Friday, May 8, 2009

Perak: Mesej dari Tuhan!

Sesiapa pun yang waras dan tak kira apa anutan fahaman/ideologinya akan tertawa melihat peristiwa berebut pisang di Perak. Satu dunia menontonnya dan sekali dalam seumur hidup anda dapat menyaksikan semua ini di depan mata. Di Malaysia!

Malaysia ada pelbagai kaum dan pembentukan politik kepartaiannya telah memisah-misahkan kaum ini dari bersatu kerana jika mereka bersatu maka tamatlah episod kuasa kuku besi pemerintah. Meneruskan dasar pecah dan perintah penjajah adalah cara terbaik untuk terus berkuasa dan menjajah. Rakyat dimomok-momokkan dengan ancaman ketidakstabilan politik dan diminta mencontohi semangat perpaduan kaum parti komponen pemerintah (walhal pemimpin2 ini bersatu kerana kepentingan perut sendiri).

BN, PAS, DAP dan PKR adalah gergasi dalam politik Malaysia. Rakyat telah menolak BN yang berkuasa terlalu lama dan dirasakan mereka menindas rakyat. Apabila BN kalah teruk mereka memainkan isu survival ketuanan Melayu dan mengajak PAS bersatu.

Mengapa Perak? Mengapa tidak Kelantan atau Pulau Pinang? Di sana boleh dibakar isu perkauman kerana Kelantan majoritinya Melayu dan cina menguasai Pulau Pinang.

Haha..inilah mesej dari Tuhan (boleh panggil Allah ke? Maklumlah Allah dah jadi milik peribadi kumpulan tertentu saja). Perak tempat asal PAS dari Bukit Semanggol dan hari ini DAP menjuarai Perak. Krisis ini tiba-tiba merapatkan PAS dan DAP dengan Nizar menjadi wiranya. Mereka gagal dalam usaha melaga-lagakan kedua-duanya. Tiba-tiba Pakatan Rakyat berjaya meyakinkan seluruh Malaysia yang mereka mampu bersatu menerajui Malaysia dengan lebih bergaya. Pelantikan Sivakumar sebagai Speaker memecah tradisi dan mengejutkan Melayu kerana tidak pernah perkara ini berlaku tetapi lihatlah, Allah mempunyai caranya untuk mengajar manusia. Kalaulah bukan Sivakumar yang sukar dibeli itu menjadi speaker sudah lama Perak ditawan BN semula dengan cara jahat yang mudah tetapi hari ini ia terpaksa menipu dengan cara yang amat kotor. Dan mereka juga memilih India menjadi speaker. Mana dia tukang protes sebelum ini?

Sayugia diingatkan, sekiranya ber......ah! Malehlah nak tulis berat2..bosan!
korang pun tahu apa akhirnya tulisan ini kan? Layan jelah beruk dan...

Raikan Hidup!

2 comments:

lanterajiwa said...

menunggu kata dari tuhan...

Tinta Hitam said...

sudi sudi lah menjengok blok saya

http://tintahitammy.blogspot.com