Wednesday, September 24, 2008

badan PAS baju UMNO?

sepatutnya tajuk ni aku boleh kupas dengan penuh ilmiah bersandarkan hujah2 dan nas2 sambil menggunakan istilah2 Arab yang nampak suci sesuci "al khinzir" dari 'babi!'..tapi aku letih dan fed uplah!(sebelum tu sila baca tulisan Azizi Abdullah di Perakexpress "badan Pas baju PKR"..

janganlah fikir muslimin di PKR tak mahukan terdirinya negara Islam dan jangan merungut tentang anak2 muda PAS yang sudah terikut2 ala PKR dan mengagungkan Anwar. Nik Aziz pun dikritik Azizi kerana manjakan Anwar yang dicurigai beberapa kelompok Pas lalu membelanya dan dalam masa yang sama Nik Aziz membedal Mustafa Ali.

Azizi dan gerombolannya mestilah jelaskan sejelasnya..(crystal clear..bahasa Arabnya tak retilah aku) kepada rakyat tak kira Islam atau bukan Islam konsep negara Islam sebab muslim sendiri pun kabur terutama dalam menghadapi keadaan Malaysia yang merupakan sebuah negara majmuk(ni bahasa Arab) berlatarbelakangkan berbagai sosio-budayanya.Jelaskan bagaimana..muamalatnya-jinayatnya-tentang hudud,Qisas dan takzir..seni dan hiburan yang dibenarkan beserta garispanduannya!..setakat mengharamkan saja, kucing pun boleh!
yakinkan kepada rakyat tentang adil dan syumulnya Islam bagaimana Islam tidak bacul dengan berlindung di sebalik ISA dan ketuanan bangsa! tegaknya Islam adalah kesejahteraan umat manusia ..isu jubah, serban dan janggut ni nanti digelakkan oleh kambing je nanti..

Azizi dan gerombolannya harus tampilkan tokoh yang meyakinkan sebagaimana anak2 muda Pas yakin dengan Anwar sebagai tokoh umara' Islam dan menyanjung tinggi Nik Aziz ulama zuhud yang meredupkan. Mungkin anak2 muda Pas melihat anak2 muda Pkr (seperti che'gu bard, jonah, tian chua, lateefa koya dll...)lebih mesra rakyat dengan turun ke jalanraya memperjuangkan isu marhaen..semacam ada 'jihad' di situ.. selain Salahuddin Ayub, tidak ketara tokoh2 muda yang lain yang hanya banyak berkokok di markas atau ceramah di dalam kandang saja. Ustaz Nasruddin Tantawi, Mazlan Aliman, Ustaz Idris masih belum dapat menyaingi anak muda dari muslimah PAS sendiri Aiman Athirah.

jangan banyak buang masa menceceh begini. Banyakkan bertemu rakyat dengan penerangan yang jelas dan berunding penuh hikmah dengan rakan PR..

kita bukan tak boleh memikirkan soal Melayu, setiap bangsa berhak memikirkan nasib bangsanya..itu bukan racist! Isu perkauman hanya timbul bila ada diskriminasi. Dalam membela bangsa, kita tindas bangsa lain. Itu racist!
"Innallaha ya'muru bil 'adli wal ihsan!"
kalau masih bercerita pasal ketuanan bangsa, maknanya masih belum yakin dengan Dinul Islam!

3 comments:

Mogen Ali Rico said...

Wawww..padat mantap ketat..

hafiz said...

tiada siapa yang boleh menuankan bangsanya sendiri. itu adalah ego. ego itu lahanat. sehebat mana ketuanan melayu sekalipun, aku, dan kita semua tetap kena pergi kerja hari2. tak da sapa pun ketua bahagian umno nak datang bagi duit free-free. hahaha best la bro!

Lata Ulu Lawin, Kenering 33300 Gerik said...

Baru kow! Sat...aku ciplak.