Wednesday, August 4, 2010

label melabel

j"Bang, bang selalu lepak sri petaling ke?" tanya budak pomen tu.
"ada gak sesekali. best lepak kat situ. tenang dan damai." jawab aku.
"Bapak saya ada niaga kat situ, jual jubah, kurta macam-macam lagi. kat luar pagar masjid." kata dia.
"macamana kau tahu aku selalu dok situ?" tanya aku.
"alah..tengok rupa pun tahu..." jawab dia.

Yang dia maksudkan ialah masjid sri petaling, pusat gerakan tabligh. aku bukan gerakan mana-mana tapi aku selalu juga lepak situ dan aku akui ia amat damai sedamai persekitaran masjid kampung baru. tempat-tempat begini ada roh bagi aku.

tapi....aku ada rupa mat tabligh ke? macamana kita boleh kenal mat tabligh, orang Pas, orang umno atau pekasam? atau serpihan al arqam?
ada label atau cop mohor?
macamana kau nak kenal pengikut agama lain yang bermazhab berbeza?

hmmm..........aku mat tabligh....

biasa labelnya begini-

mat tabligh - nampak keras dan tak pedulikan orang lain. janggut sejemput panjang
mat pas - nampak lembut, jugajarang pedulikan orang lain
mat umno - bersongkok camana pun nampak keruh
mat arqam - lembut dan peramah juga

12 comments:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

jambang tu buang bro... aku berjambang pun kena cop cm tu..

kulupSakah said...

kalu ada kenduri sah kena baca doa punya

C++ said...

Bhai LKS...

Hahaha... jambang punya pasai suda kena chop...

Wei.. Saiful Bukhari Azlan (berdahi hitam) tue kiter nak letak label aper aaa... hahaha

Anonymous said...

gua xstuju dgn label utk org tabligh tu...sbb abg gua tabligh,muka die sgt menenangkan,xkeras pun....tp kebanyakannya mmg npk keras..jd xsemua la keras

kulupSakah said...

tu lah label yg org selalu dok cop..tak semestinya betul..sebab tulah aku pun kena cop..pasal aku nampak keras..auww..

alexander said...

serius,muka bro nampak jernih..
mmg mcm jemaah tabligh

alexander said...

serius,muka bro nampak jernih..
mmg mcm jemaah tabligh

org kampung said...

lu silapla bro

org PAS sekarang dah perbagaila,lu tengok bro2 sekitar taman lu dan yg sebelah kpg tu,ramai profesionalla.
wa samapi hari tak singgah2 lagi lu punya kedai,nantila sikit masa bila wa lalu hantar anak tution wa singgah

kulupsakah said...

silap? haha..profesional tu hapa? profesion atau sikap?aku kenal depalah...kalau kalah PRU akan datang jangan marahlah....cuba2lah santuni masyarakat sekeliling yang di atas pagar..jangan nampak berpuak..itu juga asobiyah..

mau datang kafe? ahlan wa sahlan..

org kampung said...

aisey bro jgnla macam,memang ada juga org PAS macam tu,begitu jugak dgn org PKR dan DAp tapi wa lagi respect dgn org wa,depa ramai istiqamah dalam perjuagan,tak kan lu buat tak tau pulak.yg lu dah tak jadi ahli majlis apahal? ada something wrong somewhere ke?

kulupsakah said...

harap2 istiqamah dlm menempuhi ujian..gua respect org yg begitu. ada segelintir yg bikin rosak nama...

tak jd ahli mjlis?
sebelum jadi dulu, aku takde apa2. dah jadi ada gelaran pula. hari ini aku tak mahu jadi pula. tiada sebab apa2..untuk aku, rasa dah cukup. kalu tak hari ni, akan dtg pun aku tak jd juga.
takde apa2. ikhlas.

Term Papers said...

We should care about others more than ourselves, really good to hear.