Saturday, May 2, 2009

Catatan hari ini!


3.30 petang -
aku ke Brickfield berjumpa sifu Zunar. Komuter tidak sesak dari stesen berhampiran rumahku maka aku dapat duduk. Selang satu kerusi seorang wanita awal 40an (aku agak) kulihat agak gelisah. Dia kemudiannya berpindah tempat duduk di sebelah gadis Arab (pelajar kot) setentang denganku dan beramah tamah dengan si Arab itu. Rupa-rupanya dia seorang usahawan MLM barangan kemas yang cuba memancing pelanggan. Ya! Siapa kata nak meniaga susah? Dalam tren pun bisa asalkan mahu dan tak malu..tuntutan hidup!

4.05 petang-
berjumpa sifu dan menyerahkan hasil kerja 'seni' (konon!) dengan harapan tiga bulan lagi ia akan bertukar menjadi modal untuk membeli susu dan lampin pakai buang anak-anakku. Selepas itu aku berjalan kaki dari Brickfield menuju Central Market. Punyalah nak berjimat! Ceh! Berpeluh juga sebab dah lama tak bersai'e, badan pun dah berat. Oh ya! Aku punyai rekod peribadiku sendiri pada November 1990 berjalan kaki tengah panas dari Coliseum ke Seksyen 4 Wangsa Maju melalui Jalan Pahang, Setapak, Jalan Genting Klang...masa tu poket hanya ada seposen! Padan muka nak tengok filem Mat Som walhal poket hanya ada RM 5..kat kampung yelah tiket tak sampai RM2..KL masa tu dah RM4..

Rekod kedua dari Dewan MCA Ampang (1992) ke Bandar Tun Razak tengah malam lepas nonton konsert sulung M.Nasir- Gong Impian. Menggelabah juga dikejar anjing. Ironiknya Mat Som dan konsert tersebut membabitkan brader Pyanhabib. Kah kah!

4.30 ptg-
Menonton Meor, Nik, Syed dan Black busking di CM. Dengan iringan tiupan blues harp Ninjaseni, suasana amat menjadi dan lumayan! Kami kemudiannya mengeteh bersama2 ditemani blogger Jasadbeku, Bro Sham dan lain-lain. Kami ternanti-nanti juga kalau-kalau seorang pengomen blog yang ada "jurusan agama" tu hadir untuk bertukar fikiran tapi tiada. Lain kali gamaknya! Kami mengalu-alukan kedatangannya. Uniknya kami datang dari latar belakang berbagai watak dan peranan tetapi bisa duduk semeja berbincang dan berbual. Barangkali ada satu persamaan kami- "marhaenis!"

8.30mlm-
tren sampai ketika sayup-sayup azan Isyak dari masjid Negara. Masih dapat tempat duduk tetapi suasana berubah apabila tiba di stesen Mid Valley. Aku bangun memberi duduk kepada seorang ibu yang mendukung anak. Bukan nak masuk bakul tetapi bisikan ngeri di telingaku berkata,"Kalau kau cacat suatu hari nanti jangan harap orang nak bagi duduk kat engkau nanti!"..aku jadi takut dan bangun!

Terhibur juga melihat beberapa pasangan kekasih berpeluk-pelukan . Letih berdiri agaknya membuatkan mereka syok menggesel-gesel sesama sendiri. Ah! Bercinta memanglah indah..beromen macam tak sempat nak tunggu sampai ke destinasi..

9.30mlm-
menjemput isteri yang macam Siti Khadijah padaku di kedainya. Anak-anak dah mengantuk, terus pulang ke rumah.
Raikan hidup!

11 comments:

Anonymous said...

hairan ya!
hari ni punya kisah pun ko bole bikin cite..ngape aku tak berfikir macam korang yek?

binjidan said...

aku ada sesuatu nk tnya kau sbenarnya ks..tapi wak jono tahan sbb ramai org duk ngeteh :)

Anonymous said...

mengira duit busking best sebenarnya,walau tak sebanyak mana tapi itu hasil titik peluh kita golongan marhaen..mana ada menipu..haha

meorpestajiwa

Anonymous said...

nak ikut,nak ikut..

kulup sakah said...

binjidan,
aku dpt rasakannya

meor,
tanda ikhlas sesama kita

aku,
menempellah kat cm sabtu atau ahad

-apahal aku tak boleh log in blog aku ha????

faizsaaid said...

teringat kata meor "dah penat ke?"
-ninjaseni

ubilepih said...

Bro!!! anto katun kat Zunar lagi ke?!

benludin said...

mau tengok jejaka2 tampan di CM?
http://myphotoparadiso.blogspot.com/2009/05/ketika-ini-seminggu-yang-lalu.html

AloyCaricature said...

bro..
aku pon mcm tringin gak nak anto katun kat zunar..
kirim salam sama dia ye..

kulupSakah said...

wakara,
nak join pun ape salahnye ha ha

Term Papers said...

I positively love your post. This kind of part can really help readers to widen their knowledge regarding this imperative matter. Keep up the great job!

Custom Essay Writing