Saturday, January 31, 2009

kalau Perak jatuh kepada BN, Malaysia jatuh ke tangan PR!!

Ruslan Kassim tak tahan dan keluar PKR , tiba2 tanpa disangka Anwar yang diperjuangkannya bebas 6 bulan kemudian..dia terlepas dari gelaran wira reformasi kerana tewas dengan tekanan, barangkali kesal menghantui, tetapi dah malu2 alah- maka diteruskanlah juga...
Ezam rasa terpinggir dan cuba 'mengajar' Anwar dengan keluar PKR, alih2 PR tawan 5 negeri..dendam kesumatnya membara lalu masuk umno kot2 dapat jadi senator menandingi kawan2 lamanya dalam PR!
Aku yakin jika PR tumbang di Perak, semangat berani2 takut MP BN yang nak lompat ke PR akan terbakar dan tindakan nekad akan dilakukan!!!
BN akan tumbang! Umno akan karam!!!
Umno ganti rasuah
sbut pasal karamnya Umno, satu permintaanku agar perkataan "umno" diabadikan sebagai memperingati sejarah kewujudannya. Aku cadangkan perkataan "rasuah" dimansuhkan dan digantikan dengan perkataan "umno"..jika pada tahun 2020 nanti seorang pegawai polis didakwa menerima rasuah laporan akhbarnya mesti bertulis:-
contoh ayat- seorang pegawai polis didakwa di mahkamah kerana terlibat menerima umno dari seorang peniaga.

32 comments:

Topengperak_Xinwugi® said...

bro... aku ingat lagi dulu bro... masa tu keter wa nak kene saman ngan MPAJ, wa mintak tolong jangan saman...

skali pegawai tu mintak UMNO ngan wa bro... wa mana la biasa umno, umno nih...

tapi pegawai tu cakap kalau tak nak kene saman, wa kene umno jugak...

tapi wa kuat bro... wa rela bayar saman dari bagi umno bro...

lu tau tak slogan polis yg depa pakai kat baju depa tu?

"KAMI ANTI UMNO!"

betoi dak???

kulupSakah said...

sebab tulah Biro Pencegah Umno dimansuhkan hihihi!

ketua perhubungan rasuah yang baru di Perak ialah Najib

ciberboron said...

Terjemahan versi baru bagi sebuah hadith Rasulullah SAW:

"yang memberi umno dan yang menerima umno .. tempatnya di dalam neraka"

lebih kurang gitu la

kalau dlm arabnya (tulis rumi laa) " ar raasyii wal murtasyii fin-naar"

Zubli Zainordin said...

Setuju.

Aya gini, okay dak?

Kes terkini lebih memalukan kerana kontraktor ini sanggup menerima umno RM 20.

Pyanhabib said...

thee heh he!

Putera said...

jangan harap le yop oii.
nizar skarang ni dah seram2 sejuk dah. ape ke tidaknye senang2 je bagi 999 tahun kat cina kominih tu. kamu tahu ke tidak. banyak lagi yang melayu kene dibantu tapi hampeh.
kalu nak diikut brader abi tu mimpi le mike. nak dapat 2 orang pun kecoh satu tanah melayu, inikan pulak nak tukor kerajaan persekutuan..
udah la.. pegi le kamu tiduuurrrr

pakatan tipu rakyat je tuhhh

kulupSakah said...

aik, putera rasuah..err..umno pun masuk sini? syohhh..syohh..

daLyaanoon said...

SPUM akan ditubuhkan...

Suruhanjaya Pencegahan Umno Malaysia akan di tubuhkan...

Adakah anda ahli Rasuah?

TIDAAAAAAK!

Isa said...

Lepas ni mesti Radenjowo marah kat hang, aku pulak tulis Notorasuah...

Putera said...

kulup tu sepaham teman, kulit yang kat ujung pelior tu, sakah tu tamak. entah le kalu disambungkan.. tamak kulit pelior.. gelinye teman. sesilap same je dengan brader abi tu..
teman ni putera tanah melayu. teman tak sokong bn pun, pakatan tipu rakyat lagi le teman tak sokong udah lepaih deme bagi 999 tahun ke kemenih tu.. siannye kat deme ye, tidur le lagi..

Topengperak_Xinwugi® said...

Putera yang bongok...

Dekat Malaysia ada komunis lagi ke?

ish ish ish ish ish... tak ku sangka... lepaih 50 tahun negara merdeka di bawah pemerintahan rasuah/BN, masih ada komunis ye?

dari situ kita dah nampak kegagalan kerajaan rasuah/BN mentadbir...

lepaih 50 tahun tak dapat nak hapus komunis...

ish ish ish ish...

nampak sangat rasuah/BN tu parti yang gagal...

putera bongok...!!!

Putera said...

bangangnye keturunan keminih sekor nih.. yang idup di kampung baru tu la suku sakat kemihih.. awat hot ke keturunan keminih oii? keminih ni ideologi, sape nak tau dia tu keminih ke tak?
bukak mulut pun bau keminih. udah le menteri besor pun bangang.. yang mengikut pun tolol.. habih tanah melayu tergadai..
pi la tidurrrrr

Topengperak_Xinwugi® said...

Putera Bangang...

Ngko penah siasat salasilah keturunan ngko?

Baik ngko siasat..ntah-ntah tok nenek ngko dulu ada yang keje keberet.

jadi ngko ni kira keturunan keberet lah ( kalau ada la...)

jadi balik pada soal keturunan...

cuba ngko cerita dekat sini, apa salah keturunan? dalam Al-Qur'an bab mana cuba ngko cerita yang kalau tok nenk org tu komunis, maka x boleh dibagi keadilan dekat dia.

ngko cerita jugak dekat sini, keturunan komunis ni kalau depa masuk Islam, amalan depa cukup, dekat mana tempat depa diakhirat berbanding dengan melayu yang beragama Islam tapi tak beramal...

cuba hang jawab yang tu wahai putera bongok.

jangan buat-buat konon tak baca pulak soklan ni ya???

kulupSakah said...

putera rasuah suka makan umno? hahaha
biar nama tak cantik mcm nama teman asalkan tak makan umno..hihihi

Harimau-Menaip said...

