Tuesday, April 6, 2010

terima kasih tuan!

tulisan ini tersiar di akhbar Sinar Harian hari ini Selasa 6 April 2010 ruangan Cetusan muka surat N15 kolum Bicara Selasa Rahman Shaari. Juga di Sinar Harian Online di sini. Terima kasih tuan di atas ulasan membina dan bersifat universal.


Isu sindiran dalam kartun 'Katak'
Oleh - Rahman Shaari
Perkara di atas ialah judul buku kartun. Orang penting di belakang penerbitan buku tersebut ialah Zunar.
Kulit hadapan buku ini memuatkan gambar enam makhluk separuh manusia separuh katak, dan seorang manusia berkaca mata (si kaca mata) dan bermisai. Dapat dikatakan kulit buku ini membayangkan masalah besar si kaca mata, kerana terlalu besar penyokong harapannya telah melompat. Makhluk separuh manusia separuh katak itu kelihatan riang. Mereka berada di sekitar manusia lain yang ketawa dengan gigi panjang-panjang.
Pelukis mungkin bermaksud menyindir manusia separuh katak, tetapi tujuan tersebut teranjak ke makna lain. Kita dapat mentafsirkan betapa si kaca mata gagal menjaga orang-orang harapannya, dan mereka dengan gembiranya bertukar menjadi manusia katak. Demikianlah isu dalam kartun – 'Katak'.
Di kulit buku juga terdapat pemberitahuan bahawa sebuah kisah fitnah akan disiarkan di halaman 3 – 15. Apabila kita membaca halaman-halaman tersebut, kita menemukan kisah yang telah diketahui umum, hanya pendekatannya berbeza sedikit. Halaman 17 memuatkan kisah dua orang yang bergelar Tun berbual-bual. Tun yang berhidung panjang bertanya tentang tindakan paling bodoh yang dibuat oleh Tun berhidung besar. Tun yang berhidung besar menjawab, "Saya pecat timbalan...". Tun yang berhidung panjang berasa beruntung kerana dia ‘tak buat apa-apa.’
Saya berpandangan, kartun Ronasina di halaman 17 ini terbaik, kerana sindirannya lunak, iaitu bahawa tidak berbuat apa-apa ialah jalan terbaik bagi sesiapa pun. Tun yang berhidung besar itu menghadapi masalah kerana banyak berbuat. Perkara ini dapat dibincangkan secara panjang lebar, kerana dalam motivasi kita mendorong agar orang berbuat seperti Tun yang berhidung besar, bukan berdiam seperti Tun yang berhidung panjang.
Di halaman 29, terdapat gambar orang separuh katak melompat ke dalam ‘tong taik’. Karya ini dihasilkan oleh Enot. Kita dapati, makna daripada kisah orang separuh katak melompat ke dalam tong najis ini juga memuatkan makna yang beranjak-anjak. Pada dekad 1960-an, Abu Bakar Hamzah selaku Naib Presiden Pas ada mengatakan bahawa UMNO ialah tong najis. Dua dekad kemudian, Anwar Ibrahim selaku ketua ABIM memilih untuk menyertai UMNO. Kartun ini membawa makna sesiapa saja yang menyertai UMNO sebenarnya berpengalaman melompat ke dalam tong najis. Adakah Enot menyindir Anwar ketika melukiskan watak-watak lain?
Saya mengemukakan unsur teori anjakan makna agar karya-karya dalam buku ini dapat difahami secara bebas dan menyeronokkan sesiapa saja. Ada kemungkinan buku ini dihasilkan untuk maksud menyokong satu pihak, manakala pihak lain ditentang habis-habisan. Hasrat begitu kurang baik, dan saya yakin Zunar dan kawan-kawanya sedar. Jika terdapat makna yang personal, di sini saya berusaha mengemukakan arah kefahaman universal.
Penyebutan bahawa UMNO itu tong najis, atau ‘tong taik’, tentulah terlalu sarkastik, malah tidak sopan. UMNO, sama juga dengan Pas dan PKR, malah DAP, ialah parti politik yang bergiat dalam zaman moden, yang tebal dengan idealisme. Sebarang perlakuan atau tindakan ahli atau pemimpin parti-parti itu, bukanlah penanda sifat parti. Itu ialah tindakan individu, hasil sikap individu, kehalobaan individu dan agenda individu. Oleh itu, demi mencari kematangan politik, eloklah kita tolak sebarang gelaran yang membawa kesan sedemikian kotor kepada parti-parti politik di dalam negara kita. Secara ringkas kita katakan: Tiada parti yang buruk dan busuk. Tiada!!! Semua baik-baik belaka.
Mulai halaman 67 hingga akhir buku, kita dapat menikmati kartun 'Dari Kerana Mata'. Penulis skrip untuk kartun ini ialah Ronasina, dan tercatat juga ‘pengarah’nya, iaitu Zunar sendiri. Karya ini menerbitkan makna yang lebih beranjak-anjak.
Dua halaman awalnya, iaitu halaman 68 – 69, memuatkan gambar seorang ahli tinju sedang menjalani latihan bertinju. Pada halaman 73 dimuatkan 6 gambar seseorang yang kurus dan bertutup mata ditumbuk oleh ahli tinju tadi. Apa yang menariknya, mangsa ialah seorang yang melakukan kesilapan semasa bercakap. Di halaman 74, watak peninju yang bernama Ehem Nor memberitahu pengawal bahawa dia menumbuk mangsa kerana mangsa mengatakan sesuatu yang menghina. “Ada ke patut dia panggil aku bapa anjing? Nama bapak aku Anjang tau?”

