Thursday, April 16, 2009

Benci Malaysia..

"Aku nak migrate..nak pindah, dah bosan dok Malaysia," rungut Maliki (bukan nama sebenar). Dia bekas penyanyi band rock cintan yang lingkup dengan satu album saja..

"Rileks bro, kedamaian letaknya dalam jiwa. Kalau jiwa kacau, dok syurga pun payau!" gua berfalsafah. "tapi kalau jiwa tenteram, dalam penjara tersenyum riang!". "by the way, lu nak migrate kat mana?" tanya aku.

"Mana saja asalkan di jalanraya yang sesak depa tak potong q, atau tandas awamnya bersih dan takde gay bersidai. Negara apa saja yang pekerja khidmat kaunternya sentiasa senyum, sentiasa beratur nak naik kenderaan awam, pi masjid aman sebab AJK nya bersatu padu walaupun pendirian politik berbeza." Bebel Maliki.

"Negara yang mengiktiraf perbezaan pendapat sebagai suatu rahmat ilmu, rasuah adalah musuh nombor wahid rakyatnya, penduduknya tak heran nak berlumba2 menukar kereta dan membesarkan rumah, longkang dan sampah dibersihkan sendiri..bla..bla..bla glamour..bla bla..plastik..bla..bla... Islam..bla..material..

Aku pening, ada ke negara macam tu?

11 comments:

fahmi said...

assalamualaikum, dh lama saya baca labun2 bro..mmg membuat saya terfikir.. anyway, harap bro terus menulis, dan keep up da gudwork ok..

Ah Win said...

as-salam bro,
haaha.ha..
mmg tinggi cita2 mamat tu.
mana nak carik negara gitu skrg ni..dunia kpitalis,bro.

gini la..saya cadangkan mamat tu berhijrah ke KOREA UTARA yg mana kat sana takde unsur kapitalis.
mungkin dia boleh jumpa
"ku cari damai abadi"

abgBro said...

bro..

kesian kat kwn hang tu..ketika semua org nak mai duk msia dia nk p bwk diri pulak...

kuciwa ,gumbira,letih, dukacita,loya segar bugar lumrah hidup..dan sebagainya..namun

hidup terus hidup...sampai ajal mnjemput

hani said...

salam bro, suh kwn bro jenguk2 lak kat negara arab, maner la tau ader kot kat saner tu, wallahualam..
tp yg pasti, negara kite tetap trbaik wpon skrg byk yg hampeh..
semoga negara ku kembali aman damai n ISLAM tetap yg utama. amin ya robbalalamin

sandalkoyak said...

ayahku dan angkasawan

lepaih said...

ks,

aku kesian pada org yg tak paham apa yg kau cuba sampaikan. mlaysia terbaik?. cuba terangkan kat mana baiknya.....

sekah said...

hahahhaha mmg benar la kata orang la ni, nampak cam bangang dan bangap, bila buka mulut atau beri komen sah sah bangapnyer hahahah...bro kulup u punya tulisan beshh...bior mamat bangap baca terus dlm kebangapannyer..

Anonymous said...

Negara Eskimo....aman...asap pun tak ada...yang ada kereta anjing....

ubi said...

ha..ha..ha..ha meor ajak lepak CM yop...bagi org yg lara jiwa...

Anonymous said...

Aku banyak juga duduk negara bukan Islam iaitu negara Barat di Eropah tetapi kebanyakan nilai Islam yg baik ada diamalkan.

Yg bagus
-naik bas ada q sampai nak duduk kat bus stop bus q.
-layanan kat opis mesra sesangat.
-rasuah tak jalan
-setiap duit rakyat keluar kena publish dan MO belanja tah apa apa kena soal dan bayar balik.
-kereta takdak potong q...walaupun motosikal tetap tunggu q.
-accident ada tapi tersangat kurang sebab nak ambik lesen susah test dan penguatkuasaan kuat.
-pakai kereta 2nd hand pun tak kisah sebab peduli apa dia bayar cash. Kereta lak murah.
-rumah kalau jiran sebelah tak setuju besar siap kau. kalau ganggu planning asal siap kau tak lulus.

Yg tak bagus
-banyak pemabuk cuma bila dah sedar mabuk dia termalu sangat.
-kalau pakaian ni over la bagi yg muda..sama kat malaysia.
-sumpah meyumpah ni biasa la.

AfUndi

tok iskandar said...

Tak kena gaya PRK dalam siri jelajah seluruh negara akan singgah kat Penanti sat.jom pakat heboh kat sana.Kalau SPR kata line clear….PRK kat Penanti biaqpilah One Alone in Malaysia kata dah boring PRK ni.Banyak fulus habis.wang besar wang besar tak ketahuan berapa kehabisannya.

Harapan tok lepas ni,siri jelajah PRK akan singgah di kawasan BN pulak.Lebih adventure dan mendebarkan.siap dengan lakonan pelagak ngeri lagi.

Ada kedengaran khabar angin Fairus nak join UMNO tapi tok tak berapa yakin.kalau dia nak masuk UMNO,tentu cara yang sama digunakan oleh tok wakil changkat jering dan behrang ditirunya.

Biarlah ia menjadi rahsia,cuma tok nak peringat sikit,kalau line clear kat Penanti,Bloggers jangan tunggu lagi.Kita mulakan kempen.Tok-tok wakil PR boleh buat siri ceramah sempena kemenangan di Bukit gantang dan Kuala Terengganu.Dah kira teori domino,satu persatu PRK dimenangi PR.UMNO-BN gigit jari dan tak kering gusi buat press statement nafikan kereputan kerajaan Persekutuan yang diperintahnya.

Tok bimbang akan berlaku serangan virus ultra kat bloggers PR seperti yang dialami Tranungkite.net.Anggaplah kita kura-kura tengah berlumba dengan arnab yang sombong.

Tok sempat jugak belek paper tentang negeri pasir dua butir.tok tak nak komen keputusan mahkamah tentang kuasa speaker.tok yakin bulan mei ini dun negeri akan bersidang.eloklah tok wakil perangatkan kembali kes dua tok wakil yang terlibat rasuah tu dan yang terbaru kes salahguna kuasa tok wakil changkat jering.

Menteri Pasola akan kehilangan 2 tok wakil bebas yang mesra UMNO.PR kena ikhtiarkan lagi 2 atau 3 orang lagi tok wakil UMNO agar boikot sidang DUN.Kalau dapat sepuluh budak hitam macam kat negeri Terengganu lagi bagus.senang kita nak bubarkan dun negeri pasir dua butir dan adakan pilihanraya.

Rakyat tengah memerhatikan kita.kali ni jangan ada calon tangkap muat.biar yang berkaliber.kelakuan menjolok mata tok wakil umno di Terengganu dan Perlis yang berperang sesama sendiri elok dijadikan panduan kepada kita semua untuk kuatkan lagi PR.

Manalah tahu.hilang negeri pasir dua butir,dapat pulak terengganu dan perlis.yabedabedoooooo.ayam tak patuk itik tak sudu.sambal belacan campur budu.najib diam terkedu