Saya paste pandangan saya di sini Tuan.

Tuan,

Apa yang Tuan tuliskan adalah betul tetapi ia tidak akan ada kesudahan apabila selepas ini pelbagai istilah yang menyakitkan hati akan dicipta.

Kita harus belajar dari kelancangan Khairy yang memanggil PKR sebagai "Projek babi Raksasa". Selepas itu, BN jadi "Babi Negara" dan diikuti pula "Khinzir Jantan". PAS juga terkena tempiasnya apabila digelar "Parti Ajaran Sesat".

Ini bukan sesuatu yang bagus dan cuma mengakibatkan persepsi bukan Islam semakin beuruk terhadap kita.

Terima kasih Tuan kerana memahami.

Putera said...

teman takde masalah keturunan keminih nih masuk islam.. masukle ramai2, tapi mike yang tanye ni keminih ke, kalau keminih tak masuk syurga.. die tak pecaye ke Allah..
teman pun keturunan orang asli campur dengan siam, tapi kami dah maju ke depan, bukan macam teman mike tu ha.. kulup je namenye. ikut cerite tuk teman dulu kami kene balun dengan keminih lepaih kami nolong deme tu, tu ade lagi suku sakat kat kampung baru tu.. bukannye anak yang dapat, keminih tu sendiri yang dapat.. teman sakit ati bile dapat tahu deme yang dapat tanah, kekawan teman yang melayu dulu dah nak dapat, mari mb mangkkuk berayun yang baru tu die ikut je kate nga dengan ngeh tu.. nga-ngeh le mike nanti macam kawan teman nih..
kepade kulup.. 10 kali orang panggil kamu kulup sehari.. makin berkulop le kamu ni kulup wehh..
tapi kan memang le penyokong parti tipu rakyat ni takde sekor pun yang berbudi bahase... bacele kat mane pun, semuenye pake bahase kotor aje.. memang pun patut parti tipu rakyat dapat orang-orang terbuang cam mike-mike nie semue, muke je cantek tak gune, name tu doa.. tak ke manenye deme ni.. udahle.. pegi le tidurrrrr

kulupSakah said...

rimau,
kita memilih utk berselisih pandangan di sini, sebagaimana tuan menyanjungi Mahathir dan pro ISA, aku memilih tidak!

aku takkan duduk dengan pengkorup hanya kerana dia sebangsa dengan aku kerana korup tak kenal bangsa.
Parti bukan 'agama' yang tak boleh ditinggalkan, kalau PR korup aku akan tinggalkan PR..
seperti 2 adun PKR yg resign, berambuihlah depa!

nampaknya penukaran istilah ini memanaskan! seperti nasihat Rasulullah SAW kepada Hassan Tsabit "musuh menyerang dengan busur dan panah, kamu seranglah mereka dengan puisi2 kamu!"..

Aku konsisten dengan pendirian aku dan kita berpegangteguhlah pada prinsip kita, berbincang tak salah!kalau aku dikatakan tak akil baligh kerana menukarkan 'umno' kepada 'rasuah' dan sebaliknya tak mengapa..dalam kes Habil Qabil, bukan manusia yg ajar kita sebaliknya 'haiwan'!

kulupSakah said...

kesian budak putera,
ko kenapa marah sangat dengan aku sampai ejek2 nama aku? hihi! sikit pun aku tak marah!!

ko ni kurang kasih sayang kot? KKS..macam Ezam..
kalau bukan BN atau 'rasuah' janganlah marah yek?
oh ya! jauhi dari makan umno!

Dulu UMNO sekarang Pas said...

Buat putera bongok,getik teman lihat cara deme menulis...lain kali kalu deme nak tulis tu....ambik otak kat kepala lutut tu letak kat kepala.....memang bodoh....sebab itulah dulu deme mengundi rasuah...maklumlah nama pun parti rasuah.......selalu ke dapat umno....nanti waktu pemilihan duit tu buat makan anak bini ye...satu lagi jangan lupe pulok cium tangan adun dap yang nak keluor pakatan rakyat...maklumlah demekan benci suku sakat komunis....kahkahkkahakkkkkk..bodoh bebenor...putera rasuah.....

Putera said...

teman pun bukan ahli umno pun, takde apepun teman dapat. teman tak kesah deme nak kate ape ke teman.
yang teman kesiannye rakyat perak telah dinga-ngeh oleh pakatan tipu rakyat. serope kome ni ha..
kulup, teman kesian je ke mike, tak suruh mike marah pun. sian tengok name tu, kulop sakah.. hehehe, malu oghang kuale nak nyebutnye.
yang dulu umno sekarang pas, sian kat mike, manusia semua pikior pakai otak, teman tak tau le mike camanenye. pikior pake lutut le tu.. hak yang bangsa sendiri dinga-ngeh pun duk gelak lagi.. teman lagi getik ke mike.. cakap bedegor-degor, buntut dinga-ngeh brader abi.


kite same-same la popularkan pulak istilah nga-ngeh tu sama ye.
contohnye:
pakatan tipu rakyat telah menga-ngehkan rakyat perak dengan bantuan mb nizar.
selamat dinga-ngeh le kome semua..
contoh rakyat perak yang dah dinga-ngeh tu le kome..

Anonymous said...

THE DAY NAJIB KILLED ZAKARIA DEROS

1.On March 8th 2008, Malaysia’s opposition parties had won unexpected victories in the states of Kedah, Penang, Perak, Selangor and PAS maintained Kelantan

2.The BN was in serious trouble and could not believe that the economic powerhouses of Penang and especially Selangor had fallen.

3.Zakaria Deros, the assemblyman who was largely faulted for Selangor’s fall together with Khir Toyo was informed of an emergency UMNO meeting on the night of March 10th 2008 at Najib’s house.

4.However on arrival, Zakaria was surprised to see that there was no one there except for him, Najib and his bodyguards. “Where are the rest?” Zakaria asked. “This is a confidential meeting between the both of us only” Najib replied

5.Najib, then Defence Minister, came straight to the point. Remember 13th May 1969, the incident that my father was involved in? I want you to start a similar incident in Klang. I will call in the army and impose emergency rule afterwards. If you agree, you will be rewarded amply; otherwise you will pay heavily for your corrupt deeds and for the fall of Selangor.

