Thursday, July 30, 2009

habih camno? (retorik demagog part 2)

"isy! Tak boleh Lup, kena ban nanti!" kata kawanku si penyanyi nasyid bila aku memintanya memasukkan lirik yang aku tunjukkan kepadanya ke dalam album akan datangnya.

"takkanlah takut? Kan kau selalu nyanyikan lagu perjuangan, tegakkan kebenaran dan keadilan serta menyeru agar berjihad?" tanya aku.

"yalah! Tapi isy..susah ni!" dia berkerut.

"Hahaha! Sebenarnya lirik Syuhada Memali ni nukilan anak muda rugged, Black yang mana telah dinyanyikan oleh kutu folk rabak, Meor. Mereka ada pendirian dan bertanggungjawab dengan apa yang mereka nyanyikan. Benar, salah suatu hal tetapi ruang perdebatan sihat mencari makna harus dibuka seluas-luasnya dan khalayak yang bijak bebas memilih yang mana mereka persetujui." kataku.

"huhh!" keluh dia..
aku cuma terlupa nak periksa kelangkangnya- takut-takut basah dan kecut.

habih camno?

5 comments:

mamai said...

jika ini maka aku katakan mereka itu tak yakin kekuasan ilahi.

siburung tiong yang becakap untuk dapat makan

al amin said...

bro kulup..
orang le ni banyaknya percaya je Allah maha berkuasa,

tetapi harapnya idak.

"percaya ada harapnya idak"

binjidan said...

kumpulan nasyid mana ni beb???,,,lu ni bikin panas je kumpulan ni mana tau erti perjuangan diorang tau nk buat duit je............

Jasadbeku said...

yup aku dah dgr,lagu tu ada jiwa..betul tak,bro?

Basuh Baju said...

Hmm...percaya ada harapnya idak..best quote ni..