Tuesday, April 16, 2013

PSM oh PSM

Parti Sosialis Malaysia pada PRU 2008 memenangi kerusi Parlimen Sungei Siput melalui Dr Jeyakumar yang menewaskan taiko India- Samy Vellu MIC sementara Presiden PSM Doktor Nasir Hashim memenangi Dun Kota Damansara. Kedua-dua mereka menang atas tiket Parti Keadilan Rakyat dan menggunakan logo PKR. Setiausaha PSM Arulchelvan kemudiannya dilantik menjadi Ahli Majlis di Majlis Perbandaran Kajang (MPKj).
Hari ini PSM menyertai PRU 13 dan parti ini sudah pun berdaftar. Tetapi status PSM di dalam Pakatan Rakyat masih kabur sama ada mesra PR atau menyertai PR.
Kecoh dan dilema hari ini apabila PR memberikan syarat bahawa PSM boleh bertanding di kawasan lama dan kawasan yang mereka mahu tetapi mesti menggunakan logo PKR. Paling kritikal di Semenyih bila mana dikatakan Arulchelvan sudah lama menabur khidmat di sana (pada PRU 2008 beliau bertanding di Dun Semenyih tetapi tewas tipis setelah dua tiga kali undi dikira) tidak dibenarkan guna logo PSM. Dan pertarungan tiga penjuru berlaku apabila PKR menghantar Hamidi Hassan sebagai calon.
Rundingan demi rundingan dilakukan untuk mengelak tiga penjuru dalam menjunjung semangat ABU tetapi menemui kebuntuan. Setelah PSM menerima syarat guna logo PKR tiba-tiba PKR keluar kenyataan perlu calon Melayu. Ini mengejutkan PSM.
Secara jujur Paparon tercekik dengan isu ini. Hamidi Hassan dan keluarganya sangat-sangat rapat dengan keluarga Paparon. Ini bukan isu Hamidi. Arul adalah rakan setugas Paparon semasa kami menjadi ahli majlis dan presiden PSM sebelum PRU 2008 adalah doktor akupunktur arwah Annisa dan An-Nur yang memberi khidmat harga yang sangat murah. Ke semua mereka Paparon kenal adalah insan yang sangat baik.
Inilah masalah parti politik kita yang selama ini gagal memainkan peranan mencerdikkan rakyat sebaliknya berceramah mengutuk umno sahaja. Sepatutnya parti politik mencerahkan minda rakyat tentang prinsip dan ideologi parti-parti. Bukan mengambil isu-isu untuk menyedapkan kutukan.
Barulah hari ini timbul isu logo tangan PSM tak sesuai, Syed Hamid Ali PKR tak terpilih sebab dia kiri walhal ketika isu Mat Indera pengganas, ke hulu ke hilir bawa kahak mempertahankan ia pejuang kemerdekaan yang mengangkat senjata.
Lima tahun patutnya benda-benda ini dah selesai. Jangan kerana semangat rasa dah nak takluk Putrajaya kali ini kita cuba kaut sebanyak mungkin dan membuli yang lain.
Paparon tidak ada masalah dengan fahaman sosialis walaupun tidaklah berminat menyertai PSM tetapi Paparon kenal mereka dan hormati perjuangan mereka. Kegagalan hari ini adalah kerana keegoan, berasa besar dan paling utama ialah meneruskan proses pembodohan kepada rakyat sama seperti yang umno lakukan.
Memang ada pro dan kontra. Itulah perbincangan yang perlu dilakukan sepanjang lima tahun. Di laman sosial berlaku kutuk-mengutuk antara budak-budak PKR dan PSM yang memburukkan keadaan.
Perkembangan terakhir dilihat, beberapa NGo dan pemerhati politik dalam dan luar negara melihat isu ini sebagai pembulian. Hakikat yang harus diterima walaupun pahit - PSM mendapat simpati tinggi dari mereka. Isu kemenangan di kerusi tersebut, jika sudah lama bekerjasama dalam menyampaikan mesej kepada rakyat, potensi untuk menang boleh jadi besar. Seorang pemerhati politik mengatakan trend kali ini cuba menyingkirkan sesiapa yang dilihat kiri kerana menjangkakan akan mendapat mandat memerintah Pusat.

Paparon - ditelan mati mutu, diluah mati pucuk.

4 comments:

Anonymous said...

silaka... pkr tak ubah seperti umno.. jika aku vote pkr.. maknanya aku mengundi umno juga... so sad... dsai masih blum blajar mistake 2008 lg. bnyak katak lompat

C++ said...

Bhai Fendi @ PapaRON 97 ...

Masalahnyer disini aderlah perasan bagoosh oleh pihak berkepentingan... Gua cukup geram perangai cam lahanat nih... PKR dan PAS samer jer perangai... sebijik nak ganti UMNO...

Aper nak jadi aaa....

Anonymous said...

Mcm ni nak memerintah malaysia??
Belom ape2 lgi pkr dah tunjuk perangai gila kuasa..
Sama shj pkr dgn umno..masing2 ego!

Cicit Tok Mat Alam said...

sekarang adalah masa peluang... tapi pilih la peluang yang untung... mana yang lebih untung... dunia... akhirat...? nak dunia.. dpt pun dunia... tapi brp lama....? Rakyat? Sendiri?