6.Zakaria in his loud and gruff voice not only made it clear that he will not be a party to a riot in Klang but also barked at Najib that he knows well that Rosmah pulled the trigger to kill Altantunya and Najib Oked the C4 of the body.

7.Zakaria further screamed at Najib that he will expose this to the public.

8.The enraged Najib instructed his bodyguards who set upon Zakaria and beat him up till he became unconscious eventually suffocating him by strangling and killing him.

9.The well oiled team covered up the entire incident as Zakaria having a heart attack at just after midnight March 11th 2008.

10.His body was quickly brought back to his mansion in Klang, and sent off for burial in Malacca by late morning March 11th 2008.

11.Corrupted to the core though Zakaria was, he saved the people of Klang from falling for Najib’s evil calling although his sons did try to start an incident unsuccessfully in Telok Gong. Zakaria however paid a heavy price. His own death. If his body was excavated, apart from the strangulation, the injuries include multiple rib fractures, punctured lung and a possible a liver tear.

12.The depth of cruelty and evil that both Najib and Rosmah bear is unknown to many Malaysians. The country is really entering a very dangerous period of its history. UMNO’s culture since Razak, has been that the end justifies the means. Malaysians will now have to decide how bloody this end is going to be.

Look here : https://mt.m2day.org/2008/content/view/17456/84/

Anonymous said...

BLOG YANG PENOH ADA UNSUR2 LANCAU DAN LANCAU..

TAK MEMBINA PUNYA BLOG..

RUGI AKU MASUK KAT SINI..

BUANG MASA..

ABUK PUN TARAK..

BUAT SEMAK JEE..

KASI TUTUP LA BLOG NI!!!!!

Dulu UMNO sekarang Pas said...

Anony dan putera memang orang UMNO,memang dasar barua tak sedar diri.nak kata kawan dengan dap..parti ko lagi la MACAM israel....

ISU BABI....KAT SINI TOLONG BACA WAHAI 2 BARUA...BACA YE...SEBAB APA AKU KATA KO BODOH PUTERA...MAKLUMLAH KURANG MEMBACA....

Fakta mengenai projek Modern Pig Farming di Ladang Tumbuk, Selangor.

1. Di dalam Mesyuarat Majlis Kerajaan (BN) Negeri Selangor pada 30 Januari 2008 (Kertas Exco -MTES No: 9/2/2008) telah meluluskan pengambilan tanah seluas 337.09 ekar di Mukim Batu, Kuala Langat untuk tujuan Modern Pig Farming di bawah Seksyen 3(1) Akta Pengambilan Balik Tanah 1960.

2. Mesyuarat juga memutuskan bahawa Pentadbir Tanah dan Daerah Kuala Langat diminta menyegerakan urusan pengambilan balik tanah tersebut. Segala pembiayaan kos pengambilan balik tanah tersebut akan dibiayai oleh syarikat swasta dan disalurkan kepada UPEN Selangor.

3. Selain penternakan babi, kawasan Ladang Tumbuk juga terdapat penternakan lembu dan juga ayam secara besar-besaran. Dari segi pengudaraan, ladang ini juga berbau terutamanya selepas hujan dan di waktu malam.

4. Mesyuarat Exco Kerajaan Selangor pimpinan Khalid Ibrahim pada 2 April telah bersetuju untuk meneruskan projek penternakan babi secara berpusat dan moden ini dengan belanja RM100 juta yang dibiayai sepenuhnya oleh pelabur dan penternak.

5. Kerajaan sebelum ini telah mengadakan lawatan ke Jerman untuk meninjau teknologi yang mereka gunakan untuk Modern Pig Farming ini. Lawatan itu juga disertai oleh Ketua2 Kampung di sekitar Ladang Tumbuk. Ketua Kampung pun dapat pergi Jerman. Hebat-hebat!
Berita mengenai propaganda babi Kedah yang saya jumpa:
"Kerajaan Kedah hari ini sebenarnya hanya melaksanakan keputusan kerajaan BN Kedah sebelum pilihan raya 8 Mac lalu, tetapi apabila hendak dilaksanakan jika tiada bantahan dari penduduk, Umno pula yang membuat bising," kata Mahfuz.

Beliau menjelaskan, kerajaan Kedah di bawah PR hanya merancang untuk membuka ladang menternak babi bersistematik (modern pig farming area) jika tidak ada bantahan penduduk setempat di Bukit Selambau.

"Sebenarnya, projek itu telah dilulusskan oleh kerajaan BN dahulu dan perkara itu boleh dilihat dalam surat UPEN (K) 707 SK.4() bertarikh 4 Disember 2007 bertajuk 'Keputusan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah (MMK) mengenai ladangan masa depan industri ternakan khinzir di Negeri Kedah Darul Aman," kata Mahfuz.

Kawasan seluas 407 ekar di Bukit Selambau itu, katanya, hanya menghadkan sebanyak 46,000 ekor haiwan berkenaan dengan syarat syarikat yang terlibat menjalankan penternakan itu dengan sistem tertutup tanpa bahan buangan (close house system with zero discharged).

Mahfuz bagaimanapun kagum dengan kesungguhan Umno dan alat perkakasnya, sama ada di Kedah atau di Selangor, yang tidak mengenal penat lelah yang kelihatan mahu mengharamkan penternakan babi di negeri-negeri yang diperintah oleh PR.

"Baik sungguh Umno. Apabila negeri yang diperintah oleh PR hendak memastikan penternakan babi dijalankan secara bersih, sistematik dan cukup untuk kegunaan tempatan sahaja, mereka mengamuk seolah-olah dirasuk histeria.

"Tetapi, negeri-negeri yang diperintah BN seperti Melaka dan Negeri Sembilan boleh pula menternak babi di sisi Umno walaupun dijalankan tanpa sistem malah mencemarkan sungai dan kawasan pantai seperti yang berlaku di Melaka.

