Tuesday, September 2, 2008

Nor Rosdi- warga hina terpinggir!

Dalam sebuah sekolah Menengah yg Melayu adalah minoriti tak susah untuk kami mengenali antara satu sama lain. kalau tak satu geng, kurang2 kita bertemu ketika bermain atau di kantin..

1986- Nor rosdi, pelajar miskin adalah salah seorang pelajar seangkatan aku di tingkatan satu pada waktu itu. Anak sulung dari 3 orang( tak kurang daripada itu- kalau aku tak salah) adik2nya yang kecil2 dan normal.. Nor rosdi buta sebelah matanya! Mereka sekeluarga tinggal di sebuah rumah rehat(rest house) yang dah tidak digunakan lagi..mungkin pihak majikan simpati dengan nasib mereka dan membenarkan mereka tinggal di situ..Ibu bapanya bekerja sebagai penanam bunga untuk Majlis Daerah aku. masa tu manalah aku tahu sama ada mereka itu pekerja kontrak atau tidak..
Kedua-dua Ibu bapa nor rosdi buta- cacat penglihatan..
Pernah satu ketika waktu menunggu sekolah bermula (kami sekolah sesi petang) kami bermain chop- permainan membaling bola tenis ke badan kawan2..memang sakit! sekali tu seorang kawan senior dapat bola tennis tu dan tercari2 mangsa untuk direjam,dilihatnya NorRosdi yang paling hampir dengannya ..dengan keras dia berkata,"Pergi kau! Aku tak sampai hati nak baling kau!"..
- Nor Rosdi cuma buta sebelah matanya,tubuhnya lebih kurang kami saja, sudah tentu dia juga mampu menahan kesakitan rejaman bola itu,tetapi kata-kata kawan aku tu betul2 mencederakan perasaannya, aku nampak dia menangis di balik pokok ru..

Setahun kemudian ayahnya meninggal dunia terjatuh di bilik air..14 tahun adalah terlalu muda untuk kami memahami bagaimana ibunya membesarkan Nor rosdi dan adik-adik.. Cikgu Foziah Lisut,guru Bahasa Melayu kami yang tiada anak hari-hari membawakan bekal nasi untuk Nor Rosdi makan bersama kami...
Aku tidak lihat lagi dan terlupakan Nor Rosdi apabila aku sudah lanjutkan pelajaran ke sekolah asrama selepas SRP, walaupun sekolahku tak sampai 10km dari kampung kami... kali terakhir yang aku perasan Nor rosdi sudah jadi seperti anak2 yang lain..sudah pandai ponteng sekolah dan hisap rokok..

hari ni aku teringat semula dan dadaku sebak- apa khabar Nor Rosdi sekarang? masih hidupkah dia?sudah berkahwinkah atau apa cerita adik2 dia?

Cerita ini biasa berlaku di sekitar kita..cuma peranan masyarakat dalam sama2 mengangkat nilai2 moral sudah tiada..Nor Rosdi terpinggir kerana kurang atau hampir tiada orang seperti Cikgu Foziah..tiada jiran berani tegur kalau2 ternampak anak kita ponteng sekolah, hisap rokok atau terlibat dengan kegiatan negatif..kita pun tak berani menegur anak jiran atau pun anak buah kita sendiri berpakaian menjolok mata..
semuanya sedang menghilang..........................

No comments: