Putra" tak boleh keluar kerana jalan disekat. Mujur FRU datang mengiringi mereka keluar.
Memang macam ada pesta malam tu. Anak2 gadis India berpakaian cantik keluar dari kuil. Orang tua dan kanak-kanak berduyun2. Menjamu mata dan meninjau2 jualan. kanak2 membeli lampu mainan. Mula2 tak jelas pendirian politik mereka. Tak tahu sokong siapa.
Tapi sebaik saja Anwar sampai jalan terus lengang. Ke semuanya menyerbu masuk ke dalam khemah.
Aku terpaku.

Sampai di Bilik Media sembang sekejap dengan Ummu Asiah dan Gan Pei Nei, amoi cun Adun Rawang. Ummu Asiah terpaksa balik. Blogger Zorro Unmasked (gambar atas) ajak kami pekena teh. Lama tak sembang dengan dia. Dia pernah menulis pasal kami sekeluarga di blognya. Bertukar-tukar fikiran(tak bertukar2 paiplah) dari cerita politik, pasal RPK kawannya sehinggalah hal-hal keluarga dan kesihatan.
Tukar Tiub datang bawak muffin yang sedap. Tambah secawannnn lagi.

5 petang Cikgu Fariz Musa, Timbalan Ketua AMK buat sidang media. baru keluar lokap dengan kawannya kerana menurunkan poster "provokasi' tanpa logo parti mana. SPR janji nak tanggalkan tapi dah 2 hari takde apa2 tindakan. Fariz dan kawan2 cuba bantu SPR buat kerja tu tapi dilokap dan didakwa hari ni (Jumaat).

video

Mereka kemudian bawa kami minum lagi. Shamsul Iskandar ketua AMK join dan sedikit bertanya kepada aku perkembangan blog2 macamana? Tentang isu PRK ini.
(barangkali dia tahu aku pernah mencuit dia, tapi dia profesional)
Aku cuba minta mereka kupas isu tempatan yang lebih dekat dengan rakyat. Sam bersemangat walaupun dia tak terpilih jadi calon sini. Anehnya ada pulak yang keluar parti kerana kecewa Sam tak terpilih.
kah kah kah!

Ke bilik media semula. Berehat sambil mengorat Ginie Lim dan Lateefa Koya. Mereka orang penting dalam Penerangan dan Komunikasi. Lateefa terpaksa main banyak peranan. Sebagai ketua penerangan - sesekali terpaksa bercakap sebagai peguam dan dalam masa yang sama bebanan tugas sebagai ahli majlis juga -
Dr. Syed Husin Ali datang sewaktu kami hampir balik. Annisa tak sihat di rumah. Demam.

kami pulang awal seputar 8.30 malam.
Petang Jumaat ni aku memandu lagi ke sana. Bersama geng2 Gedung Kartun. Sham mungkin pergi sendiri.
Jom! malam ni Tok Guru Nik Aziz di stadium.
Pyanhabib dan Pak Samad Said perform di Malam prihatin Gaza bersama Solidariti Anak MUda Malaysia, Chegubard, Nik Nazmi, Amir Shari, Nurul Izzah dan Sya reformis.

3 comments:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

kalau kamal cakap macam zaid ok
tapi kalau zaid cakap macam kamal... apa macam

Anonymous said...

lepas penamaan calon singgah solat disatu masjid dlm hulu selangor. kat tangga masjid ada sebakul risalah u/bn memfitnah pr. aku ambil dan buang ketong sampah besar tepi jalan.bukan apa...
sultan tak bagi guna masjid utk kempen politik!

Anonymous said...

lepas penamaan calon singgah solat disatu masjid dlm hulu selangor. kat tangga masjid ada sebakul risalah u/bn memfitnah pr. aku ambil dan buang ketong sampah besar tepi jalan.bukan apa...
sultan tak bagi guna masjid utk kempen politik!