Ternyata di sini bahawa Ehem Nor menumbuk Sang Timbalan kerana Sang Timbalan menyebutkan frasa ‘bapa anjing’. Ini ialah jawapan kepada satu tanda tanya di Malaysia, yang mungkin tidak begitu rahsia. Pada halaman 78, orang yang berhidung besar mengatakan “Sang Timbalan tumbuk matanya sendiri.” Jawapan watak berhidung besar itu menunjukkan tiada pakatan antara Ehem Nor dengannya. Jika watak itu tahu, dia akan mengatakan bahawa Sang Timbalan telah menyebutkan makian 'bapak anjing!'
Pada halaman 80, watak berhidung besar menyerahkan ‘kitab ajaib’ kepada watak lain. Bagi watak yang berhidung besar, Melayu mudah lupa, dan perjuangan belum selesai. Oleh itu, penerusan perjuangan adalah penting. Kisah tamat di sini.
Tentulah keseluruhan cerita dan maksud yang terkandung dalam buku ini dapat difahami umum. Semuanya tidak menimbulkan kesukaran, dan sudah dipercakapkan di sana sini. Kupasan ini saya kira penting untuk membaca mencari makna kedua, ketiga dan seterusnya. Karyawan yang baik tidak berhenti di takat menyokong atau menyebelahi sesuatu pihak. Karya oleh pengarang yang baik adalah untuk semua – universal.
Dalam hal pemilihan kata, saya fikir kata yang bertaraf maki-hamun tidak akan ke mana, dan malangnya tidak akan ada titik akhirnya. Pyanhabib yang menulis catatan 'Gua Peduli Apa' (halaman 48), setelah mengatakan beberapa perkara secara bijaksana, tiba-tiba terlepas frasa ‘barua politik’. Frasa itu sering kita dengar disebut para ‘keliruan politik’, dan sering terlepas setelah seseorang dipengaruhi makian pemain-pemain utama politik. Dalam pemerhatian saya, terbitnya kata-kata sarkastik, baik ‘tong taik’ mahupun ‘barua politik’, adalah hasil dorongan tokoh yang bercita-cita untuk menduduki tempat tinggi, malah tempat tertinggi dalam pentadbiran negara. Karyawan menggunakan kata-kata itu seakan-akan lahir daripada jiwa yang murni, padahal yang berlaku di sebaliknya ialah gangguan pengaruh dan hasutan bertalu-talu. Tanpa gangguan itu, kita tahu Pyanhabib sebenarnya lebih jauh sopan, apatah lagi beliau penyair yang berjaya.
Kisah 'Riwayat Tok Seri Jantan Takubin' dapat dianggap satira yang baik. Hishamuddin Rais selaku penulis yang berpengalaman dapat menjaga emosi dalam melaksanakan kerja penciptaannya. Watak Awangku, atau disebut juga ‘si Awang’ ialah padanan daripada watak Hang Nadim dalam ‘Singapura Dilanggar Todak’. Watak ini mengambil bahagian yang kecil, tetapi amat berkesan. Kata-kata yang dipilih oleh Hishamuddin sesuai dengan satira jenis ini.