"Adakah tindakan Umno itu bermakna mereka mahu penternakan babi dimonopoli oleh negeri-negeri yang diperintah oleh kerajaan BN sahaja?" Ahli Parlimen Pokok Sena itu dengan sinis mempersoalkan
Berita Malaysiakini 14/4/08
Wakil Umno 'di sebalik' projek babi

Sebuah syarikat bumiputera turut terlibat dalam projek penternakan babi di Selangor yang menimbulkan kontroversi minggu lepas dan seorang wakil rakyat Umno berada "di belakang" projek tersebut, kata seorang pemimpin MCA.

Syarikat tersebut, yang terlibat dalam satu projek usahasama, bercadang menggunakan wang - dilaporkan menelan belanja RM100 juta - daripada dana program alam sekitar Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

selangor pig farmMendedahkan perkara itu kepada satu sidang media hujung minggu lalu, ketua biro pertanian tradisional MCA Datuk Dr Lee Chong Meng berkata syarikat bumiputera itu berhasrat membawa masuk teknologi Jerman untuk projek tersebut.

Akhbar The Sun hari ini yang mengutip laporan The Oriental Daily semalam menyebut, wakil rakyat BN-Umno bagi kerusi Tajung Sepat, Datuk Karim Mansor, bersama seorang ketua kampung di situ turut bersama dalam rombongan ke luar negara untuk melihat teknologi tersebut.

Rombongan itu dihantar oleh kerajaan Selangor bawah pentadbiran BN bagi menilai teknologi yang boleh menguruskan penternakan babi - masalah yang serius di negeri itu sejak lebih dua dekad.

Karim, yang juga bekas ketua Pemuda Umno negeri, antara pemimpin Umno yang lantang membantah isu itu di akhbar-akhbar berbahasa Melayu minggu lepas.

Sementara ketua kampung di Ladang Tumbuk - tempat projek itu diadakan - turut menyertai bantahan projek tersebut di depan bangunan kerajaan negeri Selangor di Shah Alam.

Rabu lalu, 200 penduduk kampung di sekitar Sepang mengadakan tunjuk perasaan di hadapan Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor sebagai membantah projek berkenaan.

Dr Lee berkata beliau mengetahui segala-galanya tentang projek tersebut "seperti tapak tangannya sendiri" kerana terlibat dengan semua mesyuarat berhubung perkara tersebut.

Menurut The Sun lagi, Dr Lee mempunyai minit mesyuarat dan rekod untuk membuktikan dakwaannya.

Menteri besar Selangor waktu itu Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo sendiri telah meluluskan projek pemindahan 132 ladang babi ke projek seluas 460 hektar itu, kata Dr Lee, melalui dua ahli exco kerajaan negeri Datuk Ch'ng Toh Eng dan Datuk Tang See Hang pada awal tahun lepas.

Kebanyakan ladang tersebut sedia wujud di kampung Ladang Tumbuk atau dari sekitar daerah Kuala Langat, tambah ketua biro MCA itu lagi.

Dr Lee menambah, sebelum pembubaran parlimen, kerajaan Selangor bawah pentadbiran BN meluluskan projek tersebut dan Karim sendiri menyokong projek tersebut.

"Hari ini (Sabtu) saya mahu tekankan bahawa kos RM100 juta itu yang bertujuan mempertingkatkan sistem pembuangan sisa ternakan bukan datangnya daripada kerajaan negeri," beliau dipetik sebagai berkata.

"Datuk Karim yang akan membawa sebuah syarikat Jerman untuk satu usahasama dengan sebuah syarikat Bumiputera."

Ketua biro MCA itu kesal kerana Karim, yang juga bekas setiausaha politik Dr Mohamad Khir, dan ketua kampung itu Mohamad Tarmudi Tushiran sanggup membantah projek tersebut semata-mata kerana kepentingan politik peribadi.

Karim, dihubungi Malaysiakini hari ini, menafikan beliau membantah projek tersebut seperti dilaporkan media berbahasa Melayu.

Malah, katanya, beliau terlibat untuk memodenkan projek penternakan babi bermula sejak 2002 lagi.

Bagi mengatasi masalah ladang haram penternakan haiwan itu dan pencemaran yang dihasilkannya, projek pemodenan itu diperkenalkan mulai 2005.

Tambahnya, mereka bukan sahaja melawat Frankfurt (Jerman), tetapi meninjau juga Bangkok (Thailand) dan Amsterdam (the Netherlands).

KAHAKAHKAHAKKKAHHHH...MAKAN DUIT KOMISYEN BABI...KO SOKONGKAN....????

Isu tanah..sila baca...suruh la parti rasuah ko.....ambil semua tanah kg baru kat seluruh Malaysia...baru ko boleh cerita kat sini...nama aje orang Perak..tapi bodoh hal tanah sendiri pun tak tahu.....pi kat kampar tengok tanah 10 ribu ekar...UMNO BAGI KAT MCA BUAT UNITAR.....tolong la baca jangan la jadi bodoh sangat...sebab tu aku kata ko otak dilutut....
Dulu kalau ko bebal sangat UMNO la bawak masuk orang Cina dan India melalui konsep JUS SOLI....lepas tu kewujudan kg baru Nizar bagi geran kekal bersama 349 KG TERSUSUN kepada ORANG MELAYU...geran kekal ooooiiii...memang Cina tu barhak dapat...dulu UMNO lupa kes KG Berembang serta Kes RPT Bujal Kemaman trengganu...parti ko halau bangsa sendiri macam anjing...robohkan rumah...rumahkan masjid.....tapi maklumlah mana masuk TV( TV barua macam ko)sampai la nie ..tak pakan maklumlah UMNO boleh buat apa sahja...

Para pemimpin UMNO adalah broker, juru jual dan perampas TANAH RAKYAT. UMNO telah bertindak mengambil tanah-tanah rezab Melayu tanpa digantibalik sepertimana yang diperuntukan perkara 153 Perlembagaan.

