Friday, August 27, 2010

bila kepala bangang...ekor bahalol..

aku paling menyampah tahap bangsat kalau ada isu agama seperti isu bukan islam masuk masjidlah, cina baca ayat quranlah, melayu masuk tokonglah..
dan paling babi apabila media utama mainkan isu ini.
ia cukup jelas di mata dunia bahawa pengetahuan Islam kita ditahap bebal dan bodoh nak mampus.

aku pernah ternampak banner yang ditulis di situ "Allah untuk orang Islam saja" dan di bawah banner tersebut ditulis MAIS. Tak sempat nak ambil gambar.

Inilah tahap bangang dan semalam kawan aku seorang peniaga juga memperkatakan tentang biadabnya amoi parlimen serdang menghina islam masuk surau tak pakai tudung. Kalau aku balas sikit aje tentu mamat ni tergolek..kalau aku cakap paling hina islam jika umatnya sendiri tak pakai tudung luar masjid dah tentu dia malu akan bininya. Tapi aku bukan macam tu.kerja menilai orang ada iman ke takde iman ke bukan kerja aku. aku terima sapa saja kawan aku dan macamana pegangannya itu hak dia, pemahaman dia dan keyakinan dia. aku hormat dan sayang kawan-kawan aku walau apa bentuk penampilannya. itu adalah fi'il Allah yang berbagai-bagai menunjukkan kesempurnaan kejadianNya.

yang aku nak marah, dah 50 tahun isu bodoh gini masih dibualkan. kalau Ketua bodoh dah tentu anak buah bangang. Sebab itulah menuntut ilmu itu wajib bagi setiap muslimin dan muslimah (tolabul ilmi faridhatun ala kulli muslimin wa muslimat). Tak tuntut ilmu berdosa sebab akhirnya kita sendirilah yang akan menilai sesuatu kebenaran ilmu.
ilmu apa?
cakap pandai ahli sunnah wal jamaah konon..
apa dia ahli sunnah wal jamaah?
apa tiga cabang ilmu yang ahli sunnah wal jamaah gariskan yang berdosa jika tak dituntut?
islam, iman dan ehsan yang telah pun disiapkan cabang ilmunya oleh ulama terdahulu melalui ilmu fiqh, tauhid/usuluddin dan tasawwuf.
kalau tak tahu tiga cabang ni nak mengaku sunnah wal jamaah hapa?

sibuk haram itu kafir ini, halal itu harbi ini..
ya betul kata tukar tiub, KFC dan McD tu halal ke? sila jawab dengan tegas!!itu paling sempoi..yang masuk tembolok hari-hari tu..
ayam yang dah siap proses dibeli di pasaraya tu pastikah bukan bangkai ayam yang mati dalam lori ketika dalam perjalanan?

toksah cerita pasal syariat, tariqat, hakikat dan makrifat lagi.. belum hurai Allah dari sudut asma, zat, sifat dan af'alNya..kang pening!

asal usul kejadian diri pun tak reti nak cerita...zahir tubuh badan bagaimana kejadiannya dan roh dari mana masuknya..apa hubungkait antara pencipta dengan insan ketika proses kelahiran ini pun tak tahu..

kaji diri sendiri dulu..lihat diri sendiri dulu...
mengapa nama kita begitui, mengapa lahir tarikh itu pun ada rahsianya..
berapa lama kamu di dalam kandungan bapa sebelum dipindah ke rahim ibu..dalam kandungan, anggota apa yang jadi dulu? mani bapa membentuk anggota apa dan benih ibu membentuk anggota mana?
apa hubungkait benda2 ni dengan kalimah ALLAH?

belajar..
jangan sibuk nak jadi kepala tapi huru-hara..

11 comments:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

"Allah untuk orang Islam saja" terganttung kat shah alam

kalau puak lagi satu buat muncul la juak juak yang mengatakan harus..
ke lauar segala kesah sahabat.ahli sufi
kata Ali bin Abi Talib" benar kaeyatan itu,tapi untuk tujuan yang salah"

makan dalam....

Anonymous said...

Baru jumpa blog ni, suker gak, kasar tapi benar lagi berani! Sesapa yg singgah sini sekadar nk sharing Ada gak blog camni yg digarap ahadiat akashah atas nama: www.ahadiatakashahmerepeklagi.blogspot.com, Cuba layan merapu tapi ada ilmu! Pada bro kulupsakah, teruskan bersuara nyaring! I loike!

Panglima Muda said...

aku pun nampak bangangnya dia.. sebab dia makan gaji...kerjanya berbayor

mae said...

bijak brother kulupsakah berdiplomasi ngan memember...kene serap walaupun kene kat hidung sendiri...

محمد زهراوي said...

anjing tokak kita,haruslah kita lepaskan,dan janganlah kita menokak anjing itu balik,nescaya amatlah berat kadar najisnya..

jahil berlagak alim..ari tu gua nak temuntah dengaq ada pelaq sekoq ni bajet terer cakap arab sebut adabul ikhtilaf slang lagi arab pada arab..apa jadah nak tunjuk pandai tapi bodo..org cakap biaq pandai,jgn pandai pandai..gua cakap biaq bodo bodo jgn bodo mcm dato seri..

sejadahburuk said...

ni baru sempoi bro..deme tu bcakap bkn atas agama tapi atas tembolok masing2.janji masyuk...si sharizat nak tegur teo xpakai tudung lagi lawak tahap gaban...

Anonymous said...

Hidayat mungkin dah ada rahmat je belum kunjung tiba....huhuhu....

Perbuatan tu x salah cuma cara je yg salah, kena pulak org politik yg melakukanya....jadi isu la...

~moses~

batu bara said...

kepala mana yg bangang nie kulup??........

ekoq mana pulak yg bahalol tu?????.......

kepala haru BIRU BIRU ngan ekoq haru biru biru laa tu........

kah kah kah.......

kulupSakah said...

kahkahkah!

Zman said...

Lup,
Aku mohon izin copy artikel ni utk blog aku.

Jerry said...

Subsequently, after spending many hours on the internet at last We have uncovered an individual that definitely does know what they are discussing many thanks a great deal wonderful post.

Term Papers Writing service