Friday, January 2, 2009

PEJUANG MALANG..

"Pss..Lup Takkan takde apa2 projek Lup! Teman tengah teruk ni!". Atan reformis kontraktor kelas F mengeluh.

"Apasal tanya teman pulak? Teman ni sapa?" Aku pelik..

" Yele.. Kamukan orang Tan Sri? Bagile teman apa2 kontrak angkat sampah ke, mesin rumput ke, cat medrasah ke?"..

"Pulak! Masa bile teman oghang kuat Tan Sri..nak berjuang mana boleh tumpang nama sapa2" kata aku.

"idak lee!"..Atan menyedut Sampoernanya." Kengkawan kite yang dah jadi YB tu ngape langsong tak ingatkan kite yang susah2 naikkan depa..dulu mase lawan kite ni dikerah turun padang, kena hempukle, kene tangkap le, jenuh dah habih duit kite kene bayor jamin je..sekaghang udoh menang oghang Umno jugak yang dapat kontrak, depa yang kaya..dapat duit bagi kat parti depa untuk kumpoi dana pilihanraya akan datang, depa makin kuat tapi kite masih macam ni..tak menang susah, udoh menang lagi susah!"..

"Isy..dulu masa susah kite tak peronah pun berkire dengan duit, udah menang ngape sebok dengan kontrak dan duit? Dulu berjuang untuk tegakkan keadilan, sekarang ngape tak de azam cam gitu lagi?..biorle oghang Umno dapat kontrak, dulu depa dapat, depa kaya tapi kalah jugak..la ni tugaih kite belom selesai..baru menang 5 negeri kite dah berehat, sebok nak kontrak..sepatutnye kite kene pikior macamane nak kekalkan 5 negeri ni dan tawan Malaysia sepenohnye..barulah perubahan total boleh dilakukan..kerja kite masih banyak!!..kata aku.

"Kamu lainlee Lup! Bisnes ayor lemuju kamu kukoh! Kamu tak terdesak..tapi kamu kene ambik peluang Lup! kamu kene buat duit sekarang..kamu kalu nak bertanding akan datang duit kene banyak, baru boleh menang..macamane kamu nak menang kalu tak bayor bebudak pasang poster, gantung bendere..depa ni kamu kene jage..usah dipandang remeh depa ni"..

"laa..mase bile pulak aku khabor nak bertanding?Ngancuklah kamu ni.." ketawa kelucuan pulak aku mendengar..

"Dak lee..manele tau..kamu tu besor jugak pengaruhnye..err..bak rokok sebatang?"..

" Hoih! Dah 6 tahun aku berenti merokok!" kata aku..sedikit kembang termakan dengan pujian Atan yang tak berasas tu..tapi perasan pulak hebat aku..

"Baguih le..Tok Guru suke tu..bakal calon mesti tak merokok! Mat Saman Kati tu kalu berenti merokok aku sokong bebenor dia jadi calon nanti!"

"Beginile Atan..kite kene terus berjuang, usah pikior bab tender kontrak tu..semangat kite mesti kuat macam dulu..musuh kite tengah tersenyum kalu kite sebok dengan duit dan lemah untuk laungkan 'reformasi' lagi..depa kite jangan ikut..takde duit depa tumpo..kite kene pastikan kite menang besor akan datang!"

"Ye! Benor kate kamu tuu..tapi orang macam kami terus susah dan orang macam kami nilah yang depa harapkan nanti untuk menang, tapi salahkah bagi sedikit untuk kami bernafas? Dulu takde duit kami boleh berjuang tapi kalau diberi kami sedikit peluang tentu kami akan lebih gagah lagi! Bukan nak banyak Lup! Sikit jee..buat lepaih makan pakai anak bini...!"

..Aku terperangkap!...lebih tersepit bila Atan mintak pinjam RM50 buat beli kasut sekolah anak..
Catch 22..!!

2 comments:

Pengasas said...

Salam LKS,
Sempat juga pekena MSK!
Insya Allah, fedral pun akan jadi PR.

daniel john said...

When one conceives the issue at hand, i have to agree with your endings. You intelligibly show cognition about this topic and i have much to learn after reading your post.Lot's of greetings and i will come back for any further updates.

Term papers