Melalui Pindaan Kanun Tanah Negara pada tahun 1992, memberi peluang kepada kerajaan-kerajaan negeri mengambil tanah-tanah rezab Melayu dengan alasan untuk embangunan.Dua perkara besar menyebabkan menyebabkan hak milik tanah rakyat tidak terjamin.Pertama, kerajaan berkuasa mengambil tanah rakyat tanpa halangan dan rakyat tidak berhak mendakwa kerajaan di mana-manan mahkamah. Kedua, tanah rakyat boleh dijual kepada warga asing. Harus diingat sebelum akta ini dipinda, kerajaan tidak sewenang-wenangnya boleh mengambil tanah-tanah ini, tanah-tanah ini hanya boleh diambil untuk kemudahan awam, sekolah dan hospital.

Kerajaan Negeri Kedah merampas tanah sawah 2,000 ekar di Kerpan dan diserahkan kepada Syarikat Benladin Group untuk projek udang harimau. Projek itu gagal dan petani-petani di Kerpan sekarang hilang hak mereka ke atas tanah-tanah sawah tersebut.Di Johor pula Umno merampas 26,000 ekar tanah dari Tanjung Langsat hingga ke Tanjung Piai, Pontian untuk membina Bandar Baru Piai.

Kampung rakyat itu diserahkan kepada Syarikat Kok Brothers dan UEM. Di Melaka, Umno mengambil tanah rakyat di Kampung Pantai Kundur dan tanah Merah untuk pembinaan Butter Zone oleh Petronas. Di Terengganu, Umno menjual tanah orang ramai di Pulau Redang kepada Syarikat Berjaya Group seluas kira-kira 300 ekar dengan harga RM500.00 seekar. Ia dijual pula dengan harga RM70,000.00 seekar.

Sanusi Junid ketika menjadi MB Kedah telah memberi jawapan bertulis terhadap pertanyaan ADUN Sala, Ustaz Azizan Abdul Razak di persidangan DUN bulan Ogos 1996 menyatakan 20,677.89 hektar tanah rezab Melayu telah dijual dan pada tarikh itu kerajaan Kedah belum lagi mengganti tanah yang dijual itu.Di Langkawai pada tahun 1990, 80 penduduk yang tinggal di Pantai Gelang telah diambil tanahnya untuk dirikan Pelangi Beach Resort. Di Selanggor seluas 8,299.9 hektar telah hilang statusnya. Di Negeri Sembilan seluas 930 hektar telah diambil di Mambau untuk pembangunan.

Akibatnya jumlah keluasan tanah rezab Melayu menurun dengan drastik dalam tempoh hanya tiga dekad dari sejumlah tiga juta hektar pada tahun 1957 mengecil menjadi 1.7 juta hektar pada tahun 1995, iaitu merosot hamper 44% daripada asal bersamaan 1.2% kemerosotan setiap tahun.

Manakala jumlah yang digantikan semula mengikut kajian yang dibuat pada tahun 1995 hanya sekitar 34% sahaja. Jika pengambilan ini berterusan tanpa penggantian dibuat dengan alasan pembangunan, maka akan tinggal 14% sahaja pada tahun 2020.

Pengambilan tertinggi tanah rezab Melayu yang tidak diganti berlaku di Kuala Lumpur iaitu daripada 1.067.5 hektar keluasanan sebelumnya kepada 787.1 hektar pada tahun 1995. Diikuti Kedah, 820.6 hektar pada tahun 1995 berbanding sebelumnya 964.9 hektar. Selangor memiliki 173,599.16 hektar berbanding sebelumnya sebanyak 181,658.62 hektar.Pulau Pinang pada tahun 1975 memiliki 67.410 ekar atau 34% daripada seluruh tanah yang didaftarkan menurun menjadi 31.815 ekar pada tahun 1985.

Kesan pengambilan di Kuala Lumpur lebih dashat, iaitu daripada ? hartanah di KL ini adalah hak milik Melayu pada tahun 1957 menjadi hanya 5.1 % sahaja pada sekarang sedangkan bangsa lain memiliki 94.9 % hartanah.Pemimpin-pemimpin Umno ini kianat terhadap bangsanya sendiri. Pengambilan tanah-tanah ini dibayar pampasan tidak mengikut harga pasaran semasa kerana status tanah ini masih dalam status pertanian belum lagi ditukar status. Sebaik sahaja pengambilan tanah-tanah ini selesai dibuat, maka status tanah-tanah ditukar ke status kormesial dan dijual kepada tokoh-tokoh korporat bukan Melayu dengan nilai berjuta ringgit.Mereka menjadi kaya raya sekelip mata, buat untung atas angin. Begitulah cerdiknya pemimpin-pemimpin Umno.

Banyak lagi perbuatan kianat UMNO terhadap bangsa Melayu yang tidak mampu dibincang di sini kerana terlalu panjang kisahnya, yang terbaru ialah Pembanguan Selatan Johor yang dijangka menelan belanja lebih dari 18 billion ringgit. UMNO sanggup mengadai maruah dan semangat DEB untuk menarik pelabur asing. Lain kali letak otak kime kat kepala ok....

UMNO tak perjuangkan bangsa melayu...

Setelah 51 tahun Malaysia merdeka:-

1. Equiti 30% penyertaan orang Melayu dalam DEB tidak pernah tercapai. Bila akan tercapai entahlah ! Yang hanya mendapat keuntungan dari DEB hanya segelintir kroni dari kalangan UMNOPUTRA.

2. Kuasa politik Melayu terancam apabila dilakukan persempadanan semula kawasan pilihanraya oleh kerajaan UMNO

3. Biasiswa yang merupakan keistimewaan kepada orang Melayu telah ditukar menjadi pinjaman oleh Dr Mahathir dan disokong oleh Datuk Najib pemimpin UMNO.

4. Habis sahaja belajar beribu anak-anak Melayu automatik menjadi penghutang kerana agaknya dasar UMNO aialah menjadi generasi Melayu penghutang untuk mudah ditarik hidung.

5. Masih ramai orang Melayu menjual tanah di kampung-kampung tradisional kepada kaum bukan Melayu kerana perlukan duit untuk anak-sekolah, perbelanjaan hidup, baiki buat rumah baru dan pergi ke Mekah. Inilah mentality orang Melayu yang UMNO lahirkan. UMNO tak pernah diambil kesah. Sudah merdeka selama itupun orang Melayu masih terpaksa jual tanah untuk mendapat sedikit kesenangan. Dah tu apa yang UMNO tolongnya.

