Saturday, June 20, 2009

keikhlasan 'disoalsiasat'

di sini semalam, di Plaza Sentral Alam sekali lagi keikhlasanku disoal siasat, antara belas kasihan dan manipulasi simpati, anak gadis ini entah orang yang ke berapakah datang ke meja kami mengemis simpati. Yang pernah diceritakan oleh mereka sendiri, mereka aadalah pelarian Rohingya yang diizin PBB berlindung di mana2 negara..
Di sini mereka ada, tapi mereka tak dibela sebagai insan, tak boleh bersekolah atau...ada sindiket?
seringgit dua bukanlah mahal tetapi jika dalam tempoh dua jam hampir sepuluh orang datang meminta, mungkin lepas tu harus aku pula yang mengemis hihihi..

oh ya! mereka ni islam kan?......

10 comments:

n.u.r.u.l said...

dulu pernah le beri sedekah kat diorg, biasa ler diorg dtg time kite tgh bersantap. kbtulan meja yg kitorg dduk tu kurg ckit chya neonnyer. member sebelah pun buka dompetnyer tuk hulor singgit dua... masa nk byr duit mkn baru ler member ni perasan yg dia terbagi rm50 ms hulor tu. duit rm1 dn rm50 kn lebih kurg warnanyer. bila jd mcm ni, ikhlas pun jd x ikhlas...apa leh buat slg kite bnama mnusia.

Anonymous said...

salam ks,

sekadar nk tau apa makna susah bg saudara?

Anonymous said...

ya, mereka menghina islam...

piz said...

Tiap kali diorang dtg minta duit, kekdang aku soal siasat jgak, asal mana, sekolah mana, persatuan apa, tapi yg pasti satu perkara yg sama ialah, mereka datang dihantar dan balik dijemput. sape hantar/atau jemput selalunya tak dijawab..
aku kekadang musykil, duit tu utk diorang atau diberi kpd seseorang, mana tau ade gaji tetap atau pendapatan ikut percent. tapi kita ni sangka baik je. sedekah dpt pahala, yg lain blakang kira..

budak kampung online said...

KAH..KOH..KEH... AKU PERNAH IKUT KUMPULAN NI SECARA SEMBUNYI... KEPALA DIA PAKAI VAN BURUK JA... TAPI BILA SAMPAI RUMAH... JENG..JENG..JENG... PENGSAN AKU DAN TAK DAPAT NAK CERITA LAGI... KAH.. KOH..KEH

Snowflake said...

Salam bro,
Snow pun pernah berhadapan situasi sebegini. Sifat keikhlasan itu datang dari hati naluri, kalau katahati Snow bagi, hulur larr jugak, tapi bila katahati lain macam aja, Snow geleng kepala aja kat dia orang ini.
Wassallam

BUJANG SUSAH said...

sedekah tu dapat pahala lup klau ikhlas.. tp klau dah rasa mcm keberatan tu xyah la sedekah.. sbb bila kita rasa mcm tu bermakna kita ragu2 dan dah jadi x berapa ikhlas. Aku klau dalam keadaan ni main pejam mata jer lup. dalam hati niat bersedekah kerana Allah. Kerana membantu sesama insan. Memang ada terdetik mungkin mereka ni ada sendikit atau sebenarnya mereka ni lebih senang berbanding kita. Namun mcm aku kata tadi.. nak kasi, kasi jer laa.. klau xnak x payah. Niat Allah saja yg tau.. wallahualam.

Anonymous said...

salam lks,

apa cerita ni? sdr benar2 ikhlas atau nak jaga kelas sendiri? jangan jadi macam orang UMNO, bagi derma ciput, nak cerita habis satu malaya. tak baik bro.. nak bagi, bagi. kalau x nak, baik jgn bagi.

cuba usahakan sesuatu yang boleh meningkatkan lagi imej sdr. jangan asyik nak exposed kelemahan hidup orang lain. macam saya pernah kata dulu, yang baik dari Allah, yang tak baik dari sifat kita sendiri.

apa kata kalau sdr jumpa hamba Allah yang macam tu, sdr terus contact pihak berkuasa. kurang2nya ada inisiatif dari sdr untuk bantu singkirkan mereka ini dari blog sdr.

maaf ya, ini bkn nak hentam tapi untuk peringatan... dunia bukan ana yang punya, hehehe...

kulupSakah said...

n.u.r.u.l,
tersedekah takpe, jangan terbayar tol

anony,
nak jwp tepat soalan tu adalah suatu kesusahan bagi aku

anony,
siapa mereka yang menghina islam tu?

piz,
ya sangka baik..husnuzan

bdk kampung,
peminta sedekah dah jadi satu profesi seperti pelacur yg digelar 'pekerja seks'..

snowflake,
ikut suara hati yg dipanggil 'nurani'

bujangsusah,
tangan kanan beri, tangan kiri tak tahu ye dak/

anony,
cuba perati tulisan aku, ada tak aku kata aku sedekah berapa utk tunjuk aku baguih ke dak? aku derma atau tak bukan persoalannya dan expose kelemahan orang tu tang mana? tak faham..
telefon pihak berkuasa? hihihi!!
aku sekadar mencatat apa yg aku perhati dan bukan melaporkan semuanya apa yg aku buat...
tkasih kerana menegur..

Isa said...

Bro..,

Perkara biasa di Restoran Syed Bistro... Plaza Alam Sentral.

Kadang tu siap bawak anak kecil lagi dan berkaki ayam... itu semua ada sindiket.