Monday, July 20, 2009

Siapa Tuhan kita?

Apa itu Tuhan?
Kata mereka yang mengajar kita, Dia Pemberi Rezeki, Penentu Segala, Berkuasa ke atas segala sesuatu dan kerana itulah Dia wajib kita tunduk dan sembah kerana jika engkar akan Dia hukum. Nyawa- Hidup dan mati di tangannya...

Sembah bukan sekadar bermaksud tunduk melutut merapatkan kedua-dua tangan tetapi sembah bermaksud tunduk patuh dengar dan taat..

Kalau kita takut kepada makhluk yang kononnya akan menyekat rezeki kita, terpaksa tunduk dengan perintahnya kerana khuatir tuan kita putuskan rezeki kita, takut jika engkar arahannya akan dihukum (diISAkan atau dibunuh) apakah automatiknya dia itu sudah jadi Tuhan?

lalu kalimah Syahadah yang menafikan Tuhan lain dan mengisbathkan hanya Allah Tuhan yang satu bagaimana? Syahadah bukan main sebut2 je tapi ada praktikalnya..la Syarikalahu wabiza lika umirtu wa ana minal muslimin camana?

mana lebih takut? Lokap ISA atau liang lahad?
soalan SB atau Munkar dan Nakir?
Patutlah kata ulama "mentauhidkan Yang maha Esa" amat berat walaupun anda solat 1000 rakaat sehari sampai melecet dahi dan bengkak tumit kerana aqidah tak boleh tergelincir walau sedetik...

amma ba'du!

14 comments:

UdangLipan said...
This comment has been removed by the author.
Isa said...

salam bro,

Jauh hang konar... cecah lutut tak?

Pak Oncu said...

hebat ekau Jang,,,,,,, !!!!!!!!! mentauhid kan tu macam mana yer ???????

kulupSakah said...

menafikan 'ujud' yg lain..haha!
mana wak jono ni? lama tak update blog

jaringanluar said...

care to visit http://jaringanluar.blogspot.com

aku said...

hahaha..
kulup sudah mau klua kuku..

abgBro said...

na'am ya kulup...

abgBro said...
This comment has been removed by the author.
alang said...

Pergh. Bro, Makin `mendalam` ayat nampak. Hehe.

cicitHJHASSANu said...

setuju ngan KUL.SAK

kita kena lawan tuhan i.s.a nih..

tenggek said...

allo kulup,

boleh saya betul kan sedikit?

tiada dalam Quran perkataan "menyembah" nie..

"menyembah" ni mcm sembah berhala dsb....

dalam fatihah disebut "iyyaka na' budu wa iyya kanas tain...

.."na'budu" berasal darti perkataan "a'bada" bermaksud "abdi" atau "hamba" kepa da pencipta...

sebab tu kalu org "sembah" tuhan , dia tak taat n takut

tapi kalu dia "menghambakan" diri, dia akan sentiasa takut dan taat...

perkataan sembah ni bnyk dalam tafsir2 quran ulamak JAKIM..

kalu hang pi mengaji pondok, perkataan yang di gunakan dlm tafsir adalah "menghambakan" diri..

maaf, kalu aku menegur kau kulup...

hanya berkongsi sedikit, dr apa yang pernah aku pelajari di pondok

Salam...saudara KU

kulupSakah said...

tenggek,
sangat2 setuju..kalau sembah menyembah mesti ujud dua 'pihak', satu di depan atau di atas dan kalau sembah, apa bentuk persembahan..
aku amat2 setuju..
jadi terjemahan mahu pun tafsiran kalimah syahadah masih ramai yg kabur..

*sila study blog wak jono, dia dah lama tak update sbb yg lama pun ramai tak paham2 lagi!!!

daLyaanoon said...

susah payah ulama' kelaskan tawheed; uluhiyyah, rubbubiyyah

sepol utusan said...

keren banget deh entrynyaaa otak gue sdikit cerdas slps membacanya dong