6. Banyak mana tanah-tanah rezab Melayu telah berkurangan dalam 51 tahun UMNO memerintah. Salah siapakah ini ? Salah PAS agaknya, UMNO parti pembela Melayu tak salah!!!

7. Bahasa Melayu telah digersangkan oleh kerajaan UMNO dengan terlaksananya PPSMI.

8. Sebelum terlaksananya PPSMI golongan professional Melayu dalam pelbagai bidang telah melebihi 30%. Tetapi dengan terlaksananya PPSMI golongan professional Melayu akan merudum jauh dari 30 %.

9. Ramai anak-anak Melayu dari golongan miskin yang belajar di IPTS lintang pukang kehidupannya kerana PTPTN hanya untuk yuran pengajian sahaja. UMNO tidak pernah ambik kesah walaupun mereka kerap makan mee segera yang sudahpun kian mahal.

10. UMNO ajar orang Melayu berpolitiklah sampai berkelahi sama ada dalam bidang politik, ekonomi, persatuan belia termasuk juga dalam persatuan sukan,

11. Agaknya majority orang Melayu dalam negara hanya mempunyai simpanan wang berjumlah lebih kurang RM6 -7 ribu sahaja.

12. Anak-anak Melayu semakin menderita mundur dalam mata pelajaran sains, matematik dan agama Islam terutama di kawasan luar bandar. UMNO tak kisah.
13. Ramai anak-anak remaja Melayu melahirkan anak luar nikah dan banyak kes buang bayi. UMNO tak kisah.

14. Betapa ramainya anak-anak Melayu yang menganggur pada ketika ini. UMNO tak kisah sebaliknya UMNO menempelak mereka yang mengganggur sebagai pemalas dan tidak kreatif. Tetapi apabila sampai musim pilihanraya inilah yang akan menjadi alat untuk dipergunakan.

15. UMNO tidak suka membuat perancangan agar orang Melayu cepat kaya dan boleh berdikari kerana UMNO lebih suka orang yang miskin dan orang yang berhutang untuk dipergunakan.

16. UMNO mengaku dia adalah parti yang membela orang Melayu tetapi sebenarnya UMNOlah pembuli orang Melayu terutama kerajaan Melayu yang memerintah Kelantan, Trengganu dan mungkin dan Kedah. Kalau tidak percaya tanya Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan sempat juga kena buli sekejap ialah Tuan Guru Haji Abdul Hadi.

INILAH RASANYA ANTARA AGENDA PERJUANGAN MELAYU YANG AKAN DITERUSKAN OLEH DATUK NAJIB.

HIDUP MELAYU !!!!!!!!


Ekonomi bangsa Melayu UMNO rosakkan....

Kedudukan ekonomi orang Melayu yang lemah angkara kianat UMNO

Kedudukan ekonomi orang Melayu masih lemah walau pun sudah 50 tahun kita merdeka berbanding dengan kaum lain akibat angkara pemimpin UMNO yang rakus merompak dan memfaraidkan harta rakyat sesama sendiri mereka yang berkuasa, rakyat terbanyak hanya menelan air liur dan mulut ternganga menanti lalat masuk.

Sasaran 30 peratus pemilikan ekuiti korporat bumiputera di bawah Dasar Ekonomi Baru (DEB) gagal mencapai matlamatnya.? Perkara ini diakui sendiri oleh para pemimpin UMNO yang menentang hasil kajian yang dibuat oleh Institut Kepimpinan dan Strategi Asia (Asli) menganggarkan bahawa matlamat DEB sudah tercapai angkanya di sekitar 45 peratus, berdasarkan pada perangkaan Bursa Malaysia bagi bulan September 2005. Kajian tersebut yang bertajuk “Pengagihan Ekuiti Korporat – Trend Masa lalu dan Dasar Akan Datang’ – menganggarkan bahawa 70 peratus pemilikan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dianggap sebagai milik bumiputera. sebagai milik bumiputera.

D perhimpunan agung Umno ke-56, Ketua Pemudanya, Hishammuddin Hussein, mengangkat keris menuntut hak bumiputera untuk diteruskan DEB kerana ekuiti mereka hanya di antara 18.9 peratus hingga 19.4 peratus. DEB telah disalahgunakan dengan meluas dalam pelbagai cara. Semua orang tahu semua Ketua Bahagian Umno berpeluang mendapat kontrak dari kerajaan bagi mengumpul dana untuk membiayai aktiviti politik mereka. Malah dalam banyak kes, mereka tahu berapa jumlah yang perlu ditawarkan untuk merebut sesuatu kontrak itu. Kerap berlaku mereka tidak tahu apa-apa tentang projek berkenaan dan ini menyebabkan mereka dijadikan “orang depan” oleh bukan bumiputera yang mahukan projek tersebut. Akhirnya ini menjadi satu tabiat dan norma.

Sekarang ini, seluruh negara telah rosak. Malah kalau kita teliti pertelagahan antara Tun Dr Mahathir dengan Datuk Seri Abdullah sekarangpun, ia tertumpu kepada soal pengagihan kontrak, bukannya tentang nasib orang miskin yang semakin hari semakin terpinggir. Perdebatan antara kedua-dua pemimpin ini tidak sedikitpun menyentuh nasib orang miskin di Sabah, umpamanya, di mana statistik menunjukkan kadar kemiskinan amat tinggi di negeri itu. Ketara sekali DEB telah dijadikan alat untuk meraih pendapatan tanpa perlu berkerja. Kelompok tertentu [golongan UMNOPUTRA] mendapat pendapatan secara percuma daripada hubungan mereka dengan kerajaan. Akibat dari gejala ini, perbelanjaan kerajaan dibazirkan dan pembayar cukai tidak mendapat nilai dari perbelajaan yang dibuat itu.

