Sunday, July 26, 2009

lagi untuk Tan Sri Harussani!

saudara saya yang pernah berjuang bersama mujahiddin di Afghanistan telah dikurung di Kemunting di bawah ISA lebih 7 tahun lalu kerana kononnya merancang melakukan keganasan. Saya tak tahu betul atau tidak kerana dia tak pernah didakwa di mahkamah dan tidak dibuktikan dakwaan itu. Dia juga tak diberi peluang membela diri.

Selama 3000 hari anak isterinya terpisah darinya dan menggelupur mencari sesuap nasi. Tekanan mental usah cakaplah.

Tok mufti, 7 kali kita berAidilfitri bersama keluarga tapi mereka tak dapat begitu. Kalau hari ni tan sri bahagia tidur sebantal dengan isteri dan gembira melihat anak2 ketahuilah ada saudara sedang menderita.
"layu'minu ahadukum hatta yuhibbu li ahihi ma yuhibbu linafsihi"!

Anaknya berkata,"saya akan mengadu kepada Allah dan dakwa di padang Mahsyar sesiapa saja yang mengurung, bersubahat dan menyokong ayah saya dikurung dalam tahanan!"

17 comments:

BUJANG SUSAH said...

Takbir....!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

tok mufti dh jd alat umno..gaji besor..nek kete besor..tanah lagi..melancong lagi..dh terhutang budi..pastu tok mufti sebuk duk melayu melayu..lebih jd mufti melayu..bukan nk perjuang Islam pun..bior ler dia jwb di akhirat esok..bukan senang wooi..berapa juta rakyat perak..tanggung je ler nnt

binjidan said...

mufti taik kucing...kepala setan ada la

TBO said...

kain sampin mufti ni yop selai rege RM20,000 pun ade

mudz said...

Anti ISA .....Jangan lupe Yop 1 Ogos di Kuala Lumpur bukan Di Kuala Kangsar.

ubilepih said...

;)

Tinta Hitam said...

Sudi sudi lah layari blog saya

http://tintahitammy.blogspot.com/

Terima kasih

Lee Copper said...

Harusani, Mufti Melayu.... Sepatutnya digelar PENDITA HARUSANI.
Dia tak percaya adanya akhiratpun. Dia jugak penyebar sms palsu, hebohkan Azhar Mansor kristiankan orang melayu di sebuah gereja di Ipoh. Bila polis isiasat sms berpunca dari dia. Itu sebab dia ikut cakap Umno, teloq dah kena pegang beb.

Anonymous said...

mufti berjiwa amno..sudah selesa ada pencen..santai..tiap2 tahun p mekah..bagi free tiket ikut group umrah haji ni aku pun tak mau la..mufti jom heboh hiburan melampau jantan betina macam itik..corner sikit suairasa tv 9..gadis melayu..ewah ewah..tu la standard mufti malaysia banyak ketawa dari menanggis..

bujang senang said...

bertuturlah dgn saranan Rasulullah..

alangkah sedihnya Baginda kalau lihat mereka yg mahu bawak Islam berkata2 seperti komen2 di atas...

jgn pndai berkata tggunglah di akhirat dn lain2..kamu yg mengutuk2 di belakang ni,tk tggung di akhirat ke?nk mintak maap dgn harussani?tggungla nnti ye :)

kulupSakah said...

apa saranan Rasulullah. Gunakan pendekatan "hikmah"! Ramai org anggap berhikmah bermaksud lemah lembut dan sebagainya.
Sila rujuk Tafsir Pimpinan ArRahman apa makna hikmah!
sila rujuk! sila rujuk!
sahabat Rasulullah SAW yang juga seorang penyair Hassan bin Tsabit disuruh Baginda "musuh menyerang kita dengan busur dan panah. Seranglah mereka dengan syair2 kamu!"

Kalau dia tak merapu sapa nak kutuk dia? Aku tak kutuk tapi aku "tolong" dia..

Bila Rasulullah SAW berkata bantulah org yg dizalimi dan org yg menzalimi sahabat bertanya, "Ya! rasulullah membantu yg dizalimi kami faham tapi macamana nak bantu yg menzalimi?" jawab Rasulullah "Tegurlah dia!"

Aku pilih tegur dengan cara berhikmah seperti tafsiran pimpinan ArRahman dan aku bertanggungjawab sepenuhnya dengan apa yg aku katakan!!

pemandu teksi said...

Kita memerlukan khalifah...bukannya mufti.! Apa perlunya mufti.??

kulupSakah said...

TOK PETII

hamdan al-kandahlawi said...

sapa kata hikmah berlemah lembut saja..betui la hikmah mesti kena dgn cara dan gaya.

tp kalo hikmah kutuk2 cmni..ape cer bro..

kulupSakah said...

mana lebih teruk, kutuk org zalim atau subahat dengan kezaliman?
terima kasih atas pandangan tapi aku konsisten kerana jihad bagi seseorang itu ialah berkata benar di hadapan penguasa yg zalim..

terima kasih!

kulupSakah said...

aku ulang lagi..
aku akan terus tentang kezaliman dengan lidah dan tangan...

Anonymous said...

Ingat cara Rasulullah ketika menegur kafir yahudi kencing dalam masjid. jangan diterjah dan jangan dimaki mengikut nafsu. biarkan ianya selesai atau pun biar tok mufti jelaskan dengan sejelas-jelasnya. kan sabar itu sebahagian dari iman manakala nafsu adalah mainan syaitan.

bagus la kalau tuan lks bersungguh-sungguh dengan perjuangan tuan. kenapa tak dihunus pedang atau berjuang menyelamatkan anak-anak kita yang semakin hanyut dikristiankan atau dikafirkan oleh musuh Islam? itukan lebih dituntut oleh Allah? soal tok mufti, biarkan dia dengan Allah, Yang Mencipta dia, ana dan anta sekeluarga.

kalau pun benar tok mufti bersekongkol dengan umno, apa masalahnya dengan tuan lks dan yang lain2? ana pun meluat, tapi ingat pada kesabaran. kita tak tahu doa orang. jangan kita ingat teguran kita akan menyedarkan mereka. mungkin akan membuka pintu neraka untuk kita dan ahli keluarga.

soal perjuangan islam, kenapa tok mufti perak je kena, tok mifti lain macamana? adakah tuan lks dan ahli yang lain nak amuk sama? sekali lagi diingat, Allah dah ada perancanganNya, untuk orang lain dan untuk kita sendiri.

maaflah ye.. yang baik dari Allah, yang tak baik dari sifat kita sendiri. wallahhualam.