Wednesday, April 28, 2010

panggilan dari UK

Kami ketawa sebaik saja aku berkata "hello" menjawab panggilannya. Spontan. Irwin sebenarnya muda setahun dari aku. Dan sebenarnya dia ingat-ingat lupa dengan aku. Fesbuk menemukan kami kembali. Katanya tak kisahlah sama ada ingat atau tidak wajah sebenar aku masa kecil-kecil dulu tapi asalkan kawan abangnya kira kawan dialah. Abangnya Kevin sekelas dengan aku sewaktu di sekolah rendah. 25 tahun dulu.

Irwin: Aku baca selalu blog dan status kau di fesbuk dan aku sangat faham apa yang berlaku di Malaysia. I'm on your side bro. I know what really happened and i was really sick of it. Sebab tu aku tak mahu balik Malaysia bro.

Aku : kau dah migrate?

Irwin : Taklah, UK ni pun bukan best sangat. Bosan juga. Semua kemudahan di sini kau boleh dapat sama dengan warganegara di sini tapi kau tak boleh 'claim' lah. Aku mulanya nak balik tapi bila tengok keadaan di Malaysia..politiknya huh! Shit man! Semakin mundur pemikiran kat sana.

Aku : haha! kau ikut perkembangan sini?

Irwin : Itulah benda pertama aku tengok bila aku on internet. Couples month ago aku ada balik tapi sesuatu peristiwa telah berlaku kepada aku dengan wife aku. Bengang betul. Aku pergi buat visa untuk isteri aku. Pehhh! Aku kena tunggu 7 jam kau tahu?

Aku : laa....

Irwin : Diorang syak isteri aku pelacur dari China. Itu yang pegawai tu cakap. Biadab betul! Bini aku mengamuk. Aku apatah lagi. Isteri aku memang chinese tapi cina German beb. Tengok kakilah sikit. Main hentam saja. Pegawai tu bukan main sombong lagi. Aku malas nak lawan lebih-lebih sebab nampak macam hampir-hampir permohonan kami gagal. nasib baik settle. Itu pun aku kena sabar banyak2. Inilah gara-gara angkara tycoon besar yang bebas macam ada perlindungan, kita yang kecil ni terkena.

Aku : Habis kau tak nak balik?

Irwin : Tunggulah dulu...... kau ingat masa kecil-kecil dulu, kita kayuh basikal mandi kolam dalam kebun getah belakang sekolah?

Aku : "Kolam tiga?"

Irwin : hahahah..ya kolam tiga. Kita masa tu tak pernah fikir warna kulit, kaya miskin, cacat atau normal. Kita main dengan gembira. Tak kenal rasuah, tak kenal diskriminasi. Anak-anak kita dah tak boleh buat begitu lagi.

Aku : Banyak yang tergadai dan hilang untuk sebuah kemajuan.

Irwin : Hey! Marilah UK! Siapkan tambang dan jangan bimbang tentang penginapan dan makan minum di sini. Aku ada. Aku sangat berbangga jika kau datang dan aku akan sambut dengan air mata kegembiraan bro. I'm so proud of u bro!

Aku : Ahh! So kind of you. Ramai kawan aku kat UK ajak ke sana. One fine day bro. Kita pasti berjumpa.

Irwin : Aku sentiasa mengalu-alukan. Take care bro. Bye!

Aku : So long man!

4 comments:

ummu asiah said...

tolong cakap dengan Irwin, kami sekeluarga nak ikut pi sana...nak migrate gak..nak jadi pelarian politik..minta dia tlg usahakan..tak larat pi mahkamah...tengok perangai polis, pendakwaraya dan hakim yang bangang bodoh macam sial!!!!

vertebrata said...

yeah!

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salut

Term Papers said...

Term Papers Very informative and useful stuff. Thank you for posting.