DEB pada peringkat awalnya berjaya melahirkan institusi bumiputera yang kukuh dan berjaya seperti PNB, Tabung Haji, Felda dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera. Hingga kini pun semua institusi ini terus bergerak maju tetapi malangnya DEB tidak dikemaskinikan sejajar kejayaan institusi-institusi tersebut. Kerajaan cuba menggunakan DEB untuk melahirkan tokoh korporat bumiputera dan usahawan. Tetapi di manakah mereka yang kononnya tokoh korporat dan usahawan itu? Kalau kita namakan tokoh korporat bertaraf dunia, mana dia nama orang Melayu atau bumiputera? Kita akan temui nama seperti Ananda Krishnan, Yeoh Tiong Lay, Ling Goh Tong, Robert Kuok, Yeoh YTL, Vincen Tan, Lim Goh Tong, Erik Chia, Quek Lian Chan, Loy Hean Heong dan lain-lain lagi. Orang-orang bukan Melayu menjadi bertambah kaya raya kerana mereka pandai dan mempunyai hubungan rapat dengan pemimpin. Mereka mendapat pelbagai projek.

Banyak syaraikat-syarikat dan agensi kerajaan yang untung sebelum diswastakan telah mengalami kerugian dan terpaksa kerajaan ambilalih semula seperti MAS, Syarikat Perkapalan Berhad, IWK, STAR, TNB, Renong, DRB-HICOM, RHB, UEM dan sebagainya. Ini disebabkan orang-orang yang diberi peluang ini tidak mempunyai kepakaran hanya pandai bodek pemimpin. Mana pergi nama-nama Melayu tersohor satu ketika dulu seperti Rashid Hussain, Tajudin Ramli, Halim Saad, Wan Azmi Wan Hamzah, Omar Shah dan lain-lain yang ternama hilang tanpa berkubur dalam arena korporat.

Dalam satu kajian yang dijalankan dapati sejak dari tahun 1980-an dan 90-an lagi, penerima utama faedah DEB ialah bukan bumiputera. Buktinya, banyak syarikat pembinaan bukan bumiputera berkembang menjadi syarikat besar dengan urusniaga berjuta-juta ringgit setahun. Tetapi hingga kini mereka kekal sebagai sub-kontraktor di negara ini. Mengapa ini berlaku, kalau kita analisis secara sinis, kontraktor bukan bumiputera ini telah berjaya menggunakan orang Melayu untuk mendapatkan kontrak untuk mereka, walaupun kontrak itu sekadar di sub-kontrakkan, namun mereka yang untung besar.

Kemiskinan di Perak dan Terangganu mengarasi Kelantan. Bilangan isi rumah di dalam kategori miskin tegar di Perak, Kedah, Terengganu, Sabah dan Sarawak, ternyata lebih besar dari negeri Kelantan. Angka ini terkandung dalam kertas EPU, Jabatan Perdana Menteri yang ditaklimatkan kepada negeri-negeri, di bawah tajuk ‘Program Pembasmian Kemiskinan RMKe-9’. Bilangan isu rumah dalam kategori miskin tegar mengikut negeri-negeri adalah seperti berikut:

1. Sabah - 32,297
2. Terengganu - 8,300
3. Perak - 5,730(zaman UMNO memerintah)
4. Sarawak - 5,243
5. Kedah - 4,938
6. Kelantan - 3,550

Perhatikan, Terengganu, dengan kekayaan minyak yang demikian besar dan dengan jumlah penduduk yang kecil, mempunyai bilangan isi rumah miskin tegar yang lebih tinggi dari negeri-negeri lain. Mengikut kertas tersebut, peratus kemiskinan Terengganu ialah 15.4%, berbanding Kelantan 10.6%.

Kesan dari amalan ini siapa yang rugi? Kos sesuatu projek melambung tinggi akibat dari rasuah berbentuk kuasa dan wang dalam usaha mendapatkan kontrak-kontrak berkenaan. Sub-kontraktor terpaksa menaikkan sebutharga mereka bagi menampung rasuah yang diberi kepada “orang depan” atau “runner” yang mendapatkan kontrak berkenaan. Dalam keadaan begini, adakah anda fikir Malaysia boleh mempunyai urustadbir korporat yang telus?

Bagaimana kita mahu melihat negara kita dipandang tinggi sebagai sebuah negara yang telus? DEB telah dipalit dengan watak jahat. DEB akan menjadi alat yang akan membunuh kita dan negara ini. Ia sudah menjadi barah masyarakat. Untuk menyelesaikan “penyakit barah” ini, ia tidak boleh dirawat, sebaliknya perlu dipotong terus.

Ini adalah satu kegagalan UMNO dalam memerintah Negara selama 50 tahun. Mohd.Noor Azam dalam BM, 11.3.2001 menyatakan milik bumiputra dalam projek penswastaan kerjaan hanya RM8.57 billion [ atau 25.6% ] dan bukan bumiputra RM25 billion [ atau 75% ]. Manakala kontrak yang dapat oleh bumiputra pula berjumlah RM24.48 billion sebanyak 1,401 buah syarikat dari 4,987 buah syarikat, selebihnya adalah syarikat milik bukan bumiputra.
Pada tahun 1963, orang-orang Melayu mengadakan satu kongres membincangkan masalah ekonomi yang mereka hadapi iaitu masalah untuk mendapatkan modal bagi memulakan perniagaan.Hasil dari kongres tersebut lahirlah Bank Bumiputra Malaysia Berhad untuk membantu orang-orang elayu dalam perniagaan.Professional Melayu telah diberi tanggungjawab untuk menguruskan bank ini, tetapi disebabkan perasaan tamak dan haloba telah berlaku skandal BMF ang merugikan orang-orang Melayu dan negera sebanyak RM2.5 billion pada tahun 80an.

Dua kali bank ini diselamatkan oleh kerajaan disebabkan salahurus dan pecah amanah, pada tahun 1984 disuntik modal sebanyak RM2.3 billion dan sekali pada tahun 1989 sebanyak RM982 juta.Pada tahun 1997-1998, bank ini sekali ladi menghadapi masalah kerana memberi pinjaman mudah tanpa mengikut procedure bank sehingga bank ini rugi berjumlah RM6.2 billion.