Buku kartun seperti ini elok dipermaju. Saya tidak akan sanggup terlepas pandang jika Zunar berusaha menerbitkan buku seperti ini seterusnya. Rakyat Malaysia perlu mempunyai sejumlah karya pilihan, dan mereka akan memilih yang disukai. Selain itu, saya terfikir, andai orang yang dianggap ‘katak’ atau ‘separuh katak’ oleh Zunar dan rakan-rakannya menghasilkan karya, bagaimanakah pula isi karyanya itu? Jika dia menghasilkan karya dalam genre kartun, saya dan sejumlah yang lain, amat suka membacanya.

9 comments:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

aku dah beli

kulupSakah said...

tq

Ah Win said...

malangnya rakyat kite ni sukar utk membaca..ulasan seperti ini seharusnya menjadi titik tolak pemikiran untuk lebih terbuka dgn matang...instead...orang kita lebih suka dengan gosip dan menjamu mata dengan gambar bung mokhtar dengan isteri barunya di genting malam ABPBH (memang putih gebu,ya?)

Cikli said...

kartun untuk santai dan mudah difahami oleh semua golongan, menyelongkar dan men'spin' makna seperti ini ....mendedahkan siapa kita sebenarnya.

Anonymous said...

aku dah beli semua sekali..mmmm..pada aku semua best dari gedung kartun sampailah ke isu dalam katak...korang sume terbaik..

Anonymous said...

Jika DAP ikhlas nak tolong PAS, saya terima. Usahlah DAP, Syaitan pun saya boleh terima,” – YAB Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat, Mursyidul Am PAS dan Menteri Besar Kelantan, 23 Januari 1999.

Selepas menerima persahabatan dengan DAP atas alasan keikhlasan DAP menerima perjuangan PAS, sudahkah Nik Aziz mengadakan persahabatan dengan Syaitan kerana saya yakin, orang sehebat Nik Aziz, bila-bila pun Syaitan ingin mendampingi.

Di dalam peringatan mesyuarat ke 6 Jawatankuasa Kerja Agung PAS bertarikh 22 Januari 1986, diminitkan seperti berikut,

PERKARA 5.5 – Terdapat cadangan supaya PAS menerima kerjasama/bantuan dari orang-orang yang bukan Islam.

Setelah menerima pandangan dari Dewan Ulama’ Kelantan dan dibincangkan secara teliti, maka mesyuarat bersetuju:

5.5.1 – PAS sama sekali tidak boleh/dilarang bekerjasama dengan mana-mana pertubuhan yang bukan Islam,

5.5.2 – PAS boleh/harus menerima bantuan/kerjasama dari individu-individu yang bukan Islam.

Nik Aziz hadir di dalam mesyuarat tersebut sebagai Ketua Dewan Ulama dan Pesuruhjaya PAS Kelantan. Menurut salah seorang saksi yang hadir di dalam mesyuarat yang bertempat di Markas Tarbiyyah PAS Pusat, Taman Melewar, Nik Aziz menentang kerjasama dengan DAP dan mana-mana Parti Politik yang tidak ‘Islamik’ berdasarkan ‘ketinggian’ ilmu agamanya.

Pandangan Nik Aziz itu konsisten dengan pendirian lampau PAS berdasarkan kenyataan pada 3 April 1982 yang di buat oleh Yang DiPertua PAS ketika itu, Dato’ Asri Che Muda yang pernah menafikan pendedahan Timbalan Presiden UMNO Musa Hitam bahawa wujud ‘unholy alliance’ antara PAS-DAP.

‘Tok Guru Haji Lah Geting’ atau namanya Tok Guru Abdullah Sa’amah adalah antara Tok Guru Pondok yang masyhur di Kelantan dan hari ini telah dengan lantang bangkit menentang Nik Aziz menerusi penulisannya dan sessi-sessi ceramah di Kelantan.

Penentangan yang dari Tok Guru Haji Lah adalah berdasarkan ‘kesesatan demi kesesatan Nik Aziz’ yang dianggapnya sanggup ‘memperalatkan Islam dan memecah belahkan perpaduan umat Islam yang majoritinya dianuti oleh bangsa Melayu.’

