Thursday, August 12, 2010

ramadhan bersama tok

"tok puasa hari ni?" tanya aku pada tok.
"tok tak pernah tak puasa dari dalam perut ibu, tok sentiasa solat 24 jam sehari semalam." kata tok.
"solat pakai niat je ke?" tanya aku.
"pakai niat opah kamu!" jerkah tok.
"opah saya binii toklah.." jawabku..dalam hati.

tok menangis. "inilah yang aku takut berlaku pada anak cucu aku. tak faham hakikat tak faham isi." puasa hakikat bukan di bulan ramadhan saja tetapi setiap waktu, menahan laparkan duniawi dan dahagakan kuasa. sentiasa mensucikan diri. puasa mata, telinga, mulut dan pancaindera dari melakukan noda."

"solat itu 24 jam. berdiri tegak tauhid dan aqidah menghadap yang satu. tak tergelincir dari syahadah. menghadam fatihah dan sujud merendah diri."

"semua itu sepanjang MASA. mana yang kamu kata pakai niat?" tanya tok.

aku masih anak-anak ketika itu. ramadhan saat tok masih belum kembali menyatu dengan kekasih abadinya.

6 comments:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

kena sebijik... dah kata lautan dalam usah diduga...
kata anak buah gua lautan sedalam paras dada itik

pensel kayu said...
This comment has been removed by the author.
pensel kayu said...

hahahaha...jadilah atok yg baek bila da jd atok nnt bro

pensel kayu said...
This comment has been removed by the author.
Term Papers said...

Beautiful post, the month brings lots of happiness with blessings.

yanmaneee said...

yeezy
nike dunks
supreme
longchamp outlet
jordan shoes
kyrie 7
golden goose sneakers
giannis shoes
kobe
canada goose outlet