BBMB memberi pinjaman besar kepada tajudin Ramli [ MAS dan Celcom ], Halim Saad [ Renong dan UEM ], Azman Hashim [ Arab Malaysia Berhad, Vincen Tan [ Berjaya Group ], Francis Yeoh [ Lion Group ] dan KUB.

Akhirnya, untuk menyelamatkannya, ia diarah bergabung dengan Bank of Commerce dan kini dikenali sebagai Bumiputra Commerce Bank Berhad dan kini jatuh pula ke tangan adik TPM, Najib Tun Razak yang dikenali CIMB. UMNO telah melakukan jenayah ekonomi terhadap bangsa Melayu.

Tu baru sikit buat putera ...ko nie kurang membaca agaknya...maklumlah mike asyik baca utusan meloya aje......tu yang bengap tu...hakaaaaaaaaaaaaahhhhkahkawakahaka

kulupSakah said...

apasal lah mrh2 tu?paneh jubor? sapa suruh buka blog ni?yg korang dok tulis cite liwat, main bontot sampai masuk tv tu takpe...

hihi!baru tukar perkataan je dah kecoh!!

oh ye! kami anti RASUAH!

Anonymous said...

Orang PKR memang suka main sembunyi sembunyi, macam ketua mereka Anuar, dah sedap liwat buntut saiful sembunyi kat kedutaan Turki, takut nyawa terancam, mirip macam ADUN PKR perak.dah buat salah sembunyi, lepas tu kata orang lain punya angkara, Melayu macam ni pun ada kat dunia ni.

Dulu UMNO sekarang Pas said...

Anony nie putera kut...kahkahkahkahhh.....tak ada isu nak ulas la tu...maklumlah bodoh..bengap....bagusla memang itu aje orang umno boleh cakap..maklumlah mak bapak tak ajar..ha...ha..ha...kenapa? kerana bebalnya orang UMNO nie....susah nak bertukar pendapat..baruanya orang umno nie kerana pengkhianat bangsa sendiri...kenapa? kerana bangapnya orang umno nie fakta depan mata tetapi buta mata hati....kenapa?kerana asal rasuah..UMNO..asal seks bebas...UMNO...asal rompak duit rakyat..UMNO....asal bongkak sombong UMNO...asal politik wang(nama manja rasuah buat geng umno bebal macam anony dan putera)..umno..asal putar belit kehakiman...umno...asal boleh guna polis...umno...asal boleh guna jentera hak milik rakyat umno...asal makan duit komisyen jual babi ..umno..asal rampas tanah orang melayu...umno...asal 50 tahun merdeka orang melayu no 1.....dadah...merempit...arak....seks bebas....cakap lucah(macam barua anony dan putera)...umno...asal UMNO berkuasa Islam..melayu....lantak la..tak begitu anony @ putera....ha..ha...ha...lain kali sdr anony bukak buku dan baca SEMUA maklumat....lepas tu fikir sendiri...kalu tak boleh jugak boleh minum air lemuju...kahkahakahkkahak

Anonymous said...

Tuan kulup,
aku setuju dengan pendirian dan prinsip tuan. Si rimau yang kononnya neutral tu sebenarnya kipas susah mati UMNO. Dia menyanjungi madey,KJ dan juga menyanjung tinggi ketuanan melayu, tongkat dan susu.
Apapun itu perjuangan dan pendirian dia walaupun berselindung dan mengatakan dia neutral. kahkahkah..
Teruskan konsisten pada prinsip tuan. Jangan terpengaruh kepada harimau umno tu..

Anonymous said...

TAHIAH AKHIRNYA KITA BERJAYA MEMPERBODOHKAN SEMASA MELAYU, TENTU BANGSA CINA DAN INDIA SANGAT GEMBIRA. MEMANG INILAH PERANGAI MELAYU SEJATI, BIAR PUTIH TULANG JANGAN PUTIH MATA. UMNO,PAS,PKR - AKHIRNYA DAP DAN MCA,MIC JUGA MENANG. JADILAH KITA MELAYU BODOH, BANGANG DAN BINGAI.

rajauda said...

putera rasuah,

kat kg eden di mambau seremban n9 ada sorang pak cik namanya KULUP BASAH. dulu maso eden kocik2 kojo dia ambik upah panjek pokok. itulah nama org melayu dulu2. setau eden kat perak mmg berlambak namo org yg bermula dng kulop.ngaku org melayu sejati tapi mengejek namo org melayu pulak tak paham aden....

HAZRiQ HUSRiN said...

ADUN bota bermati-matian cakap tak akan masuk UMNO kembali. Pegi ****** lah... orang yg suka lompat-lompat nih nanti masuk UMNO balik.. tak ade arah tujuan. Sape beri banyak projek, dia join masuk, kalau diri dia tak dapat apa-apa, lompat lagi.. macam katak.. UMNO pun bukan, pembangkang pun bukan.. Duk tengah-tengah cari wang je tau..

Anonymous said...

Segala ape yg berlaku adalah ketentuan Ilahi.

Alhamdulillah with Gods willing semua ini terlah terjad dan ini adalah tanda2 positif terhadap kepimpinan baru di Perak.

Namun ape yg harus dipertegaskan kepada semua ahli politik jangan hanya bermain politik terlampau sangat. Kalau asyik nak lompat2 mcm cadangan DSAI, lepas lompat nak pulak buat perhimpunan resakser utk membantah, lepas tuh mintak pilihanraya, mintak undi mintak mandat.. bila pulak kerja2 pembangunan insan dan masyarakat dapat dijalankan? kalau asyik nak bermain politik saje?

March dulu dah rakyat bg mandat, Habis nak main lompat2, skang nak mintak mandat lagi? Pilihanraya yg terlampau kerap hanya membazir wang, masa serta nasib dan masa depan kita sebagai rakyat.

So marilah kita bersama2 bekerja keras ke arah pembangunan dan perpaduan dari terus hidup segan mati tidak mahu.

Ada pepatah melayu yg sesuai digunakan untuk senario ini.

"yg dikejar tak dapat, yg dikendong berciciran"

wallahualam

Resume Writing said...

CV Writing:Really good standpoint here, I never heard about more or less of points above. Thanks for this great article.