Di dalam salah satu tulisannya yang muncul di dalam sebuah akhbar tempatan baru-baru ini, Tok Guru Haji Lah menulis,

‘Penentangan saya terhadap kelompok ini bermula sejak tahun 1987 apabila seorang pemimpinnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyatakan sifat 20 Allah SWT direka oleh Greek dan Yunani. Bagaimanapun saya mendiamkan diri kerana berpegang kepada dasar parti itu yang kononnya memperjuangkan Islam’.

Seterusnya Tok Guru Haji Lah menambah,

“Namun selepas berkali-kali melihat dan mendengar kenyataan yang dibuat oleh Nik Abdul Aziz biar yang bertentangan dengan Ahli Sunnah wal-Jamaah biar pun telah ditegur, ia mula membuka mata saya. Kami ahli Persatuan Pondok seMalaysia beberapa kali telah menasihati beliau tetapi tidak diendahkan.

“Untuk pengetahuan umum, Institusi pondok di Kelantan telah lama menentang ajaran-ajaran Nik Abdul Aziz tetapi tidak ada siapa berani bersuara dengan lantang seperti saya kerana telah termakan budi dan bimbang tidak menerima lagi bantuan seperti mana yang dinikmati hari ini.

Anonymous said...

Sambung lagi ..

Hari ini diatas kelantangan Tok Guru Haji Lah menentang ‘ajaran-ajaran sesat’ Nik Aziz, pelbagai sekatan telah dipaksakan ke atasnya oleh Kerajaan Negeri Kelantan termasuklah tidak membenarkan beliau mengadakan kuliah di masjid-masjid di Negeri Kelantan. Bahkan sesiapa yang menghadiri kuliah Tok Guru Haji Lah akan disekat daripada menerima bantuan Kerajaan Negeri Kelantan.

Tok Guru Haji Lah juga turut menulis,

“Saya amat yakin perjuangan ini kerana jelas pakatan pembangkang yang disertai PAS, Parti Keadilan Rakyat dan DAP akan hanya menghancurkan umat Islam. Lihat sahaja apa yang berlaku di Pulau Pinang dan Perak ketika dibawah kerajaan boneka DAP.

“Perkembangan pada masa sekarang menunjukkan DAP yang menjadi tuan kepada pakatan pembangkang. Datuk Seri Anwar Ibrahim pasti mengikut telunjuk DAP semata-mata untuk mencapai cita-cita menjadi Perdana Menteri manakala PAS mengikut membabi-buta sehingga Nik Abdul Aziz dan Lim Guan Eng tidak jauh bezanya.

(Saya tidak sepenuhnya bersetuju dengan perenggan terakhir di atas tetapi saya siarkan pandangan Tok Guru Haji Lah kerana dari beberapa aspek tetap ada kebenarannya. Bagaimanapun saya yakin dan masih melihat tidak kesemua di dalam PAS yang mengikut membabi buta DSAI. Namun begitu mereka terpaksa menurut dan menjadikan keputusan jemaah untuk terus bersama Pakatan Rakyat bagi mengelak perpecahan dan kemusnahan PAS).

Kita tinggalkan dulu tulisan Tok Guru Haji Lah sehingga saya berpeluang untuk menemuramah beliau untuk blog ini, dan kembali kepada kenyataan-kenyataan Nik Aziz sendiri.

Pada Ogos 1963, Dewan Ulama PAS Kelantan mengeluarkan hukum berikut.

“Orang-orang Islam yang berkongsi dengan orang-orang kafir untuk memerintah negara, menjadi kafir dan haram.

Oleh yang demikian, Nik Aziz menghalalkan penumpahan darah menentang UMNO yang dianggapnya sebagai kafir kerana bekerjasama dengan MIC, MCA, Gerakan dan lain-lain parti yang diterajui oleh bukan Islam dari Sabah dan Sarawak dengan berkata,

“Jika melawan UMNO tiba-tiba meninggal dunia, maka kita dikira mati syahid,” kata Nik Aziz di dalam kuliahnya di masjid Kg Pulau Melaka.

Pada 3 Julai 1999 di Pengkalan Chepa, Nik Aziz berkata,

“Terdapat unsur kafir dalam UMNO kerana parti itu menolak Islam dalam pentadbiran negara, UMNO juga ada ciri-ciri kafir.

Bagaimanapun beberapa bulan sebelum itu iaitu pada 12 Mei 1999, Nik Aziz menekankan bahawa demi memastikan hubungan dengan DAP berjaya, PAS sanggup tidak mendirikan Negara Islam. Katanya,

“Kita bersyukur dengan pendirian DAP sekarang kerana mereka sudah berubah sikap dan sanggup bekerjasama dengan PAS, asalkan tidak mendirikan negara Islam.

Pada 4 Ogos 2001, Nik Aziz menekankan ketiadaan hasrat menubuhkan Negara Islam dengan berkata,

“Bukan sahaja dalam manifesto, dalam perlembagaan PAS sendiri memang tidak mengandungi satu perkataan pun untuk menubuhkan sebuah negara Islam, dia (DAP) boleh tengok sendiri perlembagaan itu.

Tetapi kata-kata Nik Aziz berubah-ubah mengikut khalayaknya kerana sebelum itu pada 24 Januari 1999 Nik Aziz memberitahu khalayaknya bahawa DAP sebenarnya mahu menolong Kerajaan Islam yang diusulkan oleh PAS, kata Nik Aziz,

“Siapa yang nak tolong Kerajaan Islam, kami sebagai pemimpin Islam mesti terima sama ada DAP, MCA dan MIC. Kalau nak tolong mengapa kita tolak. Jika DAP ikhlas nak tolong PAS, saya terima. Usahkan DAP, syaitan pun saya terima.

Benarkah DAP mahu menolong Kerajaan Islam? Adakah DAP akan mengundi bersama dengan wakil-wakil Rakyat PAS bagi meluluskan pindaan perlembagaan yang membolehkan Hukum Hudud dilaksanakan? Atau PAS yang terpaksa menolak hasratnya untuk melaksanakan undang-undang Islam dan mewujudkan Negara Islam bagi mengikat DAP untuk mendampingi mereka?

Sebaliknya apa yang berlaku ialah Nik Aziz yang ingin menolong DAP atau di dalam bahasa Nik Aziz, Islam yang menolong kafir apabila Nik Aziz berkali-kali mempertahankan DAP.


seterusnya sila baca di ....

sumber : http://kickdefella.wordpress.com/2010/04/11/perjanjian-syaitan/

Anonymous said...

sambung lagi ...
Hari ini diatas kelantangan Tok Guru Haji Lah menentang ‘ajaran-ajaran sesat’ Nik Aziz, pelbagai sekatan telah dipaksakan ke atasnya oleh Kerajaan Negeri Kelantan termasuklah tidak membenarkan beliau mengadakan kuliah di masjid-masjid di Negeri Kelantan. Bahkan sesiapa yang menghadiri kuliah Tok Guru Haji Lah akan disekat daripada menerima bantuan Kerajaan Negeri Kelantan.

Tok Guru Haji Lah juga turut menulis,

“Saya amat yakin perjuangan ini kerana jelas pakatan pembangkang yang disertai PAS, Parti Keadilan Rakyat dan DAP akan hanya menghancurkan umat Islam. Lihat sahaja apa yang berlaku di Pulau Pinang dan Perak ketika dibawah kerajaan boneka DAP.

“Perkembangan pada masa sekarang menunjukkan DAP yang menjadi tuan kepada pakatan pembangkang. Datuk Seri Anwar Ibrahim pasti mengikut telunjuk DAP semata-mata untuk mencapai cita-cita menjadi Perdana Menteri manakala PAS mengikut membabi-buta sehingga Nik Abdul Aziz dan Lim Guan Eng tidak jauh bezanya.

(Saya tidak sepenuhnya bersetuju dengan perenggan terakhir di atas tetapi saya siarkan pandangan Tok Guru Haji Lah kerana dari beberapa aspek tetap ada kebenarannya. Bagaimanapun saya yakin dan masih melihat tidak kesemua di dalam PAS yang mengikut membabi buta DSAI. Namun begitu mereka terpaksa menurut dan menjadikan keputusan jemaah untuk terus bersama Pakatan Rakyat bagi mengelak perpecahan dan kemusnahan PAS).
seterusnya baca di : http://kickdefella.wordpress.com/2010/04/11/perjanjian-syaitan/

Term Papers said...

Nice way to be grateful, the way you have gone